MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:05

gloeit niet voor- schadelijk?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor UncleBenz » 30 maart 2010, 10:34

Mijn Benz gloeit lang niet altijd voor. Moet dan 10x de sleutel omdraaien voordat het gloeilampje brandt. In de zomer start hij zonder voorgloeien, dus zit er aan te denken om medio herfst hier naar te laten kijken. Maar kan het kwaad om een diesel 1982 te starten zonder voorgloeien? Is het schadelijk voor de motor?

Erik.
UncleBenz
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor henklith » 30 maart 2010, 11:39

Lijkt mij niet top, zeker ook niet voor de startmotor.
Maar meet even, of het inderdaad zo is dat de gloeispiralen geen spanning krijgen, en,, is het een snel gloeiert?
Groet, Henk
henklith
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor MBvO » 30 maart 2010, 13:54

Hoi Erik, weet je zeker dat de auto niet voorgloeit, of brandt alleen het gloeilampje niet? Dat zijn nogal verschillende dingen.
Een diesel start echt niet fatsoenlijk als er niet wordt voorgegloeid, ook de moderne niet - al merk je daar veel minder van het voorgloeien omdat het anders wordt getimed.

Het kan goed zijn dat je gloeilampje niet altijd werkt, maar dat de auto gewoon gloeit. Je kunt dit nagaan (best met z'n tweeen) door iemand de auto op de gloeistand te laten zetten terwijl jij op het relais, of eventueel aan de gloeiers zelf, het voltage meet met een multimetertje. Meet je daar iets, dan weet je dat er wel gegloeid wordt maar je lampje het gewoon niet altijd doet.

Meten aan het relais:
- Het startrelais zit (bij mijn auto) aan de bestuurderszijde op het spatbord, in de motorruimte. Is een zwart blokje met een klepje, ongeveer ter grootte van 3 pakjes kaarten.
- Klepje eraf, zie je 2 stekkers zitten, 1 grote en 1 kleine.
- Grote lostrekken, worden 4 (5 bij 300D) metalen pinnetjes zichtbaar
- Min (aarde) van de multimeter op een aardeaansluiting zetten (of op het motorblok, of op het metalen huis van de stuurbekrachtigingspomp, etc.)
- Plus van de multimeter aan 1 van de pinnetjes (geen kortsluiting maken tussen 2 pinnetjes met je meter!!)
- Voltage aflezen (terwijl er wordt voorgegloeid - vandaar best met z'n tweeen)
Dan weet je of er voltage op het gloeirelais komt. Dan moet je nog nagaan of de stroom wel door de kabels kan.
Dat kun je doen door de weerstand te meten van de kabels. Hoe, kan ik evt. later uitleggen.
Dan kun je evt. nog nameten of, als relais en kabels goed zijn, de gloeiers wel OK zijn (wederom door weerstand van de gloeier te meten).

Doe dit overigens een beetje rap want ik raad je niet aan meer dan 4 keer voor te gloeien achter elkaar ivm belasting van gloeiers, relais en vooral accu.

Mijn 83 300D gloeit goed voor (maar soms wel zonder lampje) en start dan binnen 1 slag van de motor (als ik de sleutel doordraai van gloei- naar startstand start de motor binnen 2 seconden) maar het kan zijn dat jouw 82er een ander gloeisysteem heeft dat wat meer moeite heeft.

Een diesel die helemaal niet wordt voorgegloeid zal meerdere slagen (ik zou zeggen meer dan 6) moeten maken voordat de gecomprimeerde lucht voldoende heet wordt om de diesel te laten ontbranden. Als hij dan, na meerdere slagen, aanslaat zal dat een flinke rookwolk veroorzaken (onverbrande diesel van de eerste slagen) en vermoedelijk een (eventjes) onregelmatig lopende motor zijn omdat de compressie en inspuiting niet altijd precies gelijk is in alle cylinders.
Mocht dat bij jou niet het geval zijn, dan is de kans redelijk aanwezig dat er wel wordt voorgegloeid maar dat je lampje het niet doet.

Niet gloeien maar wel starten zou overbelasting van je startmotor kunnen veroorzaken (moet meer slagen maken) en is misschien ook niet geweldig voor je blok aangezien de in de koude motor ingespoten diesel op een ongewild moment kan ontbranden.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/03/30 13:59
MBvO
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor UncleBenz » 31 maart 2010, 12:28

Dank voor de uitgebreide mail. Maar ik ben a-technisch, dus ga binnenkort wel even naar mijn garage.

Groet,

Erik.
UncleBenz
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor bartolo66 » 31 maart 2010, 13:44

LOL
bartolo66
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor Topasbrauner » 31 maart 2010, 13:51

<br><br>Post edited by: Topasbrauner, at: 2010/03/31 14:32
Topasbrauner
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor henklith » 31 maart 2010, 16:00

speciaal voor A technische mensen dan!

Gaat in den auto zitten.
hou de deurt een bietje open, zodat net de binne verlichting aan gaat!
zet de stand gloeien in, (sleutel of trekker of wat dan ook)
beobacht het lampje van de cabine verlichting!
Je moet nu duidelijk kunnen zien dat het lampje minder fel gaat branden.
Doet hij dat niet, moet de conclusie zijn dat hij niet veur gloeid, en dan ben je er gloeien bij!

Laat maar weten wat je hieruit opmaakt.

Groet, Henk Lith (inderdaad een beetje een schrijtafel techneut,, maar je moewat)
henklith
 


Re:gloeit niet voor- schadelijk?

Berichtdoor MBvO » 31 maart 2010, 16:41

Lekker Bart!

... maar ik beschouw mijzelf ook als a-technisch en heb toch al bovenstaande kennis opgedaan door veel te lezen op dit forum, dus er is nog hoop! Gewoon goed lezen en dan proberen, hier kan je niet veel mis mee doen en wel veel geld mee besparen.
MBvO
 


Re:gloeit niet voor - temp. meter rammelt...

Berichtdoor UncleBenz » 08 apr 2010, 15:00

Ineens is de temp. meter niet meer constant maar begint tijdens het rijen a.h.w. te trillen... van 50 - 90 en weer van 50 - 90 graden. Heeft dit met het voorgloeien te maken of is het wat anders?

Morgen gaat de auto naar de garage trouwens. Probleem is altijd dat je hem haast niet kan missen...

Groet,

Erik.
UncleBenz
 


Re:gloeit niet voor - temp. meter rammelt...

Berichtdoor Topasbrauner » 08 apr 2010, 18:15

je massakabel van de transmissie aan carrosserie even losmaken en de contactvlakken schoonmaken, wellicht is de kabel zelf ook verrot. Had exact ditzelfde probleem met dezelfde verschijnselen bij mijn 200D destijds. Dit was de oplossing.
Topasbrauner
 


Re:gloeit niet voor- problemen opgelost

Berichtdoor UncleBenz » 12 apr 2010, 14:48

Dank voor de reacties hier. Mijn garage heeft het relais vervangen en alle problemen zijn verholpen.
Ook het zenuwachtige wijzertje van de temp.meter staat weer lekker stil.

Rij weer met een gerust hart....

Erik.
UncleBenz
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast