[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!! : Techniek - 4

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:56

300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:300D 1981 Vacuum reconstruktie onder de kap!!!

Berichtdoor Pauli » 08 nov 2009, 23:59

Gaan we doen

Jij ook bedankt voor je tips Eric
Pauli

Berichtdoor Govert » 09 nov 2009, 00:01

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:46
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Pauli » 09 nov 2009, 10:29

Oké nou begrijp ik wat die leidingen onder de bak waren...

Wat het overschakel gedrag van een automaat bak betreft zit ik met mijn gevoel en inschatting wel goed....als ik jou verhaal zo lees.

Ben benieuwd hoe hij zich deze week houd...
Pauli

Berichtdoor Pauli » 14 nov 2009, 11:38

Hoi hier even een reactie...

Hij heeft het van deze week op zich goed gedaan, maar komt toch nog iets te ferm in dus heb ik besloten de modulator toch nog een keer te verstellen...en dat moet dit weekend liefst vandaag maar gebeuren.

Er is nog wel een ander probleempje ( wat ook met vacuum samen valt ) en dat heeft te maken met de sleutelstop!!
Volgens mij staat alles nu wel aangesloten zoals het hoort te zitten, maar het uitzetten met de sleutel reageert traag, dwz wanneer ik de sleutel uit zet dan draaid de motor nog een paar seconden door om dan langzaam af te slaan, dit gaat dan zo traag dat hij ook schud...dit hoeft niet zo te gaan want toen ik de vacuum-pomp er tussen had om de modulator te testen deed hij het ineens wel weer normaal....ik dacht dat het ook aan die lekkage lag van de modulator maar dat is nu opgelost en hij doet het nog steeds...dus hier moet ik toch weer ff in duiken...
Pauli

Berichtdoor Pauli » 14 nov 2009, 22:15

Van middag even tijd gevonden om de modulator te verstellen en meteen daarna even een korte proefrit gemaakt.

Je voelt inderdaad weer wat verschil, en de eerste indruk is dan ook dat hij vloeiender schakeld, als van de week het geval was, wat minder agressief....nu eerst weer een week uitproberen hoe hij het onder alle omstandigheden doet....dit is echter alleen nog fijn afregelen maar de bak functioneerd nu dus goed!

Alleen nog uitzoeken waarom de sleutel-stop zo traag reageert en dan is het vacuum systeem geheel onder controlle.
Pauli

Berichtdoor Pauli » 25 nov 2009, 21:06

Even een Update

De bak schakeld een stuk beter en de wagen rijd verder prima, dus wat de inregeling van de bak betreft...misschien nog wat bij regelen...maar, missie geslaagd.

Ben ook nog even met de sleutel-stop bezig geweest...ik kan zo verder geen vacuumlek meer vinden dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen en de leidingen voor de stop die via het contact naar de pomp lopen zijn ook lek dicht!

Terwijl ik de vacuum-pomp er tussen had gehangen deed hij het ineens wel weer normaal???...met het draaien van de sleutl meteen stilvallen, vacuumpomp er weer tussen uit, en ja hoor..... weer een paar seconden later pas stil vallen, meer uitsterven van de motor!.
Ik denk zelf dat met de vacuumpomp er tussen heeft het systeem een grotere buffer heeft wat inhoud betreft en dan werkt de sleutelstop normaal, dat is tenminste wat ik er van kan maken, ik zal die schema's nog eens bekijken en zien of alles wel klopt zo!....iemand dit misschien ook al eens bij de hand gehad?
Pauli

Berichtdoor bartolo66 » 25 maart 2010, 23:44

Hoi Pauli, kun je me aangeven met wat voor vacuümpomp jij hebt gewerkt? ik wil graag zo'n ding aanschaffen. Waar worden ze verkocht?

Bij mijn 300D turbo moet ik ook met het vacuüm aan de slag
bartolo66

Berichtdoor Pauli » 26 maart 2010, 11:02

Hoi Bart

Ik heb een vacuum pomp van Midlock als ik het goed heb de TE-130.

Het fijne is dat je ook de remmen kan ontluchten en olie uit de automaatbak kan zuigen wanneer deze te vol zit etc.....prijs was meen ik 129,00 euro en gekocht bij tielman automaterialen.

Je hebt ook al pompjes die het zelfde doen voor een paar tientjes maar dat is een kwaliteit verhaal!

Ik hoop dat je er wat aan hebt....

Groet Pauli
Pauli

Berichtdoor bartolo66 » 26 maart 2010, 12:48

Hoi Pauli,

Zojuist de TE 133 van Midlock besteld. Bedankt, ga je denk ik nog wel een keer lastig vallen met dat vaccuum...
bartolo66

Berichtdoor Pauli » 26 maart 2010, 14:28

Is Oké........ik hoor het wel.
Pauli

Berichtdoor Paul Stanley » 29 mei 2010, 23:28

Hey Pauli,

Ik heb sinds vandaag precies hetzelfde als wat jij hierboven beschrijft.

Het begon onderweg .... Blijft mijn gaspedaal ineens hangen ... {help} ....
Na gestopt te zijn, Benz op de parkeerrem gezet, kap open gemaakt en met de hand stopgezet op de pomp.

Hij wilde niet meer uit op het contactslot ...

Het bleek te liggen aan het vacuumklepje op het kleppendeksel, de schijf die het klepje bediend bleef achter het versleten geleidertje hangen ...

Deze :

Waar kan ik zo'n ding bestellen, heb het geleidertje nagemaakt, maar weet niet of het goed werkt ...
Wat doet dat ding eigenlijk ???

Na mij proefritje, waarin ik merkte dat de laatste 2 versnellingen erg laat in kwamen, wilde ik de motor uitzetten, maar dat ging ie dus niet.
Ik weet niet waar ik het zoeken moet ?
Ik heb 1 ding gevonden, een zwarte leiding die ergens onder op de brandstofpomp zit, gaat wel door het schutbord, maar is gewoon open aan de andere kant ????

Deze leiding (bij de rode pijl):

Waar is die voor ?

Heb jij voor mij ook nog gegevens over het afstellen van die stangen ?

Alvast bedankt !!!!

Post edited by: Paul Stanley, at: 2010/05/29 23:30<br><br>Post edited by: Paul Stanley, at: 2010/05/29 23:35
Paul Stanley

Berichtdoor Pauli » 30 mei 2010, 10:24

Hallo Paul

De geleider waar je over spreekt ( ik noemde het flippertje ) bediend in jou geval hoogstwaarschijnlijk de schakelmomenten van de versnellingsbak.

Ik moet even voorzichtig zijn want bij jou ziet het er weer heel anders uit dan bij mij het geval was, ik had een Californische 300D en daar zat een andere umit op het kleppendeksel met wel 3 van dez vacuum schakelaars want dat zijn het uiteindelijk.

Deze flippertjes hebben normaal een bepaalde dikte en ze worden bedient door de getrapte schijf, ze zijn van nylon en natuurlijk aan slijtage onderhevig, waarschijnlijk bij jou zo dun geworden dat hij gebroken is en daar zal jou getrapte schijf achter zijn blijven hangen.

De Mercedes dealer, in mijn geval in Nieuwegein had deze flippertjes los liggen en die koste echt bijna niets, dus dan kun je hem zelf vervangen, is te doen, andere mogelijkheid is dat je de schakelaar in zijn geheel vervangt, deze hebben ze ook misschien wel liggen en anders kunnen ze die bestellen, deze waren volgens mij iets van 25 euro.

Dat je motor niet uit gaat met de sleutelstop geeft aan dat je een vacuum lek hebt in het zelfde circuit waar deze op aangesloten staat, voor dat je verder gaat zoeken test eerst de vacuum schakelaar op het kleppendeksel want misschien lekt deze nu wel, en dan is vervangen daarvan de oplossing al....de reden dat ik dit zeg is dat de 2 problemen samen ontstaan zijn op het zelfde moment, tenminste zo lees ik het.

De zwarte leiding die naar binnen gaat en niet aangesloten is is een zogenaamde ventileer leiding, deze hoort binnen onder het dashboard uit te komen en dit is dus correct.

Ik heb helaas mijn W123 300D verkocht en alle documentatie mee gegeven aan de nieuwe eigenaar dus ben de technische data en schema's nu kwijt....sorry.

Op mijn topic stonden antwoorden van Govert...maar die zijn helaas allemaal verweiderd, ik heb geen idee waarom, maar die had schema's e.d. er op gezet die best nuttig waren, helaas is deze info nu weg, ik heb wel opheldering gevraagd maar verder nog niets van gehoord.

Omdat jij een ander type weer hebt als ik had is het misschien een idee zelf een topic te starten en zo informatie te krijgen die klopt met wat jij onder de kap hebt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan...

Vr gr Paul.

( met wat ik weet zal ik je helpen, ik heb ook veel aan dit forum gehad en weet hoe belangrijk het is elkaar bij te staan in het onderhouden en rijden van deze geweldige wagens )
Pauli

Vorige

Keer terug naar Techniek