[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Hoeveel km. kan een 280E ( M110) hebben? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:31

Hoeveel km. kan een 280E ( M110) hebben?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Hoeveel km. kan een 280E ( M110) hebben?

Berichtdoor Patman » 18 feb 2010, 21:24

Aan alle 280E piloten die bevoorrecht zijn met een 123 die voorzien is van een beul van een motor die naar huidige maatstaven nog steeds bovengemiddeld presteert.

Hoeveel km kan een 280E hebben,als we er van uit gaan dat er normaal,regulier onderhoud is uitgevoerd,
25 jaar lang bij een eigenaar? O ja,altijd gewoon op benzine gelopen.

Ik weet dat dit een lastige vraag is,afhankelijk van diverse dingen,zoals rijstijl etc.maar ben toch benieuwd naar de reacties.
Ik weet dat het sterke blokken zijn,maar bij verkeerd gebruik gaan ze vlgns mij sneller kapot dan bijv. een M115 motor.

Alvast bedankt en groeten,Patrick.
Patman

Re:Hoeveel km. kan een 280E ( M110) hebben?

Berichtdoor MajikSimon » 18 feb 2010, 22:30

Ik denk dat ze inderdaad wat vaker neigen naar problemen met de koppakking en tikkende kleppen dan bij de m115.
Tsja ik heb ze gezien met standen tot om en nabij de 4 a 4,5 ton...en dan liepen ze nog goed op benzine.
Wat niet wil zeggen dat ze dan altijd nog echt goede compressie hadden.... want die heb ik destijds wel eens gemeten bij zo'n ding met 4,3 ton.

Probleem is ook dat veel wagens met meer km of teruggedraaid worden of voor export gaan of gesloopt worden.
Niet gek natuurlijk maar ik heb wel erg de indruk dat het zo gaat.Er hangt heel veel af van de vorige eigenaar(s) natuurlijk, hebben die er koud mee getrapt.Elke keer lange einden rijden of korte stukjes.. dat soort dingen. Olie verwisseld of was het wel goed als er genoeg inzat etc..Keertje drooggereden door een dodo die niks bijhoudt...Allemaal niet te achterhalen meer.

Persoonlijk denk ik dat je de compressie moet meten om te weten hoe de conditie is van de motor.
Dat zegt ontzettend veel meer dan de kilometers...

Met goede zorg etc..denk ik dat een m110 wel de 4,5 ton haalt..en dat het meestal dan wel ophoudt. Daarboven heb ik ze nog niet gezien maar ik denk dat met echt goede zorg het ding wel een ton a anderhalf verder kan.
Ik denk dat de meeste wagens bij 4 ton wel "op" zijn, puur omdat de meeste mensen er niet zo zuinig mee omgaan
Maar nogmaals; de compressie zegt veel meer mijns inziens.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/02/19 00:01
MajikSimon

Berichtdoor MB280E » 18 feb 2010, 22:55

Die van mij heeft 150000km gelopen.
Compressie is goed, olieverbruik niegiel.
echter deze motor heeft last van tikkende kleppen. (versleten tuimelaars door teveel stationair warmdraaien.)
Het zijn leuke motoren maar willen het liefst in toeren gejaagt worden.
Die van white ridder is een stuk stiller draait ook mooi en heeft tegen de 170.000km gelopen.
Hangt toch veel af van gebruik en onderhoud
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Toontje » 19 feb 2010, 06:27

waarom lees ik toch altijd naar de huidige maatstaven
huidig maatstaf
max 120 km per uur
bij 80 in zijn 5 (heb het al div keren geprobeerd kwam niet verder als gekraak)
stoplicht na stoplicht en anders wel rotonde en dan nog de file vergeet dan de fietsers niet die je in de huidige maatstaf wagens met die dikke stijlen haast niet ziet.
al met al als ik met een huidige wagen van mij naar goes toe rijd en de buurjongen vertrekt hier ook op zijn scooter die dan 60 rijd is 12 km dan rijd ik hem op de postweg voorbij (80km weg) dan komt die me bij de stoplichten na de 1ste rotonde weer voorbij ik haal hem dan weer in maar bij de volgende stoplichten gaat hij mij voorbij en ik kan hem niet meer inhalen.
dan eindelijk een parkeer plek is hij al weer op de terug weg.
dus wat is een huidige maatstaf ?????
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Patman » 19 feb 2010, 09:33

Toon ik snap jou wel,maar ik bedoel natuurlijk de vergelijking met andere auto's van deze tijd en hun motorvermogen en rijcapaciteiten,ik rij vaak in zoveel verschillende auto's en durf te zeggen dat de W123 nog steeds voor veel auto's niet onderdoet.
Ja,en als je naar de huidige situatie in het verkeer en op de weg kijkt,dan is de leut er behoorlijk af,maar da's natuurlijk weer een ander onderwerp.

Maar goed,ik kan een 280E kopen en die heeft reeds een enkele reis naar de maan afgelegd qua afstand,vandaar mijn vraag.

Gr.Patrick
Patman

Berichtdoor MajikSimon » 19 feb 2010, 10:36

"Maar goed,ik kan een 280E kopen en die heeft reeds een enkele reis naar de maan afgelegd qua afstand,vandaar mijn vraag.

Gr.Patrick "

haha dat dacht ik al.. 5 ton ofzo?.
Succes met kiezen. Misschien is de staat van de carrosserie wel belangrijker.
MajikSimon

Berichtdoor Sandbeige » 19 feb 2010, 11:59

Op W123.de kun je meer lezen over dit thema. Gemiddeld hebben ze rond de 300.000 km een revisie nodig heb ik begrepen. Dat dat niet veel wordt gedaan heeft te maken met de waarde van de auto in zn geheel volgens de 'kenners'. De revisie is duurder dan de totale waarde van de auto. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Porsche. Inmiddels is gebleken dat de 3.0 SC motor (tot 82) ook gemiddeld na 300K een revisie nodig heeft. Daar gebeurt dat dan wel mee ivm de waardevastheid van de auto. Inmiddels zijn er gereviseerde SC'tjes bekend met 500K op de teller)
Sandbeige

Berichtdoor StevenS » 19 feb 2010, 12:00

Hoihoi,

Die van mij (280TE, '83) zit op 268.000. Loopt prima, verbruikt wel olie (zal ik ergens anders over posten) maar loopt verder als een zonnetje. Is wel origineel NL met NAP erop vanaf het moment dat het bestond. Gezien de staat van de motor en vooral het interieur zou je eerder zeggen dat het een auto met 100.000 km. Dat zegt wat mij betreft ook veel over het gebruik en onderhoud (naast alle 'harde' bewijzen als bonnetjes). Mensen die netjes met het interieur omgaan hebben over het algemeen ook wat meer de neiging om netjes onderhoud te laten plegen.

succes met de zoektocht, maar neem vooral je tijd!

gr
Steven
StevenS

Berichtdoor henkiebenz » 19 feb 2010, 12:20

Hallo Patman ,

Mijn 280TE heeft 359000km gelopen en rijdt nog super, geen abnormaal getik of olieverbruik, hij is nu gepensioneerd en heeft een luizeleventje bij mij als hobbyauto.
Wel is het een zwitser die volgens het boekje onderhouden is:
alle 10000km grote beurt,met een zwiterse precisie (afwijking +/-50km)

Maar het is natuurlijk niet alleen de motor maar de hele auto die de kilometers gelopen heeft,denk daarbij aan de bekende roestplekken,stuurspeling en wat verder vaak vergeten wordt zijn alle rubberdelen in het onderstel,als hier de versleten delen vervangen worden voelt het weer als een nieuwe auto en relatief tegen geringe kosten.

Bij 347000 km hebben we de automaat gereviseerd:
gebruikte rembanden en nieuwe koppelingsplaten gemonteerd,natuurlijk ook alle afdichtingen ,filter en dergelijke vervangen.

En wat betreft "huidige maatstaven", ik rij af en toe in Duitsland op de A31 190-200km/u en dat met een rechte rug.

MBgroet Henkiebenz
henkiebenz

Berichtdoor wwwW123 » 19 feb 2010, 17:04

ik heb een Mercedes sloper gesproken die er dus echt zat heeft binnengehad! hij zei; kunnen 1 miljoen km lopen met goed onderhoud en wat geluk natuurlijk.
voor mijn part na 5 ton een keer een koprevisie. maar wat maakt het verder uit. hoeveel wil je gaan rijden..
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Hulzie » 19 feb 2010, 17:40

Nou kan een benzine motor gewoon véél minder hebben in kilometers dan een diesel, dat scheelt wel 70 - 80% ook afhankelijk van gebruik.

Mijn record bij benzine motoren is 700.000 km, Volvo 240 en Ford Granada 2.8 Ghia beide op LPG, daarna kunnen ze nog wel 3 keer zo veel mee, na 3 goede revisie's

Bij diesel, ik heb ooit een 220 Diesel van Mercedes gehad met 1.300.000 km op papier (kenteken checken)

Mijn huidige Benz staat op 242.000 km, echter onlogisch, 31 jaar oud, dat kan dus nooit, daar zit een jonger blok in. Maar ook auto zelf, alle delen worden gewoon met de tijd vervangen en zijn vervangen, met de huidige techniek qua gereedschap kan je heel eenvoudg auto's gewoon "op de weg" houden.

Ga nooit af op een km stand, vraag kenteken op, en dan nog is km stand niet relevant, compressie meten verteld meer, en begrip logisch of onlogisch van de RDW ook, doch onlogisch hoeft niks mis mee te zijn, de staat van ontbinding als die mooi is, is meer waard.
Onlogisch krijg je al te horen als er eens een ander dashboard in is gezet met een lagere km stand voor een APK keuring b.v.
Groeten Henk.

Hulzie
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973

Berichtdoor Patman » 19 feb 2010, 20:09

O.K. ik ben al een stuk wijzer,de staat van de auto en onderhoud zijn natuurlijk het belangrijkste en technisch gezien zijn veel kilometers gewoon mogelijk.

Ik ga dus morgen bij een 280E kijken met 368000km op de klok,de auto spreekt me gewoon aan,heeft 1 eigenaar gehad en heeft altijd zijn onderhoud gehad.
De verkoper heeft me op het hart gedrukt dat ik echt niet voor niks kom en dat de auto rijdt en er uit ziet alsof hij 150000km heeft gelopen.
Ik zal dus maar een keer goedgelovig zijn en ga morgen om 7.00 rijden want het is zo'n 160km bij mij vandaan,als het wat is neem ik hem gelijk mee.
Ik zal hier verslag van doen.

Voor de belangstellenden,hij staat op mp,hier de link als me dat lukt.
http://link.marktplaats.nl/322535499
Patman

Berichtdoor Patman » 19 feb 2010, 20:14

Ben uiteraard benieuwd naar de meningen aan de hand van deze advertentie!

Alvast mijn dank,Patrick.

O ja,hij is voor erbij,de 230E blijft gewoon de "hoofd-Benz"
Patman

Berichtdoor nico 280ce » 19 feb 2010, 20:44

hee patrick

zo op de fotos is het een onwijs mooie auto toch
mooi interieur ook
ik hoop dat er niet te veel ellende naar boven komt met kijken bedoel ik
hij word aangeboden door een autobedrijf kan het zich niet veroorloven om een barrel aan te bieden
fijne dag morgen hoop dat het wat is en dat je hem koopt
hebben we weer een 280 m110 in ons midden

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor Patman » 19 feb 2010, 20:49

Ik zie het wel,als het niks is kost het me hooguit een halve tank benzine.
Patman

Berichtdoor wimada » 19 feb 2010, 20:56

He Patrick

suc6 morgen ik spreek uit ervaring
dat zijn echt Kanonnen!
die kerel heeft mooie donor auto's!!!
de W126 serie stuk of 3 staan.
waarvan 1 vol leer zo te zien.
kun je voor mij kijken wat voor kleur
leder interieur er in zit en wat voor
staat en armsteun en 4 hoofdsteunen.
ik hoor het wel.en als je slaagt voor
de 280 rustig terug he,werkt verslavend
en rijdt toch weer anders dan een W126
6 pittertje.

gr Wim
wimada

Berichtdoor Hulzie » 19 feb 2010, 21:38

Bij aankoop van zo'n blok wou ik graag weten;

-Het model is gelijk aan een 200/230 benzine-

Waarom heeft die eigenaar toen geen 200 benzine gekocht?
En wel een 6 pitter, zuipt als de hel, bakkie? Met veel vermogen?

Eerlijk antwoord daarop krijg je volgens mij nooit.
Ik zit zelf veel met motoren te prutsen, een niet geld kostende hobby, maar het levert me ook geen rooie cent op, dat wil ik niet, verdien met gewoon TIG lassen de kost, ik speel met kosten atijd kiet.

Maar soms kom ik Hayabusa's tegen van 6 jaar oud en 8000 km op de teller.
Eind van de rit zijn juist die blokken slechter dat een blok met 160.000 km op de klok en ook 6 jaar oud.

Boodschap, pas er mee op, mijn eigen Intruder 1400 had bij aankoop 6380 km gelopen 15 jaar oud, was een echte fiets, de man was 70 jaar, en aantoonbaar en navraagbaar eerste eigenaar en durfde niet meer te rijden.

Dus geen reden elke verkoper te wantrouwen, maar soms is het meenemen van iemand -liefhebber- zeer lonend, zelf ben ik dat voor Intruder motoren (VS 1400)
Groeten Henk.

Hulzie
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 19 feb 2010, 21:52

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor wimada » 19 feb 2010, 22:02

-Het model is gelijk aan een 200/230 benzine-

Waarom heeft die eigenaar toen geen 200 benzine gekocht?
En wel een 6 pitter, zuipt als de hel, bakkie? Met veel vermogen?

Henk inderdaad het model is gelijk!!!
heb zelf een 280E gehad en dat was een beest van een auto
maar die heb ik met respect bereden,en sluit me aan bij Roel als je
een keer wil inhalen heb je wel vermogen,en dat geluid in een tunnel
is echt waanzinnig,en in de tijd dat de benzen van de band rolde was
de benzine ook anders geprijsd enz. enz.
waarom koopt iemand een 6 pitter?en geen 200 omdat het wel even anders
rijd in een 6 pitter en je hoeft niet altijd te scheuren met een 6 pitter
en ook niet gaan doen met onze oude dames,als je zelf 75 jaar bent moet je
ook niet alle dagen gaan hardlopen,maar fijn CRUISEN met een 6 pitter is
niet te beschrijven.

dit wil ik even zeggen,heb vaak in een 190 E 2.0 gereden zelfde motor als een
W123 200 E en echt niet te vergelijken met de M 110.
maar rijd ook super!<sorry 200 en 230 rijders>.

gr Wim
wimada

Berichtdoor Hulzie » 19 feb 2010, 22:22

Allemaal gelijk;

In mij zit ook niet meer dat agressieve.
Ben 47 jaar.

Zou zo'n bakkie nu kopen om met goed gemak iemand in te halen.
Maar toen ik half 20 was....had ik een corvette.

History 100% eerlijk achterhalen zal moeilijk zijn en blijven.
Groeten Henk.

Hulzie
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto