[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
tectyleren : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 12:31

tectyleren

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

tectyleren

Berichtdoor Peter » 14 maart 2010, 17:13

Hallo,

Ik ben nieuw lid. Mijn 230E is (vind ik zelf) nog in erg mooie staat en van de eerste eigenaar gekocht. Ik wil hem uiteraard mooi houden en er lang plezier van hebben. Mijn vraag is: Is het belangrijk om de onderkant te laten tectlyleren? Ik begrijp dat er verschillende methodes zijn: Dinitrol? heb ik wel eens van gehoord.

2e vraag is: Is een dergelijke behandeling duur?

Alvast bedankt,
Peter
Peter
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Hans230CE » 14 maart 2010, 17:33

Kijk eens bij de rubriek mededelingen (boven parkeerplaats), daar zijn ze bezig met iet te organiseren met Dinitrol
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:tectyleren

Berichtdoor Leon » 14 maart 2010, 17:50

stimmt..

Volgende week zaterdag bij sjaak van aalst in Alphen (voorheen "de" jan van egmond) is er een soort van demo...

Kosten.. reken op zeker 1500 euro.
Leon
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Sandbeige » 15 maart 2010, 11:16

Peter,
In je Profiel zie ik dat je auto van 1983 is. Is ie in 83 op kenteken gezet of is het bouwjaar 83? Vanaf bouwjaar 1983 zijn de auto's aanmerkelijk beter tegen roest beschermd. Is je bodem voorzien van een heldere laag? Zo ja Dit is de af-fabriek PVC laag. Deze laag moet je laten zitten en kun je zelf behandelen met Owatrol (mits de bodem roestvrij is natuurlijk). Dat kruipt dan in de scheurtjes en frist de PVC laag op. Je kunt t aanbrengen met een kwast, een penseel en/of een verfspuit. Ik ben aan deze wijsheden gekomen via Mercedes Classics en een 'Roestbescherings-goeroe' in Duitsland (na een maand of twee zoeken en vragen stellen). Dinitrol is bij mijn weten een product op wax basis. De W123'tjes v.a. '83 zijn behandeld met een wax (en een pvc bodemschutz) die in veel gevallen nog flexibel is (of flexibel te maken). Een extra laag wax doet niets volgens de deskundigen. Beter om een product te gebruiken met een sterk kruipende werking.
Sandbeige
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Herobert » 15 maart 2010, 19:08

Sandbeige, goede informatie!

Maar als je zegt "vanaf" 1983 is de behandeling verandert, betekend dat als de eerste toelating juni 1983 ook zo is behandeld? m.a.w. wanneer is de omschakeling exact gemaakt of is dat alleen via het chassis nummer te achterhalen?

Zoals je ongetwijfeld weet organiseer ik a.s. zaterdag de meeting bij Sjaak van Aalst, misschien is het een idee Sjaak ook naar zo'n "nieuw" behandelde auto te laten kijken en zijn oordeel te laten geven?
Herobert
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Peter » 15 maart 2010, 20:50

Beste Sandbeige,

Bedankt voor de info. De eerste toelating van mijn auto was 11-07-1983. Ben net als Robert wel benieuwd of mijn auto dan die nieuwere behandeling heeft gehad. Als Sjaak dat inderdaad zou willen bekijken zaterdag ter vergelijking met een ouder model dan ben ik graag vrijwilliger.

Tot zaterdag,
Peter
Peter
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Edwin1966 » 15 maart 2010, 21:00

Volgens mij is de betere anti roest behandeling vanaf de derde serie toegepast. De derde serie is er vanaf september 1982. Of heb ik het bij het verkeerde eind?
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:tectyleren

Berichtdoor Peter » 15 maart 2010, 21:12

Dat klinkt me wel bekend in de oren. En is het niet zo dat in september 1983 het "modeljaar" '83 begon? Dan klopt alle info met elkaar.

Peter

Peter
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Sandbeige » 15 maart 2010, 23:09

Ik heb van MB begrepen dat het gaat om productiejaar 1983. Aangezien de wachttijd op een MB nogal lang was mag je er vanuit gaan dat een auto die in Juni op kenteken is gezet inderdaad in 83 is gebouwd. In jouw holle ruimten en roestgevoelige plekken is de auto dan voorzien van een wax van t merk Beropur (een Zwitsers merk en huisleverancier van MB). Als je de doppen van de holle ruimtes haalt zul je zien dat er een geelachtige wax waar te nemen is. Die is in de meeste gevallen nog toereikend. Natuurlijk is een endoscopie de beste manier om waar te nemen echter het laagje op t metaal hoeft maar heel dun te zijn om zn werk te doen. Een laagje wax of waxhoudend product eroverheen doet dan verder niets extra's. Geadviseerd wordt om scheurtjes te vullen en de wax op te frissen met Fluid Film. Dit is anders voor de bodem zoals ik eerder vandaag al aan heb gegeven (want die is van PVC). Overigens ging de anti roest behandeling ook verder. Het plaatwerk en de lasnaden werden behandeld met zinkfosfaat. Ze gingen een bad in (een behandeling die Porsches al sinds 1978 hadden, waar ik, via mn portemonnee, al 20 jaar geleden achterkwam).
Dus Owatrol voor de bodem en Fluid Film voor de holle ruimtes (Fluid Film kan je aanbrengen met een huis tuin en keuken kompressor of zelfs met een verfspuit a 65 euro. Alles bij elkaar ben je dan, mits je het zelf doet, voor 150 euro klaar)
Sandbeige
 


Re:tectyleren

Berichtdoor Edwin1966 » 16 maart 2010, 17:12

Hmm nu wil ik toch eigenlijk zeker weten of het om de derde serie gaat of om productiejaar 83. Weet iemand het antwoord?
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten