[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W115 naar W123 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:26

W115 naar W123

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W115 naar W123

Berichtdoor vavoom » 15 jan 2010, 17:04

Weet iemand of je een W115 dieselblok 220 zo kan overzetten naar een W123 diesel 220?
Ik begreep dat de stuurbekrachtigingspomp op een andere plaats zit, maar als ik die van een W115 heb, kan ik deze ook gebruiken. Mar hoe zit het met een het oliefilterhuis?

Heb toch besloten om een ander blok te plaatsen na het gedoe met te heet worden, te hoge druk etc etc. Waarschijnlijk is de kop gescheurd. Een ander blok blijkt net zo veel te kosten.
vavoom
 


Re:W115 naar W123

Berichtdoor Wiebren240D » 15 jan 2010, 19:34

Hallo Vavoom

vertel eerst eens hoe was je moter voor het probleem zich voor deed.
hoeveel olie neemt de moter is een gooie graad meter van hoe de moter is.
want een andere goedkope moter wie zegt dat die goed is.
als ik jou was trek ik eerst de cylinderkop van de moter af om te kijken wat er aan de hand is.
hier in Sneek ligt nog wel een cylinderkop van zo een moter.
en Jantje V8 wil je heus wel helpen denk ik om te bekijken wat het beste is.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:W115 naar W123

Berichtdoor vavoom » 17 jan 2010, 09:18

Hallo Wiebren,

Hoe kom ik in contact met JantjeV8? Ik kom niet achter zijn e-mail adres. Ik zie wel dat hij ook in Brabant woont.

Gr. MAurice
vavoom
 


Re:W115 naar W123

Berichtdoor Wiebren240D » 17 jan 2010, 20:14

Hallo Maurice

gewoon een PM sturen dan reageert hij vanzelf.
heb ik ook gedaan met mijn telnr erbij moet goed komen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:W115 naar W123

Berichtdoor Rico » 23 feb 2010, 00:12

Ik heb ook zojuist een 115 blok geplaatst. Een OM615.912. Origineel zat er een OM615.941 in.

Ik ben de volgende problemen tegengekomen:

Thermostaathuis en waterpomp aansluitingen zijn anders. Om nu niet alle slangen te hoeven ombouwen, heb ik het thermostaathuis en waterpomp van de .941 overgezet.
Dynamosteun is anders. Ik had de steun niet van de .912 dus die heb ik de steun van de .941 overgezet en met een extra beugel aan de motorsteun bevestigd.
Smeeroliefilterhuis is anders en zit ook op een andere plaats. Hier heb ik niets aan gewijzigd. Alleen moet ik de leiding van de smeeroliedrukmeter nog zien aan te sluiten. Vanuit het dashboard is het leidinkje te kort. Ook is de aansluiting op het filterhuis anders.
Ook heeft de 115 motor aansluitingen voor een smeeroliekoeler. Momenteel zijn die met elkaar verbonden. Op het originele blok van de 123 zaten geen aansluitingen voor een smeeroliekoeler. Wel zit er een smeeroliekoeler in de radiateur heb ik gezien. Ik moet nog even langs een hydrauliekslangen boer om de slangen te verlengen zodat dit gaat passen.

De koelwater temperatuursensor is anders. Die passen niet op elkaar. Moet ik ook nog zien op te lossen maar ik moet even zien te vinden wat voor draad de beide sensoren hebben.

De motorsteunen van de .941 moet je overzetten naar het 115 blok anders past het niet op de motorfundatie in je auto.

De stuurbekrachtingspomp heb ik gewoon overgezet. Je moet even wat aanpassen hier en daar maar dat is heel goed te doen.

Startmotor is identiek, vliegwielhuis aansluiting is identiek, koppeling is identiek.

Als je iets wilt zien of weten, laat maar horen.

Groeten,

Rico
Rico
 


Re:W115 naar W123

Berichtdoor Wiebren240D » 23 feb 2010, 00:34

Hallo Rico

ik heb denk ik nog wel zo een plastic olieleiding liggen neem ik wel mee naar de ALV op 7-3 in Maarssen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:W115 naar W123

Berichtdoor Rico » 23 feb 2010, 20:09

Hallo Wiebren,

Dat is mooi.
Ik heb het vandaag opgelost (als tussenoplossing) door een 4 mm gewapend brandstofslangetje te monteren tussen de aansluiting op het blok en de leiding vanuit het dashboard. Natuurlijk heel goed vastgezet met klemmen zodat het onder het rijden niet kan losspringen.
Ik heb nu een smeeroliedruk varierend tussen de 2 en 3 bar, hetgeen ik helemaal niet slecht vind voor een blok van deze leeftijd.

De koelwatersensor bleek heel eenvoudig te zijn. Het is een sensor met M12 x 1,5 draad. Dat heeft de sensor uit het .941 blok ook. Gewoon over kunnen zetten en het werkt perfect. De aansluiting van de sensor op de kabel was anders maar een ronde AMP klikt er op en zit muurvast. De bedrijfstemperatuur in de auto zit tussen de 90 en 95 graden hetgeen overeenkomt met de IR meter als ik het blok meet.

Ik ga nu eerst maar eens een eindje toeren en wat vertrouwen krijgen in dit blok, dan gaan we de volgende punten aanpakken zoals lekkende raamrubbers en rotte plekken.

Ik zal morgen een paar foto's posten van deze motor in de 123.

Groet,

Rico
Rico
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten