MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 16:37

Radeloos: startproblemen benzine en LPG

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Radeloos: startproblemen benzine en LPG

Berichtdoor OliW1234 » 05 jan 2006, 01:48

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem en het lukt me niet de oorzaak te vinden.
Ik rijd al een half jaar zonder al te veel problemen in een 280 uit '78. Ineens - een week of 2 geleden - wilde hij niet meer starten. Niet op LPG en ook niet op benzine. De startmotor draait, maar de motor wil gewoon niet aanslaan. De volgende dingen al geprobeert en getest:
- er zit stroom op de bougies. Ze vonken en ook een stroboscooplicht test vandaag liet zien dat ze vonken.
- ik heb 'm nog een keer kunnen starten met de LPG schakelaar op de middenstand. (De stand waarin de benzine / gas leidingen leeggemaakt worden.) Raar genoeg kon ik daarmee gewoon doorrijden. Schakelaar op benzine stand: geen probleem, schakelaar op LPG stand: motor stopt.
- Ik heb niet het idee dat het aan de gas of benzine toevoer ligt, want ik kan beiden ruiken als ik op 1 van de 2 standen er mee probeer te starten.
- Eerder bougies schoongemaakt, maar die waren eigenlijk niet vuil. Vandaag opnieuw bougies schoongemaakt, want waren na nieuwe start pogingen wat zwart.
- Heel soms zijn er 'aansla' geluiden. 2 keer net voldoende om de motor ook echt aan te laten slaan, meestal houdt het dan snel ook weer op.

Ik ben ondertussen radeloos. Heeft iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken? Alle tips en ideeen zijn welkom!!

Groeten,
Olivier.

PS. Ik woon in Groningen. Is er een techneut in de buurt die me eens zou kunnen helpen??
OliW1234

Re:Radeloos: startproblemen benzine en LPG

Berichtdoor Ron » 05 jan 2006, 07:52

Hallo Olivier,

Vervelend probleem. Als je bougies vonken, maar de motor niet loopt op benzine en gas, dan vermoed ik dat de motor geen brandstof krijgt. Heeft je gasinstallatie wel spanning (zekering stuk?) Immers: zonder spanning werkt de hoofdafsluiter op je gastank niet(en dus geen gas naar je verdamper). Na de benzinepomp(mechanisch denk ik?) zit een afsluiter die door je gasinstallatie geopend/gesloten wordt als je op benzine/gas rijdt. Deze afsluiter werkt uiteraard ook niet als de gasinstallatie geen spanning heeft. Je kunt deze benzineafsluiter overigens wel met de hand weer open zetten. Dan kun je in ieder geval weer op benzine rijden: MITS geen spanning op de gasinstallatie de oorzaak is.

Suc6

Ron::;)
Ron

Berichtdoor Topasbrauner » 05 jan 2006, 19:28

Hoi, als je de genoemde schakelaar per ongeluk op benzine hebt gezet, bijv. tijdens onhandig olie peilen oid, dan loopt ie dus ook niet op gas, maar wel op de middenstand en op de benzine stand.
Maar mijn eerste vraag is: Doet ie het nu op de middenstand wel en blijft ie het daar op doen?

ONTSTEKING
Heb je een timinglamp bedoeld met je stroboscooplamp? Hoe wil je daarmee zien of de bougies vonken? Je contactpunten, je kabels, je bobine, je rotor, je verdelerkap, etc. even bekijken en jezelf ervan verzekeren dat ze in goede staat zijn en nagaan hoelang geleden het is dat de auto een goede beurt heeft gehad waarin alles (behalve bobine) wat hierboven staat vervangen is.

BRANDSTOF
Idd je zekeringen vervangen van je LPG, motorkap open doen en luisteren of je een duidelijke TIK hoort als iemand je auto even op contact zet.
Je zult even de aanvoerslang van benzine op je carb los moeten trekken en iemand de auto laten starten om te zien of ie benzine krijgt.
Als je een multimeter hebt, meet even de spanning op de afsluiters om te zien of ze werken.

PS
Als je een 280E hebt kan het aan heel iets anders liggen wat ik gelukkig niet begrijp.

Succes, als je na uitvoering van bovenstaande er niet uit komt mag je me altijd even bellen, ik woon 15 km van Groningen en werk elke dag tot een uur of elf 's ochtends in de stad.

Job 0647252474
Topasbrauner

Berichtdoor OliW1234 » 06 jan 2006, 22:29

Dank voor de antwoorden. Nog even wat ter verduidelijking:
Rotor, verdelerkap en kabels zijn vervangen in 2005. De bougies heb ik zien vonken door ze er uit te halen. (Niet alleen met de stroboscoop lamp.)
Met de schakelaar op gas, ruik ik bij startpogingen wel gas. Met de schakelaar op benzine ruik ik benzine. Er zit ook benzine op de bougies. (Ze zijn nat.) Ik heb ze er 3 keer uit gehaald: 1ste keer was er niet zo veel mis mee, wel schoongemaakt. Een 2de keer waren ze zwart, weer schoongemaak. Een 3de keer waren ze vochtig van de benzine.
Als het contact wordt omgedraaid, hoor ik bij de gastank een tik en hoor ik de benzineleiding afsluiter omschakelen.

Ik ga nog even aan de slag met de tips dit weekend. Ik heb ook nog een bus carburateur reiniger gekocht. Kom ik er dan nog niet uit, dan bel ik je even, Topasbrauner.

Groeten,

Olivier
OliW1234

Berichtdoor OliW1234 » 13 jan 2006, 20:58

Nou, na lang zoeken en proberen en proberen eindelijk de oorzaak gevonden: het kraantje op de benzineleiding (dat normaal electronisch wordt geopend of gesloten door de LPG/benzine knop op het dashboard) stond half open! Er is dus al dit tijd steeds een beetje benzine blijven stromen. Waarom dat juist nu er toe moest leiden dat 'ie helemaal niet meer aan wilde slaan snap ik niet, maar zal wel een combinatie van factoren en toeval geweest zijn.
(Eerst concludeerde ik dat de electronische regeling van het kraantje kapot was, maar toen ik vanmiddag de garage belde bleek dat 'ie standaard op 'off' moet staan!)
Het mooie is dat de motor nu beter loopt dan ooit en dat de problemen die ik had met af en toe pruttelen bij het optrekken nu ook voorbij zijn. Hoe het kan dat het kraantje op 'halverweg' stond, is me een raadsel. Het moet al heel lang zo geweest zijn, want het pruttel probleem bestaat ook al zolang de LPG installatie in de auto zit.

Nou, wel bedankt voor alle hulp. Ik heb ondertussen veel over motoren geleerd. ;)

Groeten,

Olivier
OliW1234

Berichtdoor JeroenW » 13 jan 2006, 21:05

Zo zie je maar weer Olivier,
Elk nadeel heb z'n voordeel
Grtn Jeroen
JeroenW

Berichtdoor OliW1234 » 18 apr 2006, 19:39

De oplossing (....?)

Na weer 2 keer start problemen te hebben gehad en na veel vragen en meten lijkt het echte probleem nu gevonden. Voor de bobine zitten 2 weerstanden. Diverse keren doorgemeten en alles leek daar goed. Uiteindelijk toch bij de 2de (de 0,6 Ohm) verkeerde weerstandwaarde gemeten. Deze eerst vervangen (EUR 26,-) en de motor draaide meteen weer. Voor de zekerheid de tweede (de 0,4 ohm) ook maar vervangen (EUR 30,-).
Volgens een Mercedes sloper gaat dat spul regelmatig kapot: het porcelijn om de weerstand gaat dan kapot. Alleen was daar aan mijn weerstanden niets van te zien en moest 'ie dus eerst helemaal stuk gaan voor ik kon zien dat dat het was.

Het leek me handig om hier even te melden, mochten er meer mensen zijn met vage startproblemen.

Groeten,
Olivier
OliW1234

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto