Hee Simon!
>Beste Jurgen waarom zou je de kop eraf halen? je hebt >toch helemaal geen motorproblemen, en bovendien een >heel goede compressie?
Eigenlijk om onderzoek te doen naar de gevolgen van 20000km rijden op PPO om dit nu eens zelf goed te bekijken en foto's te maken sowieso als referentiepunt. De kop ligt nu bij een revisiebedrijf die dan de stand van zaken gaat inventariseren. Op aanvraag worden dan ook foto's gemaakt van de voorkamers van voor en na de reiniging.
>De PPO zal de kop van je 300TD niet zo zwaar >aantasten lijkt me.
Ik denk dat het ook wel meevalt, maar meten is weten. Ik wil van de discussies af van 'wel slecht', 'niet slecht'. Zelf zien en meten en een laten reinigen, daarna heb ik dus foto's een nieuw 0 referentiepunt.
>De "hype" rond ppo heeft wel meer slachtoffers bij de >VW rijders gemaakt weet ik. Toen ik een half jaar >terug keek op fmso.de waren daar ook al berichten >over kapotte ( lucas) brandstofpompen maar de >gangbare mening is dat de bosch lijnpompen het wel >kunnen verstouwen.
Ook daar wordt binnenkort dus naar gekeken, voorlopig is mijne dus kapot. Kan eventueel komen door de te erg gestolde/gevlokte slaolie..
>De VW lucas distributiepompen hadden met ppo vaker >last van een brekende as. Het wordt te dik en >stroperig bij lage temperaturen. Dan is de druk erg >hoog. Al die duitsers die er echt veel mee rijden >hebben goede voorverwarmingsinstallaties.En daar dus >ook in geinversteerd. Die rijden op PPO voorverwarmd >tot 70 a 110 graden, ook in audi A4'tdi's.
Ja, maar ook 100%? En verwarmen ze allemaal tot 70 graden voor? Dan hebben ze dus hun brandstoftanks aangepast.
>Omdat ik wist dat PPO zoveel oude troep oplost uit >een ouwe dieseltank/leidingen etc ...zoveel dat je je >brandstoffilters, en je motorolie frequenter moet >wisselen heb ik ervanaf gezien. Ook is hetvan >zichzelf niet altijd even zuiver. Teveel extra werk, >te weinig winst dacht ik toen.
Ja, okay, maar op een gegeven moment is dat eruit, dus kan je dat op zich prima doen. Wat volgens mij een veel groter probleem is, is dat je leidingen verstopt raken van die troep, dat zou je dan redelijk kunnen voorkomen met een twee tank systeem.
Ik had tot nu toe de oplossing om met enige frequentie de motorreiniger er door te gooien.
>De meeste bosch lijnpompen gaan toch wel minstens >even lang mee als de motoren en 4 ton voor een pomp >vind ik helemaal niet veel.
Inderdaad, dat zou toch wel wat langer mee moeten, maar goed, het ZOU kunnen.
>Aan diesel worden s'winters trouwens altijd >toevoegingen gedaan om ze vloeibaar en te houden en >vlokken tegen te gaan. Dus mijns inziens kan en hoort >diesel bij - 40 nog altijd wel vloeibaar zijn..mits >er genoeg toevoegingen aan zijn toegevoegd.
>Volgens mij hoef je verder geen bewijs te zoeken voor >het feit DAT het zonder enige aanpassingen slecht is. >Natuurlijk is het zonder aanpassingen vrij slecht (in >de winter) voor je motor, het is bij normale >temperaturen al 10 a 12 keer zo stroperig, laat staan >bij temperaturen rond het vriespunt. Dat geld niet >voor echte duitse PPO die ook wel aan een paar DIN >normen voldoet maar wel voor de zonnebloemolie die de >meeste nederlanders erin kieperen. Met veel/weinig >aanpassingen hoeft ook dat t helemaal niet slecht te >zijn, maar... dat vergt weer aanpassingen, een >voorverwarming van de brandstof en meer olie en >filter wissels...teveel gedoe voor mijzelf.
Het voorverwarmen betekent dan dat je het al flink verwarmt moet hebben voordat bij de brandstofpomp komt, en dan moet je dus een compleet verwarmd tanksysteem inbouwen achter in je auto.
Dat het geheel zonder aanpassingen slecht is weet ik nog niet zo zeker hoor, zover ik de kop zelf het geinspecteerd zag het er echt perfekt uit.
Ik zal hier straks nog een topic aan wijden met foto's.
Het probleem zit hem nu meer in de lijnpomp. Het zou daar dus al verwarmd aan moeten komen.
De filterwissel frequentie kan je misschien terugdringen door een fijnfilter erin te plaatsen.
En ja, olie, dat is sowieso een goede zaak om vaak te wisselen. Vele Benzen verbruiken trouwens ook heel wat, dus is de 'doorstroming' van de olie wellicht al voldoende.
>Ik zag op internet laatst nog ergens een mooi >overzicht met de druk in de pomp bij diesel en bij >ppo maar ik kan het nu niet vinden
Hm, dat zou wel interessant zijn, zoek! zoek!
Jurgen
Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/01/23 23:51