door MBvO » 25 maart 2010, 11:46
Hoi Bert,
Dat is bijna teveel om op te noemen. Tegenwoordig is het wel zo dat een goede staat van de carrosserie een van de belangrijkste factoren is voor de marktwaarde van een W123.
Rubbers en vloeistoffen verouderen bijna net zo hard als de auto stilstaat als dat hij rijdt. Hierbij moet je vooral denken aan raam- en deurrubbers ivm waterlekkage, en de rubbers in de ophanging (fusee-kogel rubbers en die van de wielophanging, stuurinrichting en de aandrijving (hoezen aandrijfassen en rubber van cardanas en evt. de hardy-schijven) die de wegligging niet ten goede komen.
Ook zullen de remmen mogelijk vastzitten omdat remolie water aantrekt, en de blokken hierdoor vast kunnen komen te zitten tegen de schijven, met overmatige roestvorming tot gevolg.
Ook kan het dat de remschijven geheel verroest zijn (meer dan alleen vliegroest) en als die roest putjes heeft gevormd zullen de schijven vervangen moeten worden.
Olie verzuurt met de jaren, ook als het niet wordt gebruikt, en kan daardoor het blok intern aantasten. Hier weten anderen op dit forum meer over. Je kan de olie vervangen en na korte tijd weer vervangen om een beetje te spoelen, of evt. met ATF, dat schijnt ook te reinigen.
Er zal wel een nieuwe accu in moeten, nieuwe V-snaren, de airco (indien aanwezig) moet geheel gereviseerd worden (rubbers, vullen).
Ik zou de auto niet eens starten voordat tenminste olie, oliefilter, en bij een automaat de atf en filter van de bak vervangen zijn. Ook lijkt het me raadzaam het koelsysteem te spoelen omdat daar waarschijnlijk flinke roest en bezinking in zal zitten.
De banden zullen 'vierkant' zijn waardoor je, als je een testrit zou maken, behoorlijke trillingen in de auto krijgt en er dus niet goed valt te beoordelen.
Edit: nog een belangrijk punt is dat de meeste pakkingen 'nat' moeten blijven om hun dikte (en dus hun afdichtende werking) te behouden. Als de auto stilstaat, wordt de olie niet rondgepompt en drogen pakkingen uit. Hierbij moet je bijv. denken aan de krukaspakkingen, die zeer waarschijnlijk zullen gaan lekken als de motor weer in gebruik wordt genomen. Is het lekken beperkt dan is het niet zo'n ramp, maar het kan ook zomaar een APK-afkeurpunt zijn en zo'n pakking vervangen is een duur grapje (want de krukas moet gelicht worden, oftewel je motor uit elkaar).
Hoe het met papierwerk zit weet ik niet, maar ik neem aan dat er niet 10 jaar wegenbelasting voor is betaald dus misschien zit daar ook nog werk aan.
Ik ben vast niet compleet, maar 't is maar om je een idee te geven. Als je zelf geen ervaren klusser bent zou ik liever een auto kopen die met enige regelmaat gebruikt werd, dan weet je tenminste wat er wel/niet werkt en wat de aandachtspunten zijn.
De auto moet echt geheel worden nagekeken als je hem weer in gebruik wilt nemen en als je dat zelf niet kunt kost dat een flinke duit.
Toen ik mijn auto kocht die in 2 jaar 500 km. had gereden heb ik hem een zeer grote beurt laten geven bij Mercedes en dat kostte een goede 500 euro, en de rubbers van de ophanging waren nog goed, anders was het veel meer geweest. Dat van die lekkende pakkingen merk ik ook maar is bij mij gelukkig beperkt.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/03/25 10:52