Zoals ieder jongen speelde ik vroeger met dinkey Toys. urenlang in het zand en de Mb was een van mijn favoriete auto's.
Na plus minus vijf en veertig later krijg ik opeens het idee een Mb te kopen.sparen !!! En kom uit op een 280TE.
op internet gevonden en te koop ergens op het platte land tussen Hamburg en Bremen.
Dus ik een auto gehuurd met aanhanger en op weg. Half weegs had ik zoiets van o jee waar ben ik aan begonnen. ritje van zo'n slordige 900 km.Maar toch maar doorgezet en mijn Mb gekocht alhoewel ik zo van de echte roestpunten wel gelezen had ,maar omdan in de praktijk je enthousiastme wat te onderdrukken en realist te zijn is weer wat moeilijker, dus auto opgeladen en na 2 km al een lekke band van de oplegger.halleluja. De Dag begon goed. Daarna bijna een pompstation geramd omdat ik de draai niet helemaal goed had ingeschat maar goed gelukkig ging het nog net.
Na twaalf uur gereden te hebben weer thuis midden in de nacht, maar wel voldaan want de car was er. De volgende dagen een specialist erbij gehaald en een afspraak gemaakt voor de roest en onderdelen te laten lassen. Nieuwe wielkassen en nieuwe dorpels en onder spatbord stuken nieuw ingezet. dit was al een rib uit mijn lijf.
Daarna ben ik begonnen de hele auto te strippen en heb hem in de plamuur en spuitlak gezet ,waarna de mB een nieuwe laklaag heeft gekregen. ik moet zeggen het resultaat van spuiten is prima maar je ziet wel plekjes waar ik zelf niet genoeg geschuurd heb, maar wat wil je, ben tenslote ook maar een beginneling.
Verder veel aan de auto vervangen. Overal nieuwe rubbers, ruiten eruit gehaald, alle deuren eruit en ontroest en daarna de hele auto weer opgebouwd.
daarna motorisch het een en ander gedaan, kleppen gesteld. het hele motorappartement schoongemaakt. nieuwe bougies ,luchtfilter verdeelkap rotor enz. olie filter. Luchtfilterhuis ontroest. enz enz.
Darna de auto ingevoerd bij de RDW en APK laten keuren en gelukkig was er verder niet veel aan de hand. een paar kleinigheden zoals dashbordlampjes etc. APK gekeurd en eindelijk kan hij de weg op.
aan de site heb ik echt veel aan. welliswaar kan ik veel, maar ik kan ook veel niet. En aldoende komt er steeds een stukje kennis bij.Daarnaast is en vindt ik ook het kontakt met mede siters erg leuk en zeker bouw je naar elkaar een stuk vertrouwen op. Het geeft ook voldoening als je elkaar kunt ondersteunen met advies en je (uiteenlopende) ervaringen.
Zoals gezegd weet ik niet alles ,maar ben bijvoorbeeld wel cratief om oplossingen te bedenken bijvoorbeeld om t.b.v het kleppenstellen de hoofdpoeilie goed te kunnen rond draaien en ook het thema LPG en verbruik houd mij wel bezig. zie ook het thema hieromtrent van de vingerhoed op de site. Daarnaast ook kennis van mengelsverhoudingen van benzine en LPG. Het is ook een uitdaging om zo zuinig mogelijk terijden.
Momenteel gebruikt de MB 280 gemiddeld 1;6,2 en zou graag op 1;8 uitkomen. misschien lukt dat wel.
Maar ook zoals gezegd weet ik ook een hele hoop niet.,en ben ik ook aangewezen op hulp en ondersteuning van anderen.
een foto rap volgt nog.
groetjes Bram. ut Kerkrade.
Bericht gewijzigd door: bluemoon me, op: 2006/08/16 01:05
Bericht gewijzigd door: bluemoon me, op: 2006/08/18 20:39