[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
motorombouw naar W126 motor mogelijk/makkelijk? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:40

motorombouw naar W126 motor mogelijk/makkelijk?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

motorombouw naar W126 motor mogelijk/makkelijk?

Berichtdoor Jente » 28 feb 2010, 13:23

Ik ben bezig met het opknappen van een 240D uit '78.

Nu zat ik eens na te denken en op het forum te zoeken naar de mogelijkheden om er een modernere motor in te lepelen, maar ik kan er maar weinig info over vinden.

Volgens mij kom je al gauw uit bij een W126 motor, omdat je dan niet met al te veel elektronica zit, en niet al te snel een te grote vermogens toename hebt. maar wat zijn nou echt de struikelpunten? Motor/bak verbinding kan lastig worden stel ik me zo voor.... motorsteunen?

Graag info van mensen die hier meer van weten, of er zelf ervaring mee hebben.

Jente
Jente

Re:motorombouw naar W126 motor mogelijk/makkelijk?

Berichtdoor rene 115 » 28 feb 2010, 13:49

er staat een W123 te koop op marktplaats met een 250D blok uit een W124,is blijkbaar mogelijk maar ook heel veel werk denk ik om alles pas te krijgen.heb je ook wel eens op youtube gekeken? daar staan W123's met 8 cylinder blokken ,amg enz.aan wat voor blok zit je eigelijk te denken?
rene 115

Berichtdoor Jente » 28 feb 2010, 13:55

Ik zat zelf te denken aan een W126 motor, omdat ik denk dat dit het meest overeenkomt met de W123. Ook heb ik dus ergens gelezen dat het mogelijk is.

Ik wil niet te veel om hoeven bouwen, om me zo niet te veel ellende op de hals te halen met de RDW.

Het plan is om op die manier een oude auto het motorcomfort te geven van een modernere auto (vloeken in de kerk voor de echte liefhebbers misschien...) Ik zou het liefst een turbo inbouwen, en het formaat vindt ik nog niet heel belangrijk. Ultiem is een morderne CDI motor, maar dan kom je denk ik al gauw met een hoop elektronica in de knoei!
Jente

Berichtdoor Markparket » 01 maart 2010, 02:38

Het is mogelijk en gedaan ;-)

Persoonlijk vind ik dit een van de meer geslaagde projecten.
Vraag me niet hoe je het moet doen, er komt namelijk meer bij kijken dan alleen een motor, denk ook aan remmerij, wielophanging, bak, cardan etc.

Wel leuk ;-)

Markparket

Berichtdoor JantjeV8 » 01 maart 2010, 08:27

Het ultieme voorbeeld vind je terug bij de G-klasse. Al ruim 30 jaar in productie waarbij aan chassis en carrosserie wezenlijk niet veel is gewijzigd.
Er zijn erg veel ombouw projecten getstart. Diegene die een 250D of een 300D uit de W124 serie inbouwen komen er veelal nog wel uit. Echter diegene die even dachten om een 400CDI in te gaan bouwen lopen meestal vast. Die projecten verdwijnen in de hoek en na een paar jaar wordt het zaakje in onderdelen weer verkocht. De kloetrij daarbij is dat men ook niemand heeft om op terug te vallen. Even met die vakman-monteur bij de dealer bellen is er niet bij omdat ook daar gewoonweg niemand de kennis in huis heeft. Werkelijk alles hangt met stroomdraad aan elkaar.

De W126 heeft natuurlijk de om617 met turbo gehad, of de M110 280, maar die blokken zijn exact gelijk zoals ze ook in de W123 uitgegeven zijn. Of je moet de V8 in 380 of 500 versie willen of van latere versies van de W126 natuurlijk.

Die V8 modellen zijn ronduit prachtige blokken. Maar denk er om, wel veel gevoeliger dan de robuuste lijn-blokken uit de W123 serie. Als je een blok hebt wat je niet in balans krijgt ben je ook de pineut.

Dan denk ik dat je beter in de W124 hoek kunt gaan zoeken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jente » 06 maart 2010, 10:26

Ja, als ik jou zo beluister is een W124 inderdaad de beste optie.

Maar zijn bak en motorsteunen in dat geval gelijk of afwijkend als ik kies voor een 300TD
Jente

Keer terug naar Techniek