door FrankG » 15 feb 2010, 18:00
Wi jhebben ook een W123 6 cilinder automaat, en een caravan. Minder power dus, maar ook wel een lichte caravan. En we zijn er nog niet mee in de bergen geweest. Misschien dit jaar.
Nog even over het remmen op de motor, da's natuurlijk een must. Maar het is helemaal geen probleem als je af en toe even flink remt om de snelheid er uit te krijgen. Zo heb ik het jaren gedaan in de bergen, met zware belading, caravan etc. Welliswaar handgeschakeld, maar dat maakt niet uit. Soms maakte ik bewust de keuze om tijdens de afdaling in een bepaalde versnelling, met het gas los, de snelheid iets te laten oplopen. Dan even flink op de rem, bijvoorbeeld voor een bocht. Dat rijdt dan toch weer lekkerder als een hele versnelling lager. (Wel op achteropkomend verkeer letten natuurlijk).
Alleen het continu remmen om de snelheid er uit tehouden is natuurlijk taboe.
Veel plezier op je trip, houdt de ANWB buiten deur, en veel plezier met inpakken. (Soms ben ik jaloers op een T, ik vond ze te duur, maar een sedan heeft toch wel een voordeel dat je gedwongen wordt minder mee te nemen. Vooral een niet met name genoemd vrouwpersoon heeft de neiging om, zolang we nog niet vertrokken zijn, voor allerlei zooi -oeps: spulletjes- een plekkie te vinden...
Weet er iemand of LPG echt koelingsproblemen geeft? Bij mijn weten heeft de hogere temeratuur, die je kleppen extra belast, daar nauwlijks iets mee te maken. De afgevoerde warmte blijft ongeveer gelijk. (verbruik is meer, maar verbrandingswaarde van LPG is lager).