door JantjeV8 » 19 feb 2010, 08:40
ALs je remmen blijven hangen is er grote kans dat er vocht in je remvloeistof is opgenomen. Als je dan je rempedaal los laat en de klauwen zijn er ook nog eens behoorlijk bij vervuild, blijven de blokken te strak tegen de schijf liggen. Zet je je auto dan voor langere tijd weg, dan gaan de remblokken kleven aan de schijf. Tussen het oppervlak blijft het altijd nat. Normaliter komt er wat vliegroest op de schijf, maar doordat de wind er niet langs kan vreet de roest zich dieper in de schijf.
Ga je daarna rijden, dan zul je bij het remmen een tik voelen bij iedere wielomwenteling, dat is die roestplek in de schijf die iedere keer door de remklauw glijdt.
Let op, dat kan ook aan de binnenzijde op de schijf zitten!
Mijn ervaring is dat als je enkel even de blokken vervangt, je over korte tijd weer met de remmen bezig bent.
Klauwen demonteren, goed reinigen, met de vijl de vlakken waarop de remblokken aanliggen even schoon maken, rubbers beoordelen en zonodig vervangen en dan de zaak meer met kopervet hermonteren. Dan ben je zo 1,5uur per wiel mee kwijt, maar heb je sowieso geen gedonder meer.
Daarna nieuwe remvloeistof er in, even ontluchten en weer een toppertje.