door Rico » 23 feb 2010, 00:12
Ik heb ook zojuist een 115 blok geplaatst. Een OM615.912. Origineel zat er een OM615.941 in.
Ik ben de volgende problemen tegengekomen:
Thermostaathuis en waterpomp aansluitingen zijn anders. Om nu niet alle slangen te hoeven ombouwen, heb ik het thermostaathuis en waterpomp van de .941 overgezet.
Dynamosteun is anders. Ik had de steun niet van de .912 dus die heb ik de steun van de .941 overgezet en met een extra beugel aan de motorsteun bevestigd.
Smeeroliefilterhuis is anders en zit ook op een andere plaats. Hier heb ik niets aan gewijzigd. Alleen moet ik de leiding van de smeeroliedrukmeter nog zien aan te sluiten. Vanuit het dashboard is het leidinkje te kort. Ook is de aansluiting op het filterhuis anders.
Ook heeft de 115 motor aansluitingen voor een smeeroliekoeler. Momenteel zijn die met elkaar verbonden. Op het originele blok van de 123 zaten geen aansluitingen voor een smeeroliekoeler. Wel zit er een smeeroliekoeler in de radiateur heb ik gezien. Ik moet nog even langs een hydrauliekslangen boer om de slangen te verlengen zodat dit gaat passen.
De koelwater temperatuursensor is anders. Die passen niet op elkaar. Moet ik ook nog zien op te lossen maar ik moet even zien te vinden wat voor draad de beide sensoren hebben.
De motorsteunen van de .941 moet je overzetten naar het 115 blok anders past het niet op de motorfundatie in je auto.
De stuurbekrachtingspomp heb ik gewoon overgezet. Je moet even wat aanpassen hier en daar maar dat is heel goed te doen.
Startmotor is identiek, vliegwielhuis aansluiting is identiek, koppeling is identiek.
Als je iets wilt zien of weten, laat maar horen.
Groeten,
Rico