door MBvO » 08 maart 2010, 21:14
Hoi Ulko,
Heb je misschien het hoofd brandstof filter (zwart potje) losgehad/ vervangen, en dit niet weer volgepompt met diesel? Dan wil de auto niet starten want dan zuigt hij net zolang lucht (en een klein beetje diesel) aan tot het filter weer vol is en dan start hij echt niet.
Mocht dat niet volzitten dan kan je twee dingen doen:
1) afnemen, vol laten lopen met diesel en hermonteren
2) volpompen met het handpompje. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dat echt lang duurt, het voelt alsof je wel 10 minuten moet pompen.
Als dat vol is, moet je met een gesloten systeem (dus bout bovenop het hoofdfilter dicht) net zolang doorpompen totdat je een soort knerpend geluid hoort (dat is het overdrukventiel van de brandstofpomp) en dan moet er geen lucht meer te zien zijn in het doorzichtige slangetje van de opvoerpomp naar het hoofdfilter.
Hieronder een beschrijving van de diesel aanvoer (kopie tekst Govert):
Tank > tankfilter > rubber slang > metalen leiding > rubber slang > voorfilter > rubber slang > opvoerpomp > doorzichtige slang > dieselfilter > doorzichtige slang > hoge drukpomp > metalen dieselleidingen > verstuivers en dan wordt de diesel verbrand.
De cursieve onderdelen zijn het meest kwetsbaar voor lekkages of verstopping (dat wil niet zeggen dat de rest niet kan lekken of verstoppen). Is er lekkage, dan is er ook kans op lucht aanzuigen. Die zal zich verzamelen aan de bovenkant van het dieselfilter en daar ontlucht worden. Voer je heel veel lucht aan, dan zal de aanvoerleiding van het hogedrukgedeelte (die zit onderin het dieselfilter) ook lucht aanzuigen, met alle gevolgen (inhouden, stotteren) vandien. Normaliter zie je dus geen luchtbellen in de dieselleidingen. Een kleine luchtbel in het voorfilter is overigens normaal.
Er is ook nog een retourstroom die komt zowel van de verstuivers als het hogedrukgedeelte van de pomp. Die twee leidingen komen samen aan de bovenkant van het dieselfilter en gaan dan via de zogenaamde ballonslang (een slang die in het midden dikker is) naar de metalen leiding terug naar de dieseltank, maar lekkages in de retourstroom zorgen niet voor slecht lopen van de motor. Goed is het niet.
Als ik het me goed herinner gaan die pompen bijna nooit stuk, maar de oude pompen hebben geloof ik wel een zelfstandig oliereservoirtje, daar moet natuurlijk wel olie inzitten anders loopt hij stuk.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/03/08 20:18