[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
revisie motor 280TE ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:31

revisie motor 280TE ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

revisie motor 280TE ?

Berichtdoor oosterhoff » 27 feb 2010, 23:26

Ik heb een 280TE, 310.000 gelopen.LPG. Ik heb hem een jaar. De laatste maanden is het gedoe. Steeds backfire, zodat hij op LPG niet meer loopt en op benzine ook na een tijdje nauwlijks. Al drie keer naar garage, een W123 specialist, die hem dan afstelt, maar al snel weer gedoe. Een bevriend monteur zegt: Reviseer de hele motor. Maar hij is nogal een perfectionist. Ik wil echter niet dat iedereen gelijk krijgt die zei, toen ik een oldtimer kocht :Daar heb je altijd gedoe mee. En ik wil een betrouwbare auto. De carroserie is goed en ik wil de auto nog jaren houden.
In een keer goed aanpoakken en laten reviseren? Of alleen koprevisie, of ... Ik ben benieuwd naar de reacties. Menno
oosterhoff
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor oosterhoff » 27 feb 2010, 23:41

aanvullend: de compressie is wel goed , olieverbruik 1 liter per 3500 km.
oosterhoff
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor jan280CE » 27 feb 2010, 23:52

Klinkt niet echt als zou er mechanisch iets mis mee zijn. Lijkt me meer een ontstekingskwestie of daaraan gerelatateerd zoals vacuüm of een slecht werkend relais.
Choogle maar eens op oorzaak backfire.
jan280CE
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor oosterhoff » 27 feb 2010, 23:53

ok, doe ik.
oosterhoff
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor nico 280ce » 28 feb 2010, 00:00

maar backfire heeft toch niets met de kwaliteit van je motor te maken
dat moet je meer zoeken in onsteking bougie(kabels), verdeelkap
en de afstelling van je kleppen ik weet niet of er al LPG klepzetels in zitten

ook even het verloop in grades van je nokkenasketting bepalen daar kan na 310000 best
ruimte op gekomen zijn volgens mij is er een ketting voor uitlaatkleppen en ketting voor inlaatkleppen

als je bloklagers niet goed meer zijn dan hoor je dat echt wel
maar de compressie is gemeten met compressie meter neem ik aan

groet nico

sprak voor mijn beurt maar we komen allebei op de zelfde dingen uit<br><br>Post edited by: nico 280CE, at: 2010/02/27 23:02
nico 280ce
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor oosterhoff » 28 feb 2010, 00:57

ok, ik kan het niet allemaal volgen want tot voorkort wist ik geen bal van autos. Maar die monteur is echt wel een goede. Die zal grade van de nokkenasketting toch wel gecontroleerd hebben? Ik neem aan dat er dan wat rek in die ketting gekomen is waardoor de ontsteking niet goed op tijd meer is/ LPG klepzetels ? weet ik niet. Zou dat dan volstaan wellicht. Ik lees toch ook wel dat na 3 ton een revisie wel vaak nodig is. Ik heb daarbij het primiitieve idee dat de motot en alles weer asl nieuw is, maar misschien is het wel een drasticsche maatregel.
oosterhoff
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor MajikSimon » 28 feb 2010, 01:47

De motor heeft maar een ketting; geen aparte ketting voor de inlaat of uitlaatkleppen.
Wel heeft de m110 een dubbele nokkenas.

De backfires komen mijn inziens meer door de toestand van alle aanbouwdelen. idd bougiekabels, afstelling motor, mate van goede afsluiting luchtfilterhuis, hoe netjes is alles aangelegd en afgedicht etc.

Vaak is de zaak na een of meerdere backfires ontwricht. Met name de schijf in de luchtweger verbuigt.Wel is de m110 mijns inziens enigszins berucht in die zin dat met name op LPG er zo nu en dan een enkele exemplaar is met hardnekkige problemen, waardoor mensen op LPG steeds weer andere problemen ondervinden. Er zijn echter ook zat mensen die al jaren zonder enig probleem met deze motoren rijden...dus het kan wel degelijk.

Toch denk ik persoonlijk wel dat het enorme inlaattraject van de 280's wel de hele zaak iets gevoeliger maakt.
Maar je schrijft al dat de compressie goed was.Weet je de waardes? of alleen 'dat het goed was'?
MajikSimon
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor JantjeV8 » 28 feb 2010, 12:19

Motorrevisie??

Is de compressie al gemeten dan? Je olievebruik duidt absoluut niet op een versleten blok.

Ontsteking, valse lucht en vacuumelarij controleren. En niet even oppervlakkig langs die slangetjes kijken, nee, ALLE rubber aansluitslangetjes 1 voor 1 kritisch bekijken.

Een vrij eenvoudige test is door tijdens lopende motor wat remmenreiniger onder het luchtfilterhuis door te nevelen. Gaat de moter anders lopen is er in elk geval ergens wat lek.

Zoals hierboven al aangegeven: bougiekabels, rotor en verdeelkap dienen in onberispelijke staat te zijn. En niet zo 'dat ziet er nog mooi uit', maar kabels op weerstand meten. Contacten in de verdeelkap mogen niet geoxideerd zijn, echt heel kritisch zijn!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor bluemoon me » 28 feb 2010, 13:44

, zelf rijd ik al jaren in de 280TE met gas. de voorgaande sprekers hebben allemaal de gelijke ervaring en dat is dat je op LPG je onderdelen in onberispelijke staat moeten zijn en afgesteld. ben ik het helemaal mee eens en ook de oxidatie in de verdelerkap regelmatig weghalen. Dan is er ook nog het koudstart relais en ook nog de condities van de LPG installatie Zelf had ik het laatste half jaar zeer veel problemen met backfires enz en kromme luchtweger dordaar er een foutje zat in de schakeleaar van LPG welke bij een bepaald toerental een verkeerde signaal afgaf waardoor er steeds weer een backfire instond. en ook de luchtwegermechanisme weer vernieuwd moest worden omdat de arm zelf krom was en dus de luchtwegerschijf niet meer mooi afsloot. daar is de 280 dus wel erg gevoelig voor.
gr Bram
bluemoon me
 


Re:revisie motor 280TE ?

Berichtdoor bluemoon me » 28 feb 2010, 13:44

, zelf rijd ik al jaren in de 280TE met gas. de voorgaande sprekers hebben allemaal de gelijke ervaring en dat is dat je op LPG je onderdelen in onberispelijke staat moeten zijn en afgesteld. ben ik het helemaal mee eens en ook de oxidatie in de verdelerkap regelmatig weghalen. Dan is er ook nog het koudstart relais en ook nog de condities van de LPG installatie Zelf had ik het laatste half jaar zeer veel problemen met backfires enz en kromme luchtweger dordaar er een foutje zat in de schakeleaar van LPG welke bij een bepaald toerental een verkeerde signaal afgaf waardoor er steeds weer een backfire instond. en ook de luchtwegermechanisme weer vernieuwd moest worden omdat de arm zelf krom was en dus de luchtwegerschijf niet meer mooi afsloot. daar is de 280 dus wel erg gevoelig voor.
gr Bram
bluemoon me
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten