Hier het verhaal van de elektrische Eend haha,.... Nu nog een W123 op krachtstroom, hahaha,...
Elektrische Eend – het toppunt van milieuvriendelijkheid?
21 december 2009 Geen reacties Nu kun je er nog steeds over twisten hoe milieuvriendelijk een moderne auto wel of niet is. Hoe dan ook, het kost bergen vol energie om een auto te produceren en te verkopen. Dat weegt nauwelijks op tegen decennia lang milieuonvriendelijke rondtuffen in bijvoorbeeld je oude Eendje. Want deze is allang op de wereld gezet. Maar je kunt je Eendje natuurlijk ook ombouwen op een milieuvriendelijker alternatief, zoals mensen dat ook massaal deden toen ze klassieke Amerikanen ombouwden en er een grote gastank inzetten.
En laat nu net die eerste Eend omgebouwd zijn op elektrische aandrijving. Nu noemen wij de 2CV zoals de Citroën natuurlijk heet zoals veel mensen ook liefkozend Eend, maar eigenlijk heet-ie gewoon Deux Chevaux, 2CV. De bedenkers van dit nieuwe concept noemden hem dan ook 2CVolt. De auto kreeg zijn RDW keuring 14 december en staat klaar om officieel op de weg te gaan.
“Voor zover bekend, is dit de eerste oldtimer die is omgebouwd tot een elektrische auto en op kenteken is gewijzigd,†meldt de bouwer. “De auto heeft een actieradius van zeventig kilometer en een (berekende) topsnelheid van 120 km/h. De laadtijd van de accu’s bedraagt slechts drie uur. De benzinemotor is vervangen door een elektrische borstelloze en onderhoudsvrije motor en de benzinetank is vervangen door de laatste generatie polymeer-ijzeroxide accu’s. Hierdoor komen geen schadelijke uitlaatgassen vrij, waardoor er minder overlast voor de direct omgeving is. Omdat hij geen geluidsoverlast veroorzaakt, rijdt hij heerlijk rustig en comfortabel,†glimlacht de constructeur.
Dat is conceptontwikkelaar en systeemontwerper Albert de Gier van Albertronic. Inbouwer van de motor en begeleider van RDW keuring ‘wijziging brandstofcode’ is Leen de Bodt, eigenaar van Leen APK, een APK station dat gericht is op het keuren van oldtimers, bijzondere auto’s en auto’s van klanten die zelf het onderhoud van hun auto verzorgen. Gelijk met het omkeuren van de elektrische eend heeft Leen de Bodt ook zijn eigen ‘Gammel Trophy’ 2CV laten keuren (wijziging motor). In deze eend is een 2 cilinder BMW motorfietsblok gebouwd, met een cilinderinhoud van 1100 cc en een vermogen van 66 kW. De topsnelheid is hiermee van 120 km/h gestegen naar hoogst illegale snelheden.
De gebruiksaanwijzing is eenvoudig: laat dit Eendje niet te water, dan doet hij het niet meer.