MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:39

200D automaat

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

200D automaat

Berichtdoor Harros » 12 maart 2010, 21:49

Hallo allemaal,

Ik zag op MP een 200D automaat die mij wel aansprak ook vanwege de prijs.
Hierbij even de link: http://link.marktplaats.nl/325845208
Nou vroeg ik mij af of er ook iemand iets meer weet over deze auto of nog tips heeft ofzo..
Is zo'n 200D echt supertraag of valt het mee en kun je er gewoon 130 mee rijden?
Hoop iets van jullie te horen..

Met vriendelijke groet,

Harry
Harros

Re:200D automaat

Berichtdoor De Boskabouter » 12 maart 2010, 22:31

Van een afstand is de staat van de auto natuurlijk slecht te bepalen. Als de foto's recent zijn, lijkt het een strakke auto. Dat zou betekenen dat de structuur van de auto OK is. De eerlijk genoemde roestplekken zouden dan wel eens goed te behandelen kunnen zijn. Kortom, interessant om eens te gaan kijken voor de prijs die er wordt gevraagd.

Wat de traagheid van de 200D betreft: je moet echt geen haast hebben. Eenmaal op snelheid gaat het wel. De 130 haalt ie, maar dan heb je niets over. Bovendien is het lawaai niet echt feestelijk meer. Gewoon lekker kalmeren met 110 op de rechterbaan.

Wat ik een veel groter probleem vind, is de combinatie met de automaat. Die houdt niet van terugschakelen. Heb je afgeremd en wil je weer snelheid maken, dan kun je kiezen tussen het gaspedaal door de bodem trappen voor de kick-down (en dus een hoop herrie) of om even een appeltje te schillen en een kopje koffie te drinken voordat de auto weer op gang is.

Ik zou er compleet gek van worden. Maar niet alle forumleden zijn het met me eens.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor broker » 12 maart 2010, 23:57

Ik heb zelf ook een 200D automaat. Op topsnelheid haalt ie zo'n 145 km op de teller ( 135 op de TomTom). Rond de 125 op de teller is er goed en plezierig mee te rijden. Je hebt dan natuurlijk niet veel meer over. Je moet er gewoon anders mee rijden dan met een snellere auto, zoveel mogelijk het gas erop houden. Maar er is in het dagelijks verkeer goed mee te leven. Het rijdt zeer relaxed, je laat je niet meer uitdagen ( zelf een Suzuki Alto is je te snel af) maar wel een onthaastende ervaring. Ik weet niet hoeveel en hoe je de auto wilt gaan gebruiken. Maar ik kan er prima mee leven. Wel is de 200D bij mij niet de dagelijkse auto. Houd je van iets meer pit, kijk dan naar de 240 of 300D.

Succes, Jan.<br><br>Post edited by: broker, at: 2010/03/12 22:58
broker

Berichtdoor Henk1959 » 13 maart 2010, 01:44

Op de foto's ziet ie er heel redelijk uit, toch zal er gezien de prijs best nog wel wat werk aan zitten.
Je geeft aan dat dit een auto is die je in gedachten hebt, ook gezien de prijs. Dus ik zou er een ritje aan wagen om de auto te zien.
En ja, verwacht van een 200D geen acceleratie van 100 km/u in 5 seconden, het is een wagen om heerlijk te rijden en niet om te jakkeren.
Onthaasten en genieten, dat is waar een W123 voor staat!
Mocht je toch wat meer pit willen, dan zou je een 300D kunnen overwegen.
Henk1959

Berichtdoor JaapW114 » 13 maart 2010, 08:55

Zoals de folder van mijn W115 200D al aangeeft, "snel en veilig", van 0 naar 100 in 33 seconden. Maar dan praat ik over 1972. Met een 4 bak kun je redelijk meekomen in het verkeer. Alleen ga ook niet mans op de linkerbaan staan naast een niet al te waar beladen moderne vrachtwagen, je verliest het. Ook zijn sommige invoegstroken eigenlijk te kort om echt lekker op snelheid te komen, maar ook dat went. Rond de 100 kilometer per uur, zijn het geweldige reiswagens.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Benzman 200 » 13 maart 2010, 10:47

Hoi Harry,

Ja wat is traag? Net of het in een 240/300 zoveelste sneller gaat zeker.
Je leven word er niet langer nog korter van.
Een automaat is toch wel mijn ultieme wens om in mijn 200 te hebben!
Zo te zien is het een leuke auto voor een mooi prijsje,verwacht voor dit geld dat er ook nog wel wat werk aan zit natuurlijk.
Ik wens je succes met je keuze .

gr Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor Herobert » 13 maart 2010, 12:24

Mijn advies is, ga er eens mee rijden dan weet je of je ermee kunt leven.

Een moderne auto is toch echt heel iets anders en als je van snel optrekken
en snelheid houd t'ja...........gewoon proberen.

Eenmaal op snelheid voel je je de koning te rijk.........
Herobert

Berichtdoor Harros » 13 maart 2010, 17:38

Hallo allemaal,

Zo te horen ga ik toch maar voor een 240 of 300D. Ik hou best van een appel en een bakje koffie
maar dan wel thuis op de bank. Verder ben ik geen snelle rijder maar moet wel een vrachtwagen voor
kunnen blijven. Denk dat ik dus maar even verder kijk, mocht iemand nog een weten kunt u altijd mailen.
Zal vast al wel iets over geschreven zijn maar zijn er nog speciale tips of trucs om te zien of de automaat
nog goed is?

Alvast bedankt allemaal!

Groet, Harry
Harros

Berichtdoor Witte Reus » 13 maart 2010, 17:58

Hallo Harry,
Ik ga- en kan je niet ompraten, maar mijn ervaring met een 200D 4-bak, is heel redelijk.
Kan behoorlijk meekomen in het huidige verkeer, en een vrachtwagen voorblijven ...???
Het is nou ook weer niet een 'Gogomobil', met maar een paar PK? :-)
Het Nederlandse verkeer is helemaal niet meer ingesteld in 'snelheid' ... volgens mij?!

Zelf heb ik ook een 240D gehad, en dat verschil is helemaal niet zo groot, t.o.v. een 200D.
Iets meer trekkracht, maar nauwelijks merkbaar. (... je bent er immers 'zo' aan gewend?! ;-))
Je moet jezelf niet 'bang' laten maken, en idd zelf eens wat gaan uitproberen?
Succes iig :-)
Groet, Rien

Tot slot: "Een schildpad- en een haas, vieren allebei tegelijk oud-en-nieuw"!
Witte Reus

Berichtdoor Harros » 13 maart 2010, 18:27

Mischien is een 4-bak wel "beter" of sneller dan een automaat..
Geen idee, wil zelf een automaat in ieder geval.
En ja, dat van die schildpad en zo klopt wel maar weet niet hoelang ze
beide onderweg zijn geweest...

Groet, Harry
Harros

Berichtdoor De Boskabouter » 13 maart 2010, 19:06

Zelf rij ik het liefst in een automaat. Maar dan moeten motor en bak wel goed bij elkaar passen. Een luie bak (hekel aan terugschakelen) combineert wel met een krachtige motor die veel trekkracht levert bij weinig toeren. Heb je weinig koppel bij lage toeren, dan moet je een alerte, liefst 5-traps, automaat hebben of een CVT.

De meeste automaten van oudere Benzen zijn van de luie soort. Bij optrekken of op de snelweg heb je daar weinig last van. Het speelt vooral als je na afremmen, bijv. bij een rotonde, weer op snelheid wilt komen. De bak schakelt in eerste instantie niet terug en de motor valt dan dood. Maak je gebruik van de kick-down, dan schakelt de bak meteen twee trappen terug en heb je een hoop herrie.

Niet mijn ding. Daarom heb ik uiteindelijk een 240D met handbak gekocht. Mijn W124 300E heeft wél een automaat.

Wil je daarom een W123 diesel mét automaat, dan denk ik dat je het meeste rijplezier beleeft met de 300D of de 300TD Turbodiesel. De 240D scheelt namelijk niet zo idioot veel met de 200D. Daar heeft de Witte Reus volkomen gelijk in.

De Boskabouter
De Boskabouter

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto