[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
vervangen radiateur 300D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:45

vervangen radiateur 300D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vervangen radiateur 300D

Berichtdoor Wim Matsinger » 25 maart 2010, 12:22

Tja het wordt weer warmer buiten..maar ook onder de motorkap van mijn 300D als ik mijn temperatuur meter moet geloven.

Bij 100/110 KM per uur blijft de naald op de bovenkant van de 80 staan. (perfect mij inziens)
Maar bij 120 en harder kruipt ze net onder het streepje van de 100ºC (vind ik te hoog of niet)

September 2009 heb ik de thermostaat vervangen en de koelvloeistof omdat dit van de zomer ook het geval was..en s'winters werd de motor niet warm genoeg. Deze winter werd dus auto en kachel goed warm (iets boven de 80ºC dus dat heeft geholpen)

Nu de temperaturen buiten ook weer oplopen ..moet mijn inziens de temperatuur niet zo hoog worden als nu.
Plan van aanpak:

1) termperatuursensor vervangen.
2) helpt dit niet dan eens naar de radiateur kijken/vervangen.

aanvullingen en tips zijn welkom...

wim<br><br>Post edited by: Wim Matsinger, at: 2010/04/10 21:51
Wim Matsinger

Re:Warm weer..Warme motor 300D?

Berichtdoor Citrobenz » 25 maart 2010, 12:40

Hallo Wim,

Als je motor warm is voel dan eens voorzichtig aan je radiateur of er geen koude plekken in zitten.
Dat zou duiden op verstoppingen in de radiateur
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor The White Rider » 25 maart 2010, 13:02

Mijn 280E wordt nu 90°. Als ik een paar keer vlot doortrek van licht naar licht komt ze ook op
100° en soms zelfs net erover als ik daarna even stil sta. De waterpomp + thermostaat zijn al vernieuwd dus ik ga gewoon een nieuwe radiator erin steken.

Volgens mij is het dan opgelost voor en 140 tal eurootjes.<br><br>Post edited by: The White Rider, at: 2010/03/25 12:03
The White Rider

Berichtdoor Geurt » 25 maart 2010, 13:35

Misschien nog een punt,

Ik heb ook een 300D, en mijn temperatuur werd ook te hoog deze maanden.
Maar dit ging niet geleidelijk, het was in 1 keer ping van 80 naar 90 graden, en weer terug.
Als dit bij jouw ook het geval was zou ik een keer te temperatuursensor schoonmaken.

groetjes Geurt
Geurt

Berichtdoor Wim Matsinger » 25 maart 2010, 13:49

Beste Geurt,

de temperatuur loopt langzaam op. dus ik verdenk eigelijk de radiateur.
Maar eerst de sensor vervangen..dan zien we wel verder.

thanks voor de reactie
Wim Matsinger

Berichtdoor MBvO » 25 maart 2010, 18:37

Hoi Wim, ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen met een nieuwe sensor. Ik geloof niet zo gauw dat die sensor kapot gaat. De sensor is een massief metalen onderdeel wat de temperatuurwijzer op je dashboard aanstuurt doordat, onder invloed van de veranderende temperatuur, de electrische weerstand door het onderdeel verandert. Daar kan niet zo gek veel aan kapot lijkt me, maar goed, wie weet.
Mijn 300D heeft hetzelfde euvel (ik merk het ook direct als ik de helling op moet, je trapt het gas dieper in) en ik merk geen verschil als ik in de 4 of in de 5 rijdt. Ik dacht dat misschien in de vier de waterpomp meer toeren maakt en er beter gekoeld wordt, maar dat maakt geen verschil (want tja, de motor maakt ook meer toeren dus wordt ook warmer bij dezelfde rijwind).
De ventilator maakt geen verschil bij rijwinden van boven de 50 km./u.
Ik verdenk zelf ook de radiateur. Ik heb deze zelf als eens uitgebouwd en op de kop doorgespoeld en gespoeld met zo'n Wynns reinigingsmiddel, maar dat heeft amper wat geholpen (graadje of 2-3).
Mijn radiateur ziet er nog wel goed uit aan de buitenkant en ik denk dat ik 'm, voordat de zomer begint, maar even door een radiateurbedrijfsje laten openen en reinigen. Kost hier in Spanje een eurootje of 50, toch een stuk goedkoper dan een nieuwe Beru koeler.
MBvO

Orginele Radiateur of niet?

Berichtdoor Wim Matsinger » 30 maart 2010, 16:38

Ben aan het informeren naar de kosten van een radiateur voor mijn 300D.

Nu liggen de prijzen nogal uiteen.

Orginieel MB € 506,- (van de zotte gewoon!)
Hela/Behr € 260,- nog duur!??
automaterialen zaak : € 109,- (merk niet bekend)

Nu zit er bij mij een Behr in...iemand negatieve ervaringen met de units uit de automaterialen zaak?

Ten opzicht van de MB variant kan ik hem wel 4 x vervangen!

groetjes Wim
Wim Matsinger

Re:Orginele Radiateur of niet?

Berichtdoor MBvO » 30 maart 2010, 17:08

Origineel werden de auto's geleverd met Behr koelers met een Benz sterretje erop, maar waarom dat dan 300 euro duurder moet zijn dan direct bij Behr (/Hella) is mij een raadsel.
Radiateuren is net als met banden denk ik. Er zullen A-merken zijn met A-prijzen, en goede en minder goede B-merken met bijbehorende prijzen. Hier was laatst ook een discussie over waarbij er een merk werd besproken wat in Portugal gemaakt zou worden, en wel goed zou zijn...
Forumlid Topasbrauner kon in Groningen ook goedkoop aan goede radiateuren komen. De zoekfunctie zal hier veel info kunnen geven denk ik.
MBvO

Berichtdoor Langeberg » 30 maart 2010, 18:27

We hebben de koeler van onze 250 ook vervangen door een Behr, ster wordt er door de importeur afgeslepen, deze mag geen orginele koelers via andere dealers leveren van de Mercedes.
De prijs viel mij mee ongeveer €225, in de btw en geplaatst door de leverancier.

Wanneer je niet te ver hiervandaan woont, gewoon door hem laten doen!

Houdt de temperatuur super op nivo.(de radiateur)<br><br>Post edited by: Langeberg, at: 2010/03/30 19:18

Langeberg

Berichtdoor Trouwkoets » 30 maart 2010, 22:14

Wim, ik heb 2 jaar geleden een Hella/Behr radiator gekocht bij Autokühlerprofi. Staat overigens nog steeds op zolder, want de oude is nog goed.

Kijk eens op Ebay.de naar artikel

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Brijn » 31 maart 2010, 08:34

Ik heb in mijn 240TD sinds twee jaar een imitatie van NRF (Nederlandse Radiatoren Fabriek), en die doet het uitstekend, en was iets van 130 euro.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor The White Rider » 31 maart 2010, 09:03

Die radiatoren die WINparts verkoopt (133.29 euro voor 280E aut.) zijn dat ook exemplaren van NRF?
Iemand ervaring met deze radiatoren?

Ik heb gisteren de thermostaat en het koelwater vervangen van mijn 280E. De waterpomp is ook vrij nieuw en ze wordt bij buitentemperatuur van 12° nog steeds 100°. Die elektrische fan staat constant te loeien maar veel zakt die temp niet.

Ben toen verder gereden over de expressweg thuis (km's rechtdoor aan een constante snelheid van 100km/h) en nog steeds 95°. Na 10km stoppen aan de lichten en hoeps weer 105°<br><br>Post edited by: The White Rider, at: 2010/03/31 09:06
The White Rider

Berichtdoor jan280CE » 31 maart 2010, 09:43

Hallo,

Is er al eens gedacht aan een revisie van de radiateur? Vorig jaar een nieuw binnenblok in de radiateur van de W116 laten zetten voor rond de 100 Euro. Dan is het eigenlijk weer nieuw terwijl je het authentieke onderdeel blijft houden.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Wim Matsinger » 31 maart 2010, 11:13

Ik heb de radiateur besteld voor 109,- (NRF) + nieuwe aanvoer en retourslangen.

Totaal: 144,-

De temperatuursensor neem ik ook mee..prijs nog onbekend..en dan aan de slag (wellicht zaterdag)
foto's volgen uiteraard.
Wim Matsinger

Berichtdoor The White Rider » 31 maart 2010, 12:03

Wim,

Waar koop je die dingen?
The White Rider

Berichtdoor Topasbrauner » 31 maart 2010, 13:42

als je de zoekfunctie nu even gebruikt, lees je dat NRF rotzooi is en je een originele Behr radiateur koopt voor 120 euro.

Succes, Job
Topasbrauner

Berichtdoor Wim Matsinger » 31 maart 2010, 15:00

Bedankt voor je tip...ik kijk nog even verder op het forum.
Wilde eind van de middag alles bestellen ..ik zoek nog even.

Mooi toch het forum!

Ik haal bijna alles bij automaterialen bedrijf Zieleman in vianen (UT)
Goeie club ..nog nooit shit gehad met het materiaal daar. (is een leverancier voor automaterialen aan bijna alle garages bij ons in de regio)
Wim Matsinger

Berichtdoor The White Rider » 01 apr 2010, 11:09

Heb net een Behr/Hella besteld voor mijn 280E. 220 euro inclusief de prachtige Belgische 21% btw bij Brezan in Diest. Nu nog 2 weken wachten voor die er is...
The White Rider

Berichtdoor MBvO » 01 apr 2010, 13:46

Ik heb een opvraag gedaan voor mijn 300D-handbak+airco bij het eBay adres van Trouwkoets hierboven. Volgens hen origineel Behr voor 145 euro (excl. 25 euro verzendkosten naar Spanje), artikelnummer MS2026. Als ik dat Google kom ik op diverse onderdelensites uit op radiateuren van AVA Cooling Systems (?). Op de Spaanse onderdelensite waar ik wel eens op kijk (www.oscaro.es) kost deze zelfde AVA radiateur 250 euro.
Op de hier wel vaker aangehaalde onderdelensite Hbase een radiateur voor een 300D met handbak+airco 233 euro kost (merk Smq, artikel R12525).
Geen peil op te trekken dus, als je 't mij vraagt.

Hoe dan ook is het adres van Trouwkoets dus goed geprijsd, dat wel! Maar of het Behr is... zij zeggen het.
MBvO

Berichtdoor Jaap 230E » 01 apr 2010, 15:45

Goede middag mede forumleden,

Ik heb 23-12-09 een origineele BEHR /HELLA gekocht voor 128,23 EURO / INCLUSIEF BTW

Het type = 8 MK 376-710-531.

Deze raditeur is voor een 300D.

Maar door vergelijkend waren onderzoek / maten verdere technische specificaties en dus logisch denken,
past deze ook in een 230E type!

Voor geintreseerden, die hier meer van afwillen weten, type even behr / hella in of : hella / behr

Rechts boven bij de zoek functie

daar wordt e.e.a. toegelicht.

(wie logisch denkt, verdient af en toe een leuke cent)<br><br>Post edited by: Jacob von Arnheim, at: 2010/04/01 15:50
Jaap 230E

Volgende

Keer terug naar Techniek