[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
overdrive : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:26

overdrive

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

overdrive

Berichtdoor CUDA » 06 feb 2010, 22:18

Hoe kan ik vaststellen of mijn 280CE uit 1977 een overdrive heeft?

groetjes

cuda
CUDA
 


Re:overdrive

Berichtdoor Govert » 07 feb 2010, 12:34

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 15:29
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:overdrive

Berichtdoor alex240diesel » 07 feb 2010, 23:01

heeft ie een 5-bak? anders kan je niks vaststellen
alex240diesel
 


Re:overdrive

Berichtdoor CUDA » 08 feb 2010, 13:33

volgens de het manual is het een 4 bak maar ik voel maar 2 schakelmomenten na vertrek dus volgens mij mis ik een versnelling.
heb wel een vacuumlek in systeem zitten mogelijke oorzaak.
de een zegt hij vertrekt in zijn 1 de ander in zijn 2 weer een ander zegt dat de s zijn 1 is.
maar een echt antwoord heb ik nog nooit mogen horen.
de kick down werkt ook niet misschien is dat de boosdoener.
versnellingsbak olie is mooi rood.

groetjes
CUDA
 


Re:overdrive

Berichtdoor Hans230CE » 08 feb 2010, 14:03

Een automaat dus. Een automaat vertrekt bij normaal rijden altijd in zijn 2, dan 3 en 4. Dus je voelt maar 2 schakelmomenten Cuda. Mooie zachte overgangen.

Voor zijn kickdown moet je echt eens alle tapijten onder het pedaal weghalen en dan kan het pedaal tot op het ijzer. Mijn ervaring is ook dat een KD maar matig werkt en een beetje tijd nodig heeft om echt wakker te worden. Nu als je de PK's bekijkt van de 230 (136) en van je 280 (158) heb ik eerlijk, zelfs bij die van mij, weinig de behoefte om die KD te gebruiken. Die dingen gaan bij normaal rijden al goed vooruit
Als je echt je KD wil proberen zal je een ongehoord stoplichtsprintje moeten trekken of ergens op een rustige weg van 0, pedaal vol in en gasgeven. Dan heb je 3 schakelmomenten.

Mij nlijkt er weinig aan de hand met je autobox.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:overdrive

Berichtdoor alex240diesel » 08 feb 2010, 21:40

Ff automaten talk hier.

Wanneer de automaat in D en S staat rij je normaal altijd aan in zijn 2. Kickdown bij lagesnelheid (afhankelijk van de schakelstand) zorgt voor het schakelen naar zijn 1.

Wanneer je in L rolt staat hij altijd in zijn 2. De eerste versnelling wordt alleen ingeschakeld bij stilstand of kickdown.

Sta je stil in stand L zal hij overschakelen naar zijn 1. Als je dus in L aan zou rijen zal je altijd beginnen in zijn 1. Deze versnelling houd hij vast tot 40+ km/h.

Wanneer je handmatig gaat schakelen, doe dat dan alleen als je door accelereert omdat er anders in erg korte tijd 2 of 3 schakelmomenten zijn en das een onaangenaam gevoel en niet echt lekker voor de transmissie.

Hopelijk is het allemaal duidelijk.
Bovenstaande staat trouwens ook gewoon in het boekje dat bij het voertuig hoort.<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2010/02/08 20:58
alex240diesel
 


Re:overdrive

Berichtdoor Govert » 08 feb 2010, 21:45

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 15:30
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:overdrive

Berichtdoor Vinnievw » 08 feb 2010, 22:25

Met het volgende truukje kan je de bak in de eerste versnelling weg laten rijden (althans, bij een 190 (W201) benzine, ik weet niet zeker of het ook voor de 123 werkt): Bij stilstand automaat in 1 zetten (of L dus bij de 123) daarna weer in D zetten. Dan rijdt de automaat in geval van de 190 dus in de eerste trap weg (zonder kickdown te hoeven gebruiken).
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:overdrive

Berichtdoor CUDA » 09 feb 2010, 20:43

heren bedankt voor de info ga ik eens proberen
CUDA
 


Re:overdrive

Berichtdoor alex240diesel » 10 feb 2010, 22:10

Kan ik gelijk zeggen dat dat bij de W123 niet het geval is ;)
alex240diesel
 


Re:overdrive

Berichtdoor CUDA » 18 feb 2010, 13:49

heb e.e.a uitgeprobeerd

in L vertrekt ie in zin 1 doorschakelen naar s en dan d tel je 3 schakel momenten

in s en d vertrekt ie in zijn 2

groetjes
CUDA
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten