[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Problemen met Solex 4A1 carburateur. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:43

Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Langeberg » 18 maart 2010, 21:18

Wie kan mij wegwijs maken met de solex in onze 250.

Bij het optrekken hapert de Benz.

De kleppen staan goed.
Nieuwe bougie kabels, verdeler en rotor ook vervangen.

Iemand een ander idee?
Langeberg
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor WJ15129 » 19 maart 2010, 11:40

Dit kan een heleboel oorzaken hebben. Het carburateur deksel trekt nog wel eens krom, dan beweegt de klep, die de sproeiernaalden van de tweede trap bedient niet meer soepel. Daardoor blijft hij soms hangen en dan springt hij plotsling weer te ver open, dan heb je of een te arm, of een te rijk mengsel. In beide gevallen gaat hij stotteren.
Of het vlotterniveau is plotseling te laag. Het bronzen busje, wat in het aluminium huis gedrukt zit, waar de vlotternaald in afdicht wil nog wet eens omhoog komen,
De acceleratiepomp kan defect zijn.
Het vlotterkamerventiel kan niet meer open gaan.

En ongetwijfeld zullen er nog vele redenen meer zijn. Ik heb die van mij al een keer of zes open gehad en ik denk dat de volgende keer er ook weer aankomt. Het blijft een lastig ding. Hij heeft het zes jaar redelijk gedaan maar de laatste tijd stijgt het verbruik van 1 op 10 weer richting 1 op 7.5. En dat moet beter kunnen, denk ik.

Het gebeurt waarschijnlijk bij "redelijk" veel gas geven, zoals even inhalen o.i.d.

In de 12 jaar dat ik deze heb heb ik aardig wat ervaring met de carburateeur opgebouwd, maar het blijft heel moeilijk om een afstandsdiagnose te stellen.

In ider geval succes ermee.


Willem
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Langeberg » 19 maart 2010, 20:58

@willem,

Ik ga rustig om mij heen luisteren en wanneer het nog erger wordt denk dat we op zoek moeten naar iemand die er nog meer verstand van heeft dan ik en ook de solex durft open te trekken.

Vandaag iemand gesproken en die zei dat de sproeiertjes vies kunnen zijn,
verder nog geen lef gehad om het open te maken.

Eerst maar een bus van die brandstof reiniger er doorheen, wie weet dat het iets helpt.
Langeberg
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor 250petrolgrun » 19 maart 2010, 22:55

Tja,... bij mij zit er ook zo'n Solex 4A1 benzine instalatie in en had een verbrande bougie in de 1e cilinder. Volgens het werkplaatshandboek duide dit op een te arm mengsel.

Lees hier en daar allerlei spook verhalen over die Solex 4A1. Dus durf ik er zelf niet aan te komen.
HansMercedes van de W201club.nl heeft een BMW gehad die ook uitgerust was met het zelfde apparaat en Hans is automonteur van beroep.
Dus ik Hans gebeld en naar hem toe gesneld met de 250.

Wat bleek na dat we het CO apparaat achter in de uitlaat te hadden gestopt!
Dat ik een CO had van 0.325! Daar had ik zo een groene plakkette voor de oosterburen mee kunnen halen.

Hij mag max 1.2 hebben voor de APK norm. en we hebben hem afgesteld op 0.8 à 0.9 CO.

Nu maar afwachten hoe de bougie zich houd.

Wat heb ik gemerkt van het rijker zetten ( Beide schroefjes maar een 1/4 slag. )
Meer koppel en betere acceleratie van uit lagere snelheden.

Het verbruik heb op de snelweg is 1:10,5 en in de stad 1:5 gemiddeld rijd mijn W123 250 1:6,5 Maar ik houd ook van een sportieve rijstijl en hoor graag de roffel in het vooronder. Dus dat werkt aardig mee aan het verbruik.

Ik bezit mijn 250 sinds 05-01-2006.

Succes met het oplossen van je probleem Anton.

Groet, Arno<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/03/19 21:57
250petrolgrun
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Luigi » 23 maart 2010, 16:47

Hoi Willem.

Jij schrijft over een kromme cabrateur deksel.
Ik heb het idee dat mijn 2e trap ook niet goed werkt.
Is dit eenvoudig te zien en hoe kun je dit verhelpen en voorkomen?

Groet Luigi
Luigi
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor WJ15129 » 23 maart 2010, 17:22

Hallo Luigi,

als je het luchtfilter weghaalt zie je aan de achterkant van de carb twee klappen. Als de motor uit is moet je die soepel open kunnen duwen met je vinger. En als je ze weer loslaat horen ze weer soepel terug te veren. Bij (stationair) draaiende motor worden ze ook nog door een vacuumklep dichtgetrokken.

Voorkomen kun je het door de deksel er nooit af te halen :-) En zelfs dan ben je er niet zeker van...
Verhelpen zal alleen met een grote revisie gaan, denk ik. Bijvoorbeeld bij BCCP of zo. Ze boren dan de aslagering uit en plaatsen er teflon bussen in.

Bij mij blijft hij ook hangen. Ik heb er mee leren leven. gewoon rustig rijden zodat de tweede trap niet gebruikt wordt. Als het buiten erg koud is doet hij het trouwens wel goed, afgelopen maanden weer genoten van de acceleratie. Was het maar altijd winter :-)

Mocht je nog iets willen weten hoor k het wel. Niet dat ik alles weet van de carburateur, maar ik heb me er al vele jaren in verdiept, het is een wondertje van techniek.

Groeten
WIllem
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Herman250 » 24 maart 2010, 00:41

Valse lucht kan ook het probleem zijn, oorzaak is uitgedroogde pakkingen. Op EBay kun je voor € 40,- een pakkingset bestellen (zit zelfs een vlotternaald bij). Moeite waard om het te proberen!

Gr., Herman Steen
Herman250
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Langeberg » 26 maart 2010, 08:40

@herman,

Kun jij het linkje plaatsen van deze set.

Ik ben ook al eens ann het zoeken geweest, zonder een betaalbaar resultaat;-)
Langeberg
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Herman250 » 26 maart 2010, 23:02

Herman250
 


Re:Problemen met Solex 4A1 carburateur.

Berichtdoor Herman250 » 26 maart 2010, 23:04

Herman250
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten