Tja, ik zal ook eens even beginnen met een inleiding in de zin van: mijn vader reed altijd... Welnu, mijn vader reed jarenlang in een groene 200D uit 1983. Ik heb in die tijd zo verschrikkelijk het Mercedesvirus te pakken gekregen, dat ik er nog lang niet van genezen ben vrees ik. Overal waar ik pen en papier vond, kwamen sterren en vervolgens W123 200D te staan. In agenda's op de middelbare school, op blaadjes van proefwerken, enz enz.
Tot mijn tiende mocht ik vaak sturen, terwijl mijn vader de pedalen bediende, kleine stukjes natuurlijk en niet te hard. Een week voordat ik tien werd zei hij dat ik zelf mocht rijden op mijn verjaardag. Ik denk dat ik toen zo ongeveer een hartverzakking heb gehad, zo blij. Er was geen mooier kado denkbaar. Vanaf die dag heb ik echt heel wat kilometertjes in die groene gereden. Met opa ernaast op de dijk bij lauwersoog, op industrieterreinen, parkeerplaatsen, etc etc. Tot de dag kwam dat ie weg ging, bij 680.000 km. Waarom? dat wist niemand en vraag het mijn vader nu vooral niet, want hij heeft er nog spijt van. Ik heb heel vaak het kenteken nog nagevraagd via een bevriend lid van de douane, maar hij was echt uitgeschreven, die JH-54-BV. Goh, wat had ik die auto nu graag gehad, maar ja hij is weg!
Jaren later, toen er al internet was, wilde ik graag een 123 kopen, gewoon voor de fun. Ze waren toen echt niet duur en ik heb er vele gereden, van een best mooie bruine 200D, tot een lelijke maar stoere 300TDT grijs kenteken. Maar ja, als je een berekening maakt van de kosten, is de wegenbelasting echt een overgroot deel en dat vond ik zonde. Zo kwam mijn eerste, een weissgraue 200 uit 71. Juist een W115. Voor dat verhaal kijk http://www.mercedesclub.nl
Het W123 bloed kroop toch waar het niet hen gaan kon en toen de eersten belastingvrij werden moest er maar een komen. Ik reed als een van de eersten in een belastingvrije 123. Auto was in slechte staat. Achterkant en voorkant totaal verrot. Miskoop zou je zeggen en zei ik toen ook. Toch moed bij elkaar geschraapt en de achterkant laten doen voor 1150 euro; beide achterschermen en binnenschermen, beide hoeken van de achterruit, kofferbakbodems links en rechts, ophangpunten van de achteras en de linker drempel vervangen.
Jaar later met Rob Holewijn de voorkant vervangen. DWZ beide binnenschermen, beide schutborden, linker waterbak waar het scharnier van de motorkap in valt, front waar de koplampen in komen en beide spatborden vervangen.
Oh ja, in de tussentijd toen ook maar even vier nieuwe deuren erin gehangen en de auto geheel overgespoten. Natuurlijk in z'n originele TOPASBRAUNE kleur! Verder de gehele wagen rx 5 en rx 10 behandeld. En welke dagen kun je nu beter gebruiken om de wagen in alle rust te spuiten? Juist, 1e en 2e kerstdag 2004! De mensen in de buurt keken raar op toen Rob, zijn zoon Martin, ik en mijn vriendin Yvette als een idioot bezig waren om die wagen klaar te krijgen, terwijl ze zelf naast de kerstboom en het haardvuur binnen zaten!
Technisch hoefde ik niet veel te doen, alleen maar:
-versnellingsbak plus koppeling
-cardanklok
-verstuivers, (van de om601 op 127 bar)
-gloeierij compleet nieuw, alle relais, tijdopnemers, bedrading, gloeipitten
-startmotor
-radiateur
-alle rubbers
Oh jee, toch wel veel dus Gelukkig heeft mijn 200D tufje nog 3 keer 23 en 1 keer 22 bar kompressie.
En hoe kun je zo'n auto nu ooit nog wegdoen?? Niet dus.