MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:43

Hoe bevalt de W123?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:Hoe bevalt de W123?

Berichtdoor Wim Matsinger » 17 maart 2010, 11:23

Eigenlijk overgestapt van een SEAT toledo TDI naar de W123 300D uit 1982.
Wel al besmet met het W123 door de toen aangeschafte 280E.(wat een bak)

Wat valt ermee:

1) ten eerste het onderhoud (technisch)bijna alles is zelf uit te voeren. filters etc. ik kom nu alleen nog bij garage voor de APK en grote dingen.
2) Rijcomfort (was de eerste weken wennnen vooral het geluid boven de 110 op de snelweg)
3) rijbeleving is vele malen leuker dat de Seat..de ster op de motorkap. Echt een klassieker.
4) altijd positieve reacties op de auto. op mijn werk altijd commentaar. er wordt over geen enkele auto zo veel geluld op werk..behalve over de Benz.
5) inzetbaarheid in de dagelijke praktijk is groot.
6) verbruik met 1.11,5 zeer acceptabel..niet gevoel dat ze zuipt.
7) het poetsen van de auto blijft leuk..al dat chroom super gewoon.

wat valt tegen:
1) de aandacht die het plaatwerk blijft vragen. Roest is de grootste vijand. Bijhouden en kritisch blijven is de remedie.
2) Mijn vrouw wil er echt niet in rijden ! snappen jullie dit nu? ..hij is te groot (maar rijd wel met plezier is de BMW 525D (is die niet groot dan?)
3) Stuurspelling is hinderlijk en kostbaar om op te lossen.
4) je vindt andere nieuwe autos geen klap meer aan..De W123 is gewoon een mooie wagen.

groeten Wim
Wim Matsinger

Berichtdoor Meneer Vincent » 17 maart 2010, 14:17

Ik heb altijd in mijn oude Volvo 144 gereden.
Niks mee was een goede stevige kar.
Ben na jaren eens overgestapt omdat ik nu iets nieuwers en anders wilde.

Stuurspeling...Tsja daar had mijn Volvo ook last mee daar was ik aan gewend.
Stoelen ook wat minder in vergelijk met de Volvo.
Maar voor de rest rijd mijn W123 heerlijk soepel.
Ik merk dat het relaxed rijden is en zowaar ontspannend! (Volvo was veel werken achter het stuur)
De fraaie ster op de voorkant maakt het eigenlijk wel helemaal af.

Het zal voorlopig Mercedes blijven!
Meneer Vincent

Berichtdoor DikkieDick » 17 maart 2010, 15:21

Ik rijd nu bijna anderhalf jaar in een W123 (serie 0,5 220D) en elke kilometer er mee rijden is een genot. Iets wat ik niet heb met onze andere daily driver (een 5,5 jaar oude Runnoo Grand Scenic), die overigens voor 99% door mijn vrouw gebruikt wordt.
Had voor de W123 9 maanden een VW Kever (uit 1967). Is toch van een hele andere klassen minder wintergeschikt. Maar dat vond ik de W123 nou ook niet echt, dus die heeft met de pekel ook bijna 3 maanden stil gestaan. Volgende week ondergaat ie een antiroestbehandeling, zodat we er bij de volgende pekelwinter (maar die mag van mij jaren op zich laten wachten) ook met een gerust hart er op uit kunnen trekken. ;-)

Wagen gekocht met 174500km op de teller. Staat inmiddels op 190300km, dus is ie nu pas een beetje ingereden. En ik hoop er nog de 4 ton mee te halen. ;-)
DikkieDick

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto