[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Groot onderhoud W123 250 voor vakantie. : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:32

Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 13:32

Haha Ericc inderdaad Deursche auto Deutsche Post

Nog een poging.
250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor Citrobenz » 22 feb 2010, 14:01

Zo zo flink uitgepakt.
Ja goed onderhoud is het behoud van de auto, en natuurlijk stukje veiligheid.

Waarom heb je de remschijven ook vervangen? Om dat de oude slecht waren of om er zeker van te zijn dat je in de bergen 100% remmen hebt?

Heb je foto's van de remmen de + montage?
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor jan280CE » 22 feb 2010, 14:26

Hallo Arno,

Blijft een mooie auto die 250 van jouw. Ben blij dat je hem nog steeds hebt.
Heb zelf al een weer tijdje een leuk speeltje met iets werk erbij. Pk zijn toch verslavend.

Groet,
Jan

jan280CE
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 15:49

Ha Mannen, jullie blij dat ik de 250 nog ik blij dat ik jullie weer kan beantworden. :)

Na dat ik dit heb geschreven nog maar een keer de motorolie en koelfloeistof foto in het topic proberen te krijgen.

@CitroBenz,

Ja de remmerij moest maar eens goed worden aangepakt. En zeker met het bestijgen van de Alpen moet dit goed zijn. De schijven waaren ook niet zo dik meer maar dat zie je straks in de foto's van de montage wel. Dit is dan ook weer het antwoord op je 2e vraag haha.

@Jan280CE,

Dank Jan voor je compliment. Het is een heel leuk speeltje wat jij daar hebt staan. Heerlijk zo'n 8 pijper, mmm.... In mijn droom hoor ik die 8 rakkers in het vooronder heftig op en neer gaan.
PK's zijn inderdaad verslavend.

Groet Arno

En dan nu de foto,

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 15:52

16: Luchtfilter

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 15:56

Heb niet overal foto's van gemaakt soms vergeten.

Het verversen van de automaat gaat als volgt.

Draai aan as van de stuurpomop met steeksleutel tot de inbus van de koppelomvormer voor de opening zit. Bak er onder plaatsen losdraaien en leeg laten lopen en plug weer terug draaien. Dan de plug uit het carter van de bak. Tijdens het leeg laten lopen van de bak uitlaatklem verwijderen die onder de bak zit zodat, je het carter van de bak kan verijderen.

Pas op draai deplug weer terug en houd het carter recht er zit nog best wat ATF in!!! Als je deze hebt verwijderd schroef je met 3 kruiskop schroeven het filter los en plaatst de nieuwe. Nieuwpakking om het carter plaatsen en het carter gelijk matig tegen de bak aan schroeven.

Hier komt het krusiale punt! Je moet het carter van de bak NIET VAST zetten! Maar zo aandraaien dat de pakking net tegen de bak aan zit. Draai je hem wel vast draai de carterpan stuk en je pakking. Tel ook de slagen van de bouten met vast draaien zodat, hij gelijkmatig tegen de bak aandrukt. Uitlaatklem weer vast zetten.

Nu de bak vullen via de Pijlstok van de automaat met een schone trechter met zeef zodat, er geen vuil in de bak kan komen. Niet alles gelijk er in keepen maar rustig aan. Als de juiste hoeveelheid is toegevoegd motor starten en door alle keuze's van de bakselector schakelen met de voet op de rem. Hierna de stan peilen met warme en draaiende motor in stand P.

Dit was de bak helaas geen foto's van de bak. Sorry


Op de foto: En zo gingen we beginnen in de Taxi garage waar ik heb gewerkt als taxichauffeur.

Groet, Arno

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:22

Om het uitdrogen van de aandrijfashoesen te voorkomen waardoor ze gaan scheuren en zand bij de lagers komt. (APK afkeurpunt) Lekker inspuiten met sileconen spray van INOTEC.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:24

Zoals op de vorige foto is te zien nemen we ook de remslangetjes mee.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:26

En maar lekker spuiten met die bus Sileconen Spray. Sommige vrouwen zullen er jaloers van worden.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:28

De oude remschijven voor! Met versleten blokjes.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:29

De andere zijde was net zo beroert!

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:31

Om de voorste remschijf te verwijderen moet je de naaf kap los halen wielager moer los halen en trek je de schijf met de flens die contra is bevestigt er zo af.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:35

Daar zit ie dan klem met de flens in de bankschroef.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:37

Nu gaan we de schijf van de flens verwijderen door de roestige inbus bouten los te draaien. Zoals op de onderdelen foto's is te zien heb ik nieuwe inbus bouten bij de Mercedes-Benz Dealer gekocht.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:39

Als je alle bouten los hebt gedraaid neem je de schijf van de flens en blijft de flens in de bankschroef over.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:40

Nu de nieuwe schijf op de flens monteren.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:42

Zo de bouten zitten er weer in en kan de Remschijf met flens weer op de W123 gemonteerd worden.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:45

Duw de schijf met flens weer op de voor as en voorzie het wiellager van vers lagervet. Stel het wiellager goedaf alvorens hem vast te zetten. Nog wat lager vet in de naafkap plaatsen. Remklauw weer monteren en voorzien van nieuwe remblokken.

<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/02/22 15:47

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:50

Op de flens smeer je lekker wat kopervet zodat de wielen niet vast gaan zitten aan de flens.

Op de foto de achter flens met de zichtbare remschoen van de parkeerrem. Bij de achterste schijven kan je na het verwijderen van de remklauw de schijf er zo aftrekken. Bij terug monteren van de nieuwe schijf wel de parkeerrem terug stellen. Anderd krijg je de schijf er niet op.

250petrolgrun
 


Re:Groot onderhoud W123 250 voor vakantie.

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 feb 2010, 16:52

En hier is de achterste schijf gemonteerd. Bij de achterste schijf zit de flens dus achter de remschijf. Ook weer lekker in het kopervet.

250petrolgrun
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten