[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Auto invoeren moeilijk? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 21:47

Auto invoeren moeilijk?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Auto invoeren moeilijk?

Berichtdoor Mercedennys » 24 jan 2006, 16:52

Dag,

Wie heeft er ervaring met het invoeren van een auto uit duitsland, frankrijk, belgie?

Hoe heb je dat invoeren precies aangepakt? Gewoon met een duits kenteken naar nederland gereden of eerst alles netjes aangevraagd, verzekerd enzo enz... Ik wil er ooit ook nog eens eentje gaan kopen in frankrijk, spanje, italie, of duitsland maar vond het nogal vrij veel papierwerk om via rdw.nl een tijdelijk kenteken in duitsland te vragen, dan vanaf de grens een NL dagkenteken, dan keuring, apk en naar rdw voor je permanente keuring en kenteken.

In de zuidelijke regionen zijn ze meestal voorzien van minder roest ;-)

En is het even moeilijk om er eentje uit Amerika te importeren of is de papierwinkel dan nog groter voor auto's buiten Europa?

Tell me!
Mercedennys

Antwoord:Auto invoeren moeilijk?

Berichtdoor Jaap123 » 24 jan 2006, 22:51

ik heb een auto uit Duitsland (Ruhrgebied) gehaald.
Op het Duitse kenteken naar huis gereden met toestemming van de eigenaar. Ik heb 'm wel zelf verzekerd voor die rit. In Nederland ben je dan in overtreding want je mag als nederlander niet met een buitenlands kenteken rondrijden, maar officieel regelen met ééndagskenteken in zowel Duitsland en NL leek me vrijwel onbegaanbaar.
Als de auto eenmaal thuis staat is de papierwinkel redelijk goed te doen.
Hoe verder je moet rijden hoe meer risico deze methode oplevert. Ik weet niet of ik het vanuit Italie zou aandurven.
Jaap
Jaap123

Berichtdoor Desje » 25 jan 2006, 01:10

beste mercedenis
ik heb die van mij ook uit duistland in gevoerd. als je een auto vanuit duisland koopt dan kun je een 5 daags kenteken aanvragen in duisland (Krijg je meteen mee) met verzekerin erbij kost rond 100 euro (Volgens de verhalen van de handelaar is duistland). Met die kentteken mag je de auto rijden.(ik weet niet of je oplet onder het rijden dan zie je soms autos met hele spicaale kenttekens met aan de rechter kant een datum opstaan, dat zijn de verlopige kenttekens)
Maar ik heb een vriend gevraagd of hij met zijn oplegger die auto met me wilde gaan halen we hebben met oplegger auto opgeladen en zijn we naar NL gekomen.
Eenmaal in NL en gelijk naar een garage om de auto te laten voor keuren, ik had de kenttekens van mijn andere auto op gezet (mag eigenlijk niet maar ja ik kon niet anders)Ik heb mijn auto laten voorkeuren en de makementen laten maken, (gelukkig hoefde ik een klein stuk bij de krik ophanging moeten laten lassen)
Daarna ben ik bewust naar RDW keuringstaition gegaan (niet bellen) om te vargen wat ik moets doen, ze waren heel vriendelijk en helder. je krijgt een afspraak en een kleinlijst met wat je nodig hebt voor de kering. als de auto ouderdan 25 jaar is hoef je maar 137 euro betalen dat is voor de keuring en papierwerk. wat je moet mee nemen is de orginele papieren en een koopacte. maar de laatste heb je vaak niet en vertel gewoon dat je die niet hebt, is geen probleem. na enkele dagen krijg je de verlopige kentteken op papier en die is alleenmaar gedig op die dag van kering en je mag ook met die kentteken niet een omweg maken richting keuiring station. als je auto goed gekeurt wordt dan mag je gaaan zodra als je papieren afgehandeld worden. binnen een week heb je de papieren binnen en je gaat met die papieren kentteken laten maken en rijden met de Benz.
dit is de proces in grote lijnen, ik heb heus iets vergeten maar beste info haal je bij de RDW ga er naar toe en niet bellen en vraag wat je nodieg hebt.
mvg
desje
W123
Desje

Berichtdoor Brijn » 25 jan 2006, 10:23

De mijne heb ik uit Oostenrijk gehaald. Het krijgen van een driedaags exportkenteken plus verzekering is super gemakkelijk, alles gebeurt op hetzelfde kantoortje, het kost ongeveer 150 Euro. Binnen 20 minuten staat ie op je naam en kan je naar huis rijden. De Nederlandse keuring was ook doodsimpel, maar wel rete-streng. Al met al echt echt een eitje. Met het Oostenrijkse exportkenteken mag je officieel van de Douane als Nederlander niet op Nederlands grondgebied rijden omdat je geen BVB betaald hebt. BVB? Ouder dan 25 jaar hoef je geen BVB te betalen, willen ze me dan een naheffing van 0 sturen? Van de politie en de verzekering mag het wel. Ik ben dus gewoon van Venlo naar Amsterdam gereden.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JohndeWinger » 25 jan 2006, 13:06

Hoi
Wat Desje en Bert vertellen heb ik ook ergens gelezen maar kan het niet terugvinden.
Het is in elk geval makkelijker geworden.
Wel heb ik nog een ander forum gevonden :

http://www.volksforum.com/forum/archive ... 12210.html

Gr John

Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967

Berichtdoor Topasbrauner » 25 jan 2006, 14:10

Dit is een hele goede vraag. Het is best ingewikkeld en je kunt niet van de RDW of ANWB uitgaan met dit soort kwesties, want ze geven niet eenduidige antwoorden en weten er kennelijk weinig vanaf.

Maar jongens toch wat ik hier dan lees; pas hier nu mee op, je bent onverzekerd en je kunt je hele leven geen Mercedes meer rijden als je dan een ongeluk krijgt. Alle schade wordt op jou verhaald. Ik heb zo'n stakker in mijn kennissenkring die nu nog aan een afbetalingsregeling van 390 euro per maand zit. Verdient ie zometeen meer, gaat die betaling ook omhoog. Hij denkt dat ie er z'n leven lang aan vast zit. Dit was vanwege alcohol, maar goed onverzekerd is onverzekerd.

Ik zou zeggen, zoek dat vijf- of zevendaags kenteken in Duitsland heel goed uit en regel er de juiste verzekering bij via de ADAC. Maar dan is rijden in Nederland alleen mogelijk als je een keuring bij de RDW inplant en hiermee een cijfer letter combinatie krijgt voor je eendagskenteken, die alleen op de dag van de keuring geldt. Je moet je auto dan verzekeren op het chassisnummer, wat lang niet elke verzekeraar wil doen.

Zo zie je, het is ontzettend omslagtig, ookal is het een (1) Europa. Gewoon ophalen met de autoambulance is wat ik doe. Huur een mooie sterke bus en aanhanger als je die zelf niet hebt en de kosten vallen vaak reuze mee. KAV bijvoorbeeld heeft een bijzonder laag km tarief. Kijk ook hiermee uit dat je er mee mag rijden (BE!!) en dat de combinatie op zich mag. Ik huur een Mercedes 312 CDI, mag 2,4 ton trekken.

Succes, Job
Topasbrauner

Berichtdoor benzfreakfrans » 25 jan 2006, 19:10

en let op dat je de juiste papieren bij de auto hebt
voor duitsland is dat de kraftfahrzeugbrief

m.v.g.frans
benzfreakfrans

Berichtdoor Brijn » 25 jan 2006, 23:52

Nog even over of je met een tijdelijk buitenlands kenteken van de grens naar huis mag rijden of niet. Ik ben een flierefluiter, maar mijn vriendin is een pietje precies in dat soort dingen, dus die heeft voordat wij met onze Oostenrijkse 300D naar huis reden de Dienst Invoerrechten en Accijnzen in Amsterdam gebeld en regelrecht de vraag gesteld of we met een buitenlandse auto van ouder dan 25 jaar van de grens naar huis mochten rijden en het antwoord was: als ik U was zou ik gewoon naar huis rijden. Want:

1. Het wegenverkeersregelement heeft geen enkel bezwaar en dus de Nederlandse Politie ook niet, de auto staat keurig op naam en kenteken (elk EU land kent een exportkenteken juist voor dit soort gevallen), heeft een buitenlandse APK (TÃœV/Pickerl), is WA verzekerd, en de bestuurder is rijbevoegd.
2. Regel een (tijdelijke) WA verzekering, in het land van herkomst van de auto, de ADAC doet dat, de OTMC ook, en allerlei private verzekeringmaatschappijen ook. In ons geval met een driedaagse Oostenrijkse verzekering, geldig in heel geografisch Europa (en navenant geprijsd, want ook geldig in Bosnië/Oekraïne/Moldavië/Albanië/Kalmukkië/etc...), instant geregeld op het overschrijfkantoor.
3. De Nederlandse douane zou in theorie bezwaar kunnen maken want je MOET je auto invoeren voordat je er op Nederlands grondgebied gebruik van mag maken. Mijns inziens (dat is dus een mening en geen weetje) stelt de Europeese regelgeving het vrije verkeer van goederen tussen de lidstaten verplicht en is dat Nederlandse regeltje en die BVB-heffing illegaal. Ik denk dat men daarom aan de grens geen moeite zullen doen voor een auto ex-EU: invoerrechten NUL en BVB NUL (mits ouder dan 25 jaar). Je zou echt een komplete zijkerd moeten treffen in een patrouilleauto die op de vluchtstrook ook helemaal zou vastlopen in deze problematiek. In een andere thread las ik zelfs dat exportkentekens je inderdaad mogelijk maken van deur tot deur te rijden mits je de kortste weg neemt.

Puur theoretisch zou je door de Douane een (geringe) naheffing (van NUL?) opgelegd kunnen krijgen omdat je ondanks dat er nevernooit iets betaald zou moeten worden, tòch geen aangifte hebt gedaan aan de grens. Na de opmerking van de douanier aan de telefoon in de trant van "doe me een lol en rij lekker naar huis, zou ik ook doen", durfden wij het risiko wel aan.

Hoe denk je dat er jaarlijks duizenden 123's van Duitsland/Oostenrijk naar de Balkan verhuizen, echt niet allemaal illegaal, maar met de simpel te regelen drie-eenheid: Tijdelijk exportkenteken, Tijdelijke WA verzekering en Hopla de grens over rijden.

Bert<br><br>Bericht gewijzigd door: brijn, op: 2006/01/26 08:53
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 26 jan 2006, 13:47

Dan adviseer ik je het te doen op Bert's manier. Zou ik wel voorzichtig rijden in Nederland en goed uitkijken als er kinderen op de stoep lopen. Je bent en blijft NIET verzekerd als je als Nederlander in een wagen met Duits kenteken rijdt, in Nederland.

Ik zou ook heel graag willen dat het wel zo was, als het inmiddels trouwens wel kan, graag documenten als bewijs.
Topasbrauner

Berichtdoor Fritzfreund » 26 jan 2006, 20:57

Is dat nu wel zo van dat niet verzekerd zijn met een duits exportkenteken?

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit met duits exportkenteken gereden, drie keer geluk gehad dat de verkoper bereid was om de auto naar hetzij de woonplaats van mijn ouders (grensstreek) te rijden of zelfs eentje die zich de moeite getroostte om helemaal van Hamburg naar Leiden te rijden, daarna heb ik hem op de trein terug gezet na hem uitgebreid gefeteerd te hebben op sate en poffertjes want daar staan we toch met ons Hollanders wel bekend om.
Ik denk alleen dat ik bij de volgende wellicht minder geluk heb vandaar dat ik ook wat onderzoek gedaan heb.

Zie bijgevoegde link naar de ADAC, hij is uiteraard in het Duits maar er wordt toch vrij duidelijk gesteld dat het exportkenteken verzekering biedt in nagenoeg heel Europa. Ik vraag me alleen af hoe makkelijk het is om die verkering bij een daadwerkelijk ongeval tot uitkering te krijgen maar het komt betrouwbaar op me over.
Wat ik nog niet door heb is of je met die 80 daar genoemde euro klaar bent of dat je ook echt die ca 450 euro die daaronder staat moet ophoesten, Als dat laatste het geval is kun je beter een bus huren denk ik ja.
hier is de link ik weet niet waarom hij niet blauw wordt dus even knippen plakken

http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kauf_V ... efault.asp?
Fritzfreund

Berichtdoor 2301980 » 26 jan 2006, 23:14

Leuk en aardig wat de ADAC schrijft, maar hier in Nederland is nederlandse wetgeving van toepassing. Dus als je van plan bent dat te doen, adviseer ik je goed advies in te winnen bij instanties hier, met name RDW.
gr
Fuchs<br><br>Bericht gewijzigd door: 2301980, op: 2006/01/26 22:15
2301980

Berichtdoor drentie » 26 jan 2006, 23:37

moin,, die 450 eurie is volgens mien grensduuts voor het invoeren van LKW ,vrachtwagens dus. ... grtn drentie vanaf de gruppe
drentie

Berichtdoor Brijn » 27 jan 2006, 15:00

Voor degenen die toch liever met hun Duitse of Oostenrijkse aanwinst zelf naar huis willen rijden: zelfs op ebay kan je tegenwoordig al zo'n tijdelijke WA-verzekering afsluiten, bijvoorbeeld bij http://stores.ebay.com/Versicherungsonlineversand Is dat easy of is dat makkelijk? En nog half zo duur ook, als de ADAC of het Oostenrijkse KFZ-Zulassungsamt. En ik heb die gasten even gemaild met de vraag of je dan ook op Nederlands grondgebied verzekerd bent en het antwoord is gewoon: ja. Nog even een opmerking over buitenlandse kentekens: in Oostenrijk (en ik geloof ook in Duitsland) staan kentekens op naam. Je kunt als buitenlandse koper geen gewoon kenteken krijgen, alleen maar een Exportkenteken (ook wel Zollkennzeichen) en dat is maar een paar dagen geldig. Na thuiskomst hang de de kentekenplaten als trofee boven de open haard (Een Duits Überfürungskennzeichen is iets dergelijks maar alleen geldig op Duits grondgebied.) En met zo'n Zollkennzeichen plus deze WA verzekering ben je helemaal verzekerd tot aan je eigen voordeur. Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 27 jan 2006, 15:53

Ok, dat is dan echt heel mooi. Heb ik echt niet geweten. Bij deze vervalt dus mijn bovenstaande commentaar over verzekerd/onverzekerd rijden, maar ik laat het wel staan, ten bate van de discussie.

Of je er echt iets op bespaart weet ik niet, je moet natuurlijk met twee auto's/of met de trein, zo'n kenteken, een verzekering, etc. Maar het is wel veel leuker!

Maar nu: moet die wagen dan wel tuv/au gekeurd zijn?

job
Topasbrauner

Berichtdoor Topasbrauner » 27 jan 2006, 15:53

<br><br>Bericht gewijzigd door: topasbrauner, op: 2006/01/27 14:54
Topasbrauner

Berichtdoor Brijn » 27 jan 2006, 16:17

Dat is de hamvraag! Mijn vriendin werkt bij de KLM dus een ticket Wenen kost een drol, bovendien hebben we er een weekendje Wenen aan gekoppeld (twee zelfs, de eerste om 'm te bekijken, de week erop om 'm op te halen), dan wordt zo'n reisje wel zo leuk voor allebei. Ik denk zo op de gok dat een oprijwagen alles bij elkaar wel iets voordeliger is, en essentieel als de TUV/Pickerl (Oostenrijkse APK, mooi woord!) verlopen is. Onze Pickerl was nog geldig, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik lees alleen wel dat je met een net verlopen TUV een soort mini-TUVje moet laten doen voor een Zollkennzeichen, maar als de auto "Abgemeldet" (geschorst?, lang verlopen TUV?) is, dan moet er een Vollabname (maxi-TUV) komen en die schijnt niet mals te zijn. Liefst eentje kopen mèt TUV dus....
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto