[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schurend geluid in versnellingsbak : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:22

schurend geluid in versnellingsbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schurend geluid in versnellingsbak

Berichtdoor Jim » 18 feb 2010, 19:21

Hallo,
Gisteren een 300D uit 1984 gekocht die al jaren in een schuur stond. Deze rijdt behoorlijk maar er zit een vervelend geluid in de versnellingsbak (4-bak). Noem het een soort 'schuren' of 'zachte ratel'. Het vreemde is dat het geluid ook optreedt als je de (rijdende) auto in een versnelling zet en de koppeling ingeduwd houdt... Weet iemand wat er in de bak lawaai kan maken als je een versnelling inzet en de koppeling ingeduwd houdt?
Voor zover ik kan voelen zit er geen abnormale speling op de cardanas... Maar wat is normaal. Het geluid komt m.i zeker niet van de achterkant.
De auto heeft net geen 300.000km gereden.
Alvast bedankt voor de tips.
Groet
Jim
Jim

Re:schurend geluid in versnellingsbak

Berichtdoor nico 280ce » 18 feb 2010, 19:30

hoi

ik weet het niet zeker maar volgens mij is dat het druklager in de versnellings bak
als je hem vrij zet en koppeling op hoor je het dan ook
nico 280ce

Berichtdoor Jim » 18 feb 2010, 19:36

@ Nico - Het is niet het geluid van een druklager... dat geluidje ken ik jammer genoeg al ;)
Als de auto stil staat is het geluid er niet.
Jim

Berichtdoor nico 280ce » 18 feb 2010, 19:43

hoi jim

eigenlijk zou je het zelf ook moeten horen dit is maar gokken
maar rol de auto is met de motor uit heen en weer kijk of je het hoort

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor Jim » 23 feb 2010, 11:13

Niets te horen, al is het wel moeilijk om wat vaart in de auto te krijgen met alleen mankracht en een lichtjes vastzittende remklauw ;)

Het geluid zit trouwens in alle versnellingen, verdwijnt bij bepaalde toerentallen en is het luidst in 1 en achteruit.

Nog ideetjes? ... prise-as? verkeerde olie in de bak, al schakelt hij daar te vlot voor ... iets anders?

groet
Jim
Jim

Berichtdoor Wiebren240D » 23 feb 2010, 22:00

Hallo Jim

dit is niet echt gemakkelijk om daar zo een antwoord op te geven.
vertel eens wat voor versnellingsbak er onder jou auto zit is het een ZF of een G-Getrag zit wel verschil in de ZF is echt een oerdegelike versnellingsbak de G-Getrag is van mindere kwaliteit wor gezegt al heb ik daar zelf geen last van heb zelf een 5 versnellingsbak van G-Getrag onder mijn ouwe W115/114 zitten en die zit er al 4 jaar onder voldoet prima.
maar kijk ook even naar de olie die in de versnellingsbak zit is die nog mooi rood hoort ATF in te zitten ik doe altijd om de 50000 km de olie verversen.

veel suc6 met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Citrobenz » 23 feb 2010, 22:16

Hallo Jim,

Omdat je de auto net gekocht hebt zou ik eerst de versnellingsbakolie verversen.
Je weet niet wat en hoelang het er in zit.

Is de kortste klap

succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
LPG: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 23 feb 2010, 22:32

Hangt er niet een (uitlaat)eugel, rubber, stuk isolatie of wat dan ook onder de auto ergens tegenaan te schuren?

Verder denk ik eerder aan het tussenlager dan aan de versnellingsbak. De hardyschijven ook even controleren.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor wwwW123 » 25 feb 2010, 12:10

als je al schrijft dat er ook een remklauw wat vastzit, zou ik alle remmen eerst eens even nakijken.....moet toch lijkt mij.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Jim » 27 feb 2010, 19:42

hallo, bedankt om even mee te denken. Ik begin nu ook meer in de richting van een tussenlager te denken. Vandaag wel eerst wat belangrijker gedaan; namelijk de remklauw achter gangbaar gemaakt. Dat lijkt aardig gelukt al moest ik zonet op de snelweg aan de kant met een vastzittende remklauw linksvoor. Waarschuwingslampje (het gele) ging eerst een beetje en daarna steeds harder branden. Voorwiel gloeiend heet... ik weet weer wat te doen.

Wiebren, waar kan je op de bak zien of het Getrag of ZF is?

Groet
Jim
Jim

Berichtdoor JantjeV8 » 27 feb 2010, 23:06

Dat zijn typisch kwaaltjes die optreden na lange stilstand. Die kun je verwachten.
Gelijk even alle klauwen losnemen en de zitting van de blokken zuiver maken en kopervet er op.
Heel belangrijk, nieuwe remvloeistof er in!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor wwwW123 » 27 feb 2010, 23:26

remcilinders uit de klauwen, schoonmaken en evt.revisiesetje...enz. anders sta je iedere week stil, verbranden je blokken, alles veel te heet enz.enz.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Keer terug naar Techniek