[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Blauwe rook : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:01

Blauwe rook

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Blauwe rook

Berichtdoor Marcules » 20 maart 2010, 21:02

Heren en dames mercedesrijders,

Mijn 280CE gedraagt zich als een ware "James Bond auto". Er komen blauwe walmen uit, maar niet continu. Af en toe legt de auto ineens een rookgordijn aan. Ongeveer eens per half uur. Dat duurt dan 1-3 seconden. Zo plotseling als dat begint stopt dat ook weer.

Tot nu toe gaat het behoorlijk willekeurig. Het is al eens gebeurd na gas loslaten bij hoge snelheid (ca 160km/u), een keer in een flauwe rechter snelweg bocht, en een keer na optrekken vanaf stilstand nadat ik een stuk snelweg had gereden. Ik kan er nog niet echt een patroon in ontdekken. Olieverbruik is er dus ook, zo rond de 1:1500 heb ik het idee. Ik heb de auto nog niet zo lang dus een goede meting van olieverbruik is er nog niet.

Auto heeft een km stand van 245000, er is onlangs LPG ingebouwd (Mandigers). De auto heeft veel vermogen (vergelijk met een paar andere 280-ers). Start ook goed, oliedrukmetertje doet wat je er van verwacht.

Heeft iemand enig idee?
Marcules
 


Re:Blauwe rook

Berichtdoor Jaap123 » 20 maart 2010, 21:26

de meest voorkomende oorzaak is natuurlijk olieverbruik maar blauwe rook ontstaat ook als er ergens olie "druppelt" op de hete uitlaat. Dat kan het tijdelijke karakter verklaren.

Jaap123
Jaap123
 


Re:Blauwe rook

Berichtdoor De Boskabouter » 20 maart 2010, 23:53

Blauwe rook duidt altijd op motorolie. Meestal zie je het bij gas loslaten (vooral lekkage via klepstelen, soms ook via de zuigers)of juist bij gasgeven (vooral lekkage langs de zuigers vanwege versleten olieschraapveren.)

Als het zo incidenteel en kortstondig plaatsvindt onder verschillende omstandigheden vermoed ik dat de olie op de een of andere wijze via de carterventilatie in de verbrandingsruimten belandt.

Wellicht bouwt zich in het carter door een gedeeltelijke verstopping een flinke overdruk op die soms plotseling een uitweg zoekt en daarbij olie meeneemt.

Eerst carterventilatie controleren dus.

Anders zou ik het niet weten.

De boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/03/20 22:54
De Boskabouter
 


Re:Blauwe rook

Berichtdoor JantjeV8 » 21 maart 2010, 10:12

Beide omschrijvingen duiden op versleten klepseals, de rubbertjes rondom de klepstelen.

Bij hoge snelheid de gas loslaten trekt de motorcompressie wegens het afremmen op de motor de bovenin de kop verzamelde olie langs de klepstelen de verbrandingsruimte in.
Na een poosje stationair draaien en daarna optrekken doet dat idem.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Blauwe rook

Berichtdoor Marcules » 21 maart 2010, 13:18

Hele fijne tips allemaal!
Eerst maar eens controleren of er olielekkage op de uitlaat kan plaatsvinden. Alle carterslangen schoonspoelen. Als het dan niet opgelost is wellicht een cilinderkoprevisie, maar daar ben ik niet zo heel erg aan toe om eerlijk te zijn.

Als er nog meer ideeen zijn dan zijn die nog welkom!
Marcules
 


Re:Blauwe rook

Berichtdoor drieske » 21 maart 2010, 17:36

Inderdaad carterventilatie, 't staat niet bij het onderhoud MAAR bij onze oude benzen is het zeker aan te raden om een keer goed schoon te maken. D'r waren al meer leden die afgelopen winter hier moelijkheden door kregen. Als het daarna nog niet over is kan je i.p.v. olie 10W40 een dikkere 20W50 (mineraal)in de motor doen. Is niet geschikt voor temperatuur onder de 0 gr.C !!!
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Blauwe rook

Berichtdoor wwwW123 » 22 maart 2010, 14:45

eerst goed testen wanneer wel en niet blauwe rook zich voordoet. zet iemand achter in de wagen en die kijkt naar de rook, jij naar de weg :-)
wat voor olie heb je in de wagen? hoe is de compressie (hoewel dat niets hoeft te zeggen nog, maar bij weinig compressie zou je kunnen denken aan versleten zuigerveren en bij goede compressie zouden alleen de olieveren versleten kunnen zijn, wat ik elders ook al eens melde en eigen ervaring is).
vervolgens zou je nog eens een toevoegmiddel kunnen proberen om harde seals weer wat soepel te krijgen enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Blauwe rook

Berichtdoor JantjeV8 » 22 maart 2010, 18:21

Om de klepsteelrubbers te vervangen hoef je je kop niet te reviseren, de kop hoeft niet eens gedemonteerd te worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten