[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Edel versus niet zo edel staal, botst dat? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:03

Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor StevenS » 23 maart 2010, 22:58

Beste allemaal,

Ben mijn accubak aan het aanpakken. Hij is inmiddels kaal geweest en staat nu in de roestomvormer. Daarna spuiten. Enige probleem is dat bij het uit monteren er een bout is afgebroken (had toch wd40 moeten gebruiken). Deze zit volgens mij op het binnenscherm. Ik heb al gekeken en het is volgens mij een kwestie van het plastic uit de wielkast halen en dan kan ik erbij. Kan ik het daar in ieder geval eens goed schoon maken.

Maarrrrr: nu wil ik dus die bout vervangen. En die zit in het blik. Een natuurlijke reactie zou zijn een roestvrijstalen versie te monteren (dit geldt natuurlijk voor alle betrokken bouten en moeren). Ik kan me echter herinneren uit mijn boten verleden en de scheikunde lessen dat het combineren van roestvrijstalen metalen met minder edel metaal eerder corrossie veroorzaakt. Ik vergelijk het maar even met die anode stroken die op boten worden aangebracht. Klopt dat?

Dank alvast,

Steven
StevenS
 


Re:Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor JantjeV8 » 23 maart 2010, 23:03

Ja dat klopt, het onedele metaal wordt opgeofferd.

Wel heb je daar een elektroliet bij nodig, maar bij onze auto's is dat vaak aanwezig: de waterdruppels.
Er kunnen dan putjes ontstaan in het plaatwerk rondom de bout.

Er is nog iets waar helemaal niets tegen opgewassen is: accuzuur.

De enigste remedie daartegen is zorgen dat je accubak en omgeving gewoon goed geconserveerd blijven.
Wat je ook moet doen is met vaseline spray een laagje nevelen over de bovenzijde van de accu. Je sealt daarmee de accu en er zal weinig accuzuur meer ontsnappen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor StevenS » 23 maart 2010, 23:08

Ok, dank, dus mijn middelbare school had nog nut;-) Maar nu: welk materiaal gebruik je dan? Gegalvaniseerd?

De tip van de vaselinespray had ik inderdaad opgepikt.....op dit forum: geweldig!

gr
Steven
StevenS
 


Re:Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor RoelH » 23 maart 2010, 23:11

Inderdaad, een heel bekend voorbeeld is RVS bouten in aluminium. Als je de bout er na een tijd weer uit probeerd te draaien is er een grote kans dat de aluminium draad mee naar buiten komt. Een goede oplossing is kopervet (anti-seize) aan de schroefdraad doen voordat je de bout erin draait.

Roel
RoelH
 


Re:Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor JantjeV8 » 23 maart 2010, 23:28

Inderdaad, never-seeze, kopervet noem maar op. Maar alu en rvs gaat nog best goed met elkaar.
Het feit dat alu schroefdraad vaak naar z'n grootje gaat heeft ook te maken met het oxideren van het alu aan zich. Aluminium heeft de eigenschap zichzelf te verouderen, ook vanwege de oxidelaag die het uit zichzelf vormt. Dat is een hard en bros materiaal. Kopervet voorkomt dat wel, maar niet volledig.
In de bouw is het zelfs voorschrift om alles wat auluminium is met rvs te bevestigen.

Rvs-rvs draai je ook kapot, maar dat komt weer omdat de glij-eigeschappen van rvs heel beroerd zijn. Het materiaal is zo stroperig als maar zijn kan, daarom rvs moeren op rvs bouten ook altijd vet maken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor Bob » 24 maart 2010, 09:30

Of een kunststof ringetje ertussen.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Edel versus niet zo edel staal, botst dat?

Berichtdoor wwwW123 » 24 maart 2010, 12:48

of gewoon een bout met vet, die van mij gaan nog gewoon los na 30 jaar :-)...dus..ja..
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten