[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Met de 280TE naar Toscane ! : Reizen!

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:59

Met de 280TE naar Toscane !

Plaats hier verslagen van reizen met je Mercedes klassieker. Dit mag een dagje Vroomshoop of Middelburg zijn, of een reis naar Moskou, zolang de trip of reis maar met je Mercedes is gemaakt. :)

Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 14 feb 2010, 00:46

Met de 280TE naar Toscane ,

Deze zomer gaat het gebeuren, de in oktober aangeschafte 280TE mag mee op vakantie !
Maar daar moet ie wel iets voor doen natuurlijk. Namelijk onze familie bestaande uit Pa, Ma en 2 nozems van 5 & 6 een perfecte vakantie bezorgen.
Een flinke uitdaging dus voor onze 27 jaar oude Benz; 1350 kilometer over de Alpen en tot overmaat van ramp mét caravan…
De tocht op zich heb ik al eens gemaakt, met een handgeschakelde Xantia 1.8 en dat ging zonder problemen. Gelukkig is de caravan een ‘lichtgewicht’ Caravallaire van 600 kg. Max te beladen tot 900kg.

Het grote probleem lijkt me de koeling, de Benz rijdt op LPG en ik heb al begrepen dat je beter kan overschakelen naar benzine als het zwaar wordt, in de bergen dus.
Verder natuurlijk de automaat, die kan het op het hellend vlak (Gotthardt-tunnel..) behoorlijk zwaar krijgen.., ik heb nog geen ervaring in rijden met de S (Steigung) of L (Last) stand.
En dan de airco, moet je die nu niet of juist wel gebruiken om extra koeling te krijgen ? Enfin, alle advies is dus welkom..

In het voorjaar gaan we eerst nog even oefenen met de caravan, van Nijmegen naar Zeeland.. ben reuze benieuwd hoe de Benz zich gedraagt met caravan
Één ding heb ik alvast geregeld, naast m'n all-risk verzekering heb ik bij de ANWB wegenwacht zo’n beetje alles afgesloten wat je af kan sluiten, en nu maar hopen dat ik dat niet nodig heb

Ik ben benieuwd of er leden zijn die ervaring hebben met Caravan rijden en/of tips hebben ter voorbereiding van zo’n tocht !

Alvast mijn hartelijke dank<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2010/02/13 23:54
Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Toontje » 14 feb 2010, 07:23

leuke reis een 280 pfffffffffff fluitend met 1 vinger in de neus vermogen genoeg en je bent op vakantie dan heb je toch geen haast kijk tripje naar zeeland dat zijn de beter dan zie ik je wel om de koffie komen.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Ruud Janssen » 14 feb 2010, 11:08

hallo
wij gaan volgende week met de 280TE naar winterberg,is maar 450km.
enige jaren terug een 280SE W116 ook met een m110 motor erin naar oostenrijk geweest.
ook met een caravan erachter,5 meter opbouw iets van 1100kg.
bij het begin van de berg op benzine gezet zodra je voelt dat de snelheid terugzakt gelijk
de pook een stukje lager zetten naar zijn 3.
en je haalt met gemak de vrachtwagens in.
boven op de berg bij weer naar benee gaan op LPG gezet.
had in zuidlimburg alle bij de tanks gevuld en kon tot bij de bestemming in oostenrijk komen(lermoos)
tot mijn spijt had had ik de 280SE later verkocht.
groeten ruud
Ruud Janssen
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor JantjeV8 » 14 feb 2010, 11:16

Schitterende trip, ben er ook al meermalen geweest met de vouwwagen.
De 280 moet dat zo kunnen, het enigste wat je extra zou kunnen doen is een extra 12V ventilatortje tegen de radiateur knutselen. Schakelaartje naar binnen zodat je een extra koelertje hebt.
Een andere route, via Oostenrijk, ik geloof dat dat de Fellerpas heet en dan over de Brenner is ook prachtig om te rijden.

Een paar kilometer voor de Gothard tunnel zit een municipal camping, daar overnachten, dan heb je de volgende ochtend vroeg geen drukte voor de tunnel en stoom je zo door naar Toscane.

Via die Fellerpas ook zoiets. Na die paskom je in het Inntal uit, daar zijn ook een paar eenvoudige campings en bijzonder goeie Oostenrijkse eetgelegenheden. De volgende ochtend ben je dan ook voor de drukte de Brennerpas over.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Govert » 14 feb 2010, 13:06

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:14
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 14 feb 2010, 17:27

Veel dank allemaal voor jullie reactie's !

Ruud, ik heb nog een vraagje over het 'een stukje lager zetten naar zijn 3' van de pook. Hoe bedoel je dat eigenlijk? Zet je hem dan in de 'S' of in de 'L' ? En mag dat eigenlijk zomaar tijdens het rijden ?
En veel (sneeuw)plezier in Winterberg !

Nog een foto van de vakantieganger :


Post edited by: Jan123T, at: 2010/02/14 16:28 <br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2010/02/14 16:32

Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Ruud Janssen » 14 feb 2010, 18:32

hallo
van d naar s.
gaat prima.
groeten ruud
Ruud Janssen
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 14 feb 2010, 19:12

OK Ruud, bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp schakelt hij dan dus als het ware direct terug naar de 3.
En als het echt stijl wordt kun je dan nog verder terug naar 'L' ?
Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Ruud Janssen » 14 feb 2010, 20:03

hallo
dat zou kunnen,wel eerst even voor jezelf weten wanneer de schakelmomenten zijn.
bij plankgas schakeld hij bij de 110/120 over naar 4,daarom kan je hem gerust bij de 90 een stukje terugzetten.
ik heb een stuurautomaat,volgens mij maakt dat verder niets uit.
kan ik op de plaats waar normaal de pook zit de koffie neerzetten.
groeten ruud
Ruud Janssen
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Roel280€ » 15 feb 2010, 11:20

280TE met 185pk kan dit makkelijk aan. Gemaakt voor wat meer belasting en inzet. Veel plezier met de leuke voorbereidingen!!!
Roel280€
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Mercedennys » 15 feb 2010, 12:48

Hi,

gewoon met de pook tijdens het stijgen en dalen terug van D naar de S schakelen. Indien erg noodzakelijk kun je zelfs nog naar de L terug.

Enne, echt gebruiken hoor! Je motor is prima met voldoende vermogen maar het gaat vooral om het behoud van je remmen.

Ik heb zelf ooit eens met mijn 300TD met aanhanger door frankrijk gereden, achter een vriend aan die stevig doorreed. (C200 CDI) Toen ik bij het volgende dorpje aankwam, naar beneden, waren de remschijven erg verhit en kwam ik nog maar op tijd stil voordat ik de nieuwere Benz van mijn vriend aan zou raken. En het rook behoorlijk naar verbrande remschijven.

Dus in dorpjes en bochtige wegen bij voorkeur terugschakelen om zo ook op de motor te remmen.

Erg veel plezier, wordt natuurlijk een fantastische rit met zo'n prachtkar!

Mercedennis
Mercedennys
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 15 feb 2010, 15:05

Tja, met die rit in het vooruitzicht is de vakantie voor mij nu al geslaagd ! Zal m'n remmen ontzien met S en L …bedankt voor de tip(s)
En MerceDennis , ga jij ook nog op stap van de zomer met de 300TDT ? Zo te zien hebben wij trouwens dezelfde kleur ? Silberblau (930)?
Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Govert » 15 feb 2010, 15:12

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:14
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 15 feb 2010, 15:53

Bedankt Govert, gaat helemaal goed komen die vakantie..
Nog 1 vraag; kun je op de een of andere manier controleren of de automaat-bak-olie te heet wordt ? Geloof niet dat daar ergens een controlelampje of zo van is..?<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2010/02/15 14:54
Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Sandbeige » 15 feb 2010, 16:57

Hoi Jan,
Lijkt me geweldig een 123 voor een caravan. Schilder je ook 'Circus Jan' op je sleurhut?
Sandbeige
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 15 feb 2010, 17:35

Tja Rem, dat is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd een W123 én een caravan… maar je mag wel een keer mee hoor, doe je samen met Kor een leuke clowns-act ….. ;-) ? HAHHAHHAH...<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2010/02/15 16:38
Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor FrankG » 15 feb 2010, 18:00

Wi jhebben ook een W123 6 cilinder automaat, en een caravan. Minder power dus, maar ook wel een lichte caravan. En we zijn er nog niet mee in de bergen geweest. Misschien dit jaar.

Nog even over het remmen op de motor, da's natuurlijk een must. Maar het is helemaal geen probleem als je af en toe even flink remt om de snelheid er uit te krijgen. Zo heb ik het jaren gedaan in de bergen, met zware belading, caravan etc. Welliswaar handgeschakeld, maar dat maakt niet uit. Soms maakte ik bewust de keuze om tijdens de afdaling in een bepaalde versnelling, met het gas los, de snelheid iets te laten oplopen. Dan even flink op de rem, bijvoorbeeld voor een bocht. Dat rijdt dan toch weer lekkerder als een hele versnelling lager. (Wel op achteropkomend verkeer letten natuurlijk).

Alleen het continu remmen om de snelheid er uit tehouden is natuurlijk taboe.

Veel plezier op je trip, houdt de ANWB buiten deur, en veel plezier met inpakken. (Soms ben ik jaloers op een T, ik vond ze te duur, maar een sedan heeft toch wel een voordeel dat je gedwongen wordt minder mee te nemen. Vooral een niet met name genoemd vrouwpersoon heeft de neiging om, zolang we nog niet vertrokken zijn, voor allerlei zooi -oeps: spulletjes- een plekkie te vinden...

Weet er iemand of LPG echt koelingsproblemen geeft? Bij mijn weten heeft de hogere temeratuur, die je kleppen extra belast, daar nauwlijks iets mee te maken. De afgevoerde warmte blijft ongeveer gelijk. (verbruik is meer, maar verbrandingswaarde van LPG is lager).
FrankG
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Govert » 15 feb 2010, 18:16

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/25 12:15
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Jan123T » 15 feb 2010, 18:19

Wow, wat een reactie's ! ben daar zeer content mee, geweldig !
Jan123T
 


Re:Met de 280TE naar Toscane !

Berichtdoor Markparket » 20 feb 2010, 02:08

Jan,

Het meeste is wel gezegd.

Auto op toeren houden, automaat dus op tijd terugschakelen (ook bergaf ivm remwerking)
Airco uit bij extreem trekken en hitte.
Kwestie van je thermometer in de gaten houden.

Ikzelf heb geen enkel probleem met een 1.100 KG zware BIOD achter mijn 200 automaat met M102 motor.

Jij moet dus echt gaan uitkijken met je 185 trappelende PK's, zeker als de doorgang wat smal is, want dan kan er dit gebeuren:

Markparket
 


Keer terug naar Reizen!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten