MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 22:17

roest werend goedje..

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

roest werend goedje..

Berichtdoor diesel is my middle name » 20 jan 2006, 18:50

hey mense ik ben ben op zoek naar owatrol om dat ik in mijn kokers dak en rechts voor roest heb in de lichte vorm ik heb op meerdere plaatse gelezen dat OWATROL(olie) een middel is wat roest op vreet en meteen beschermd... weet iemand waar dit spul verkocht word ? ? mvg bram
diesel is my middle name

Antwoord:roest werend goedje..

Berichtdoor Brammix » 20 jan 2006, 19:07

Owatrol verkopen ze praktisch in alle betere verfwinkels. Ook in bootzaken en laatst zag ik het zelfs in een behangwinkel.

Owatrol is een soort dunne olie (kruipolieachtig) die in de helemaal roest kruipt en daar langzaam (24h) uithard. Zo wordt het tot aan het blanke staal een taaie "tacky" laag. Als het na het drogen glimt is het goed, anders moet het nog een keer oven een keer.

Het is ideaal voor een snelle bewerking van die nare plekjes. Het vergt weinig tot geen voorbereiding en stopt de roest direct. Gewoon met een kwastje de roestplekjes nat maken zeg maar. Zorg alleen dat de roestplekken goed droog zijn, de owatrol wordt dan gewoon opgezogen. Het wordt niet keihard zoals met een roestomvormer maar blijft ietwat taai en ook een beetje tacky dus ideaal als voorbereiding voor een tectiel of iets bijvoorbeeld.

Vr gr Owatrolgek Bram.
Brammix

Berichtdoor Brammix » 20 jan 2006, 19:08

PS o ja, en dus ook ideaal om in kokers enz te spuiten, het kruipt naar elk hoekje en gaatje.

Het beste is 2 a drie keer owatrol in de kokers en wat voor holle ruimte dan ook spuiten.

vr gr br
Brammix

Berichtdoor Lode » 20 jan 2006, 22:16

Je kan ook even op de site van owachem kijken. owachem.nl dus.
Daar kan je een verzoek om verkoopadressen insturen. Dat mailen ze je dan.
Fijn spul! En met een litertje kom je echt heel ver. Ik ga m'n nieuwe achterbumper er aan de binnenkant preventief mee insmeren. voorkomen is beter dan.... ;)

Lode
Lode

Berichtdoor Biekwammes » 20 jan 2006, 23:47

Goed spul Owatrol, maar Fertan werkt ook perfekt voor plaatsten waar het goed moet indringen en waar je schoon wilt werken, de roest wordt opgelost en op het staal wordt een etslaagje achtergelaten, werkt erg schoon en moet bij voorkeur nat (met water) verwerkt worden, kan dus ook in de regen buiten, het is dunner dan Owatrol, beiden hebben dus zo hun eigen toepassing.
Kijk ook op de site van Rustbuster.Ik koop Owatrol bij een bunkerstation maar ik weet natuurlijk niet of dat ook bij jou in de buurt zit.
Biekwammes

Berichtdoor Brammix » 21 jan 2006, 00:10

Fertan werkt als roestomzetter, het laat een hard laagje achter dat dus ook bros is met alle nadelen vandien.
Brammix

Berichtdoor diesel is my middle name » 22 jan 2006, 05:19

kijk daar kan ik meer mee.. naja ik heb de owatrol besteld bij n verf winkel in de buurt zonder verzend kosten dus komt goed.. het liefst zou ik de owatrol vernevelen in de kokers dat is het beste !! maar is ie daar dun genoeg voor ?? bv een plante spuit met zon verleng stukje.. die plante spuit mieter ik wel weg.. als t maar goed in de olie zit toch ? en is owatrol ook genoeg of moet er persee nog een laagje tectiel over ? ik had ook gelezen dat owatrol alleen ook genoeg beschermd
diesel is my middle name

Berichtdoor Brammix » 22 jan 2006, 10:51

Het is dun genoeg om te verstuiven. Voor in de kokers is alleen owatrol zeker genoeg, wel zou ik het zeker twee keer doen met tussenpoos van 24 uur. Het liefste drie keer.

Zo heb ik de (zwaar geroeste) onderkant van mijn portieren gedaan, die waren zo verroest dat er op sommige plekken zelfs gaatjes zaten, ook was het rubberhoudrand op sommige plaatsen weg. Die heb ik drie keer lekker in de owatrol gekwast, grond geverft en twee keer met kleur uit spuitbus gespoten. Dat is nu een jaar terug en nog geen spoor van verder roestende zaken.

Klusje van niks, en je kunt er weer een paar jaar tegen.

Bericht gewijzigd door: brammix, op: 2006/01/22 09:54<br><br>Bericht gewijzigd door: brammix, op: 2006/01/22 09:55
Brammix

Berichtdoor diesel is my middle name » 23 jan 2006, 19:27

ja inderdaad de deuren zijn behoorlijk aangetast daar onder denk er ook over om van binne uit een klats van da spul er in te gieten want volgens mij komt de roest in het portier van binne uit... maargoed wordt gefixt :P
diesel is my middle name

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto