[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
My first roestprojectje : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 12:54

My first roestprojectje

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 01 feb 2010, 15:47

Beste Allemaal,

Ook mijn Benz (280TE, 83) ontkomt niet aan de roestduivel. Er zijn een aantal plekken die ik moet gaan aanpakken. Een gedeelte moet ik echt laten doen, want er komt laswerk bij kijken. Er is één plek die ik zelf wil gaan aanpakken. Die zit op de achterdeurstijl, vlak boven (en misschien wel onder) de chromen lijst. Hier op het forum al veel tips over de behandeling. Handig want ik heb dit nog nooit gedaan. Denk nu aan het volgende:

-Schuren
-Eventueel Fertan
-Plamuren
-Primer
-Motip kleur spuiten
-Doorzichtige lak

Maar tips, ook over deze specifieke plek zijn natuurlijk welkom. Ik zal proberen een verslagje van het geheel te doen.




groeten,

Steven

StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor Weizengelb » 02 feb 2010, 14:51

Hoi Steven,

mooie kleur auto! Milanbruin, o nee die nieuwere kleur, hoe heet ie ook weer, parmabruin.. mmm ??

De volgorde die je zelf geeft lijkt me goed, misschien zou ik na de fertan eerst Primer erop zetten, dan plamuren en weer primer.

Onder de strip zal zeker ook wat roest zitten, de T achterdeuren lijken hier sowiezo wat eerder te roesten, ik zag laatst een T waarvan de bovenkant van de deur helemaal losgeroest was van de onderkant!

maar zo erg zal het niet zijn denk ik ;-)

Mathieu<br><br>Post edited by: Weizengelb, at: 2010/02/02 13:53
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor Topasbrauner » 02 feb 2010, 15:51

topasbraun!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Topasbrauner
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor JantjeV8 » 02 feb 2010, 22:45

Oxidrot
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 02 feb 2010, 23:56

Neeneenee:

480 MANGANBRAUN MET. 2C 1979-1986 51800 *

Code is van Motip


Maar Oxidrot klinkt ook erg goed;-)

Dank voor de input Mathieu.

gr
steven
StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 03 feb 2010, 00:01

Met Mangaan trouwens ooit eens een sinterklaassurprise gebouwd. H2O2 (peroxide) dissolveert van nature in O2 en H2O (zuurstof en water). Mangaan is een katalysator voor dit proces. Vulkaan gebouwd met fles erin met shampoo en H2O2. De (on)gelukkige ontvanger schepje mangaan gegeven en erin laten gooien.


...............................


Tot aan het plafond............


Ons moeder was blij............

Maar dit even off-topic

gr
Steven
StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor Weizengelb » 03 feb 2010, 10:36

mmm zat jij bij mij op school?

Daar was ook ooit een jongen die met hetzelfde kwam aanzetten.
De leraar vond het erg knap dat de vulkaan (of stoomboot schoorsteen was het geloof ik toch) werkte maar toen die jongen wat mompelde over zoutzuur en aluminiumfolie werd de hele surprise pardoes naar buiten gegooid :-)

Ja Mangaanbruin dat was het, de iets donkerdere opvolger van milanbruin ;-) Mooi hoor, vooral met Dattel binnen!

Mathieu<br><br>Post edited by: Weizengelb, at: 2010/02/03 09:41
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 03 feb 2010, 12:18

mmmmja, daar zeg je zowat. Voor diegenen die het willen proberen: wel even opletten, teveel mangaan kan wat hitte ontwikkeling veroorzaken....

De kleurencombi staat mij ook erg aan, dank. Had er gisteren wel een ongelukje mee. De stof ziet er nog erg mooi uit, maar stond gisteren voor een stoplicht te wachten en had het raampje een beetje open staan. Komt er een bus langs die zo een tsunami door het kiertje naar binnen gooit. Nu trotse eigenaar van een aantal vochtvlekken op de bekleding. Vooral tussen mijn benen....dat gaat opmerkingen geven...

enfin, weer een klus erbij....
StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor Semrick » 03 feb 2010, 12:47

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 04 maart 2010, 22:41

Goed, de vochtvlekken in de bekleding zijn opgelost. Stoelen er gelijk uitgehaald en aangepakt, ook de zittingen (zie andere topics hierover met zwemstaven->het werkt!!) en de rails weer mooi gangbaar gemaakt. inmiddels ook de volgende stap met mijn roestprojectje gemaakt. Dit is mijn eerste keer metaalbewerken met roest en ik moet zeggen, ik herken alles wat ik hier op het forum heb gelezen, zoals het tegenkomen van meer ellende als je begint aan een klein plekje zoals dit:

StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 04 maart 2010, 22:43

Nog één:

StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 04 maart 2010, 22:46

Ben dus even met de Dremel aan de slag geweest met dit als resultaat. De sierstrip is er inmiddels helemaal af. Leek me toch veiliger. Maargoed, als ik naar binnen tuur zie ik wel duidelijk dat er binnen meer roest zit. Weliswaar oppervlakkig, maar toch. Heb geprobeerd het een beetje op de foto te zetten:


Je ziet dat ik binnenin ook al wat gedremelt heb, maar het was allemaal wat roestig.<br><br>Post edited by: StevenS, at: 2010/03/04 21:47

StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 04 maart 2010, 22:49

Hier vanuit een andere hoek:



Ter hoogte van deze plek en naar beneden toe is er dus wel wat oppervlakkige roest. Naar boven toe lijkt dit ook het geval.

Wat moet ik nu doen? zoals het nu is herstellen? Kan ik iets in de holle stijl spuiten dat de vlugroest afremt of stopt?

In afwachting heb ik de boel maar even in de roestomvormer gezet en het gat afgeplakt.

Alvast dank,

Steven<br><br>Post edited by: StevenS, at: 2010/03/04 21:52

StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor wimada » 04 maart 2010, 23:17

Steven

Is het niet verstandiger om misschien een andere
deur aan te brengen in kleur?

marktplaats 322177014

misschien goedkoper dan al het werk en materiaal
maar het heeft ook wel iets om zelf te prullen
aan de auto.

suc6 Wim
wimada
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor nico 280ce » 04 maart 2010, 23:44

steven

ben bang dat er op die plek toch ook gelast moet worden
om het gat dicht te krijgen

groet nico
nico 280ce
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor JantjeV8 » 05 maart 2010, 00:25

Dat is toch prima te repareren.
Gaatje vierkantig uitslijpen, nieuw blikkie er in lassen. Glas slijpen en de stijl mooi laten spuiten. Daar hoef je toch niet heel de deur voor over te doen.

De roest die je binnenin ziet zit op de raamgeleider. Die kun je er zelfs uitnemen via de raamsponning, maar hoef je je niet zo druk over te maken.
De stijl gewoon met tectyl of wax vol spuiten, slangetje op de spuitbus zodat je ver naar boven komt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 10 maart 2010, 00:42

Ja en nu je daar toch een gat hebt zitten heb je meteen de mogelijkheid om de rest van de stijl in te spuiten met een flexibel slangetje met een roestomzetter of een roeststopper. Als roestomzetter kun je een product gebruiken van HG wel met veel water afspoelen en als preventie zit ik aan wax van ML te denken of een eigengemaakt brouwsel van zuivere lijnolie met een ander stug vet je kunt hierbij denken aan mengen met wax van ml of zuivere bijenwas zie de zoekfunctie voor meer info. Ik zou ook zeggen behandelen, lassen en het liefst vertinnen (www.rustbuster.nl) evt van de zomer zelf spuiten als de temperatuur beter wordt. wel ff de hele deur demonteren dwz ook de ramen er uit en het andrere chroom voorzichtig verwijderen ivm spuitrandjes<br><br>Post edited by: adriaanvogelzang, at: 2010/03/09 23:43
AdriaanVogelzang
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor StevenS » 10 maart 2010, 22:31

Ja, dat het gelast moet worden was inmiddels ook mijn conclusie. En dat kan ik dus niet. Dusssss.......vandaag een klein lasapparaatje bestelt. Het is tenslotte een hobby en dat mag ook iets kosten;-) Ga morgen wat blik kopen om te oefenen en eens kijken of ik dit onder de knie krijg. Welke blikdikte zou ik hiervoor nodig hebben? Weet iemand waar je van die handige magneten kunt kopen die ik wel eens op foto's op het forum zie? Die ga ik wel nodig hebben gok ik.

Ik denk er wel over om wat hulp te vragen bij het lassen. Het is nl wel een enorme zichtplek. Open ik wel een apart draadje voor.

Verder aangestoken door het verhaal van adriaanvogelzang over preventie. Ga eens naar dat spul van HG kijken en ook aan de slag met ML oid. Heb de topics gelezen en lijkt me een karwei met erg veel voldoening. Zoveel zelfs dat ik gisteren ook gelijk dat andere karweitje heb opgepakt dat ik al lang wilde doen: inspectie van de krikgaten. En ja hoor: vooraan inmiddels behoorlijk wat roest te vinden. Mijn lijst van klussen wordt almaar langer, maar deze ga ik denk ik maar overlaten aan Toontje (als zijn freubelparadijs, inclusief wc, whirlpool en sauna, af is). Wel de boel ingespoten met tectyl en de doppen schoongemaakt en met vaseline er weer ingezet.

En dan te bedenken dat ik een maand geleden nog dacht een leuk projectje te hebben aan het opknappen van mijn accubak;-)

Groeten weer en dank voor alle reacties!!

Steven
StevenS
 


Re:My first roestprojectje

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 10 maart 2010, 23:36

Als ik me niet vergis is de plaatdikte van Mercedes 1.2 MM? Imitatiestaal is altijd dunner, wat je zou kunnen doen is een deur van een auto of een motorkap oid dan heb je punt 1 oefenmateriaal zat en punt twee plaatstaal genoeg om in je Benz te lassen.

Als je nu slim bent dan zorg je dat je op die site van rustbuster een paar potjes vertinpasta scoort en evt een paar staven smeertin. Als je de lasnaden namelijk vertint, dan gaat dat niet weer roesten. Ga niet met de huis tuin en keuken S39 vertinnen daar zit namelijk zuur in en rot je de nieuwe plaat er zo weer uit!

En natuurlijk las je er een stukje in en niet er bovenop. Als je er een stuk plaat overheen last kun je namelijk met een paar jaar opnieuw beginnen en ik neem niet aan dat dat de bedoeling is....
AdriaanVogelzang
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten