-- edit: en toen ik klaar was met typen waren er opeens al 2 replies --
Hmmmm Jakob, op zich is het zo ingewikkeld niet maar er zijn toch een paar haken en ogen. Het is verstandig ook een nieuw ringetje voor de carterplug bij de hand te hebben (kan je het best altijd vervangen) en als het goed is krijg je een nieuwe rubber pakking voor het filterhuis bij het filter. Soms krijg je er 2, dan moet je altijd de dikke gebruiken.
De olie loopt het best weg als hij warm is, maar je moet oppassen bij bedrijfstemperatuur want dan kan je eraan branden (evenals aan de plug/ het carter).
Het is handig als de auto wat hoger staat want anders kom je er echt niet onder (ik in ieder geval niet en ik ben niet echt kort voor mijn gewicht
). Een smeerput of brug is het handigst, maar niet per se nodig.
Eerst zou ik het deksel van het filterhuis halen (of los leggen) zodat de lucht erdoor kan vloeien als de olie er onderuit loopt. Filter gewoon laten zitten op dat moment, dat lekt wel uit.
Ook kun je evt. de vuldop en de peilstok loshalen, maar is niet per se nodig.
Grote opvangbak bij de hand, komt een behoorlijke hoeveelheid olie uit (mijn 300D 6,5 liter!) en een doekje is ook wel handig. Je moet je wel een beetje kunnen bewegen want je moet misschien wat kracht zetten om de aftapplug los te krijgen, en ook komt de olie er met een behoorlijke stroom uit dus je moet je opvangbak wel wat kunnen heen en weer bewegen (beetje meeschuiven naarmate de stroom minder wordt).
Rustig uit laten lekken.
In de tussentijd kun je aan de bovenkant het filter uitnemen (zal nog wel olie uit lekken) en evt. de filterruimte schoonvegen indien nodig. Als je geen rare resten ziet zou ik het zo laten.
Schoon filter plaatsen, nieuwe rubber ring in de dekselrand (beetje olie opsmeren zodat hij beter op z'n plek glijdt bij het plaatsen) en vastmaken. Vast is vast. Draai het wel stevig aan maar niet oerend vast want dan draai je het aluminium kapot. Best met een momentsleutel maar die heeft niet iedereen.
Peilstok erin indien die er niet zit.
Nieuw ringetje op de aftapplug, zodra de olie is uitgelekt mooi schoonvegen en aftapplug er weer in. Zelfde regel als hierboven. Niet kapotdraaien maar moet wel stevig vastzitten.
Juiste hoeveelheid olie ingooien via de vulplug op het kleppendeksel. Even 10 minuten laten doorzakken, kun je meteen even meten met de peilstok.
Starten, olielampje moet uitgaan. Beetje aan de gashendel trekken in de motorruimte terwijl je het filterhuis checkt op lekken (ring kan scheef zitten). Tijdje laten lopen, onder de auto checken bij de aftapplug of het niet lekt.
Afzetten, minstens 10 minuten wachten en dan nogmaals olie peil meten en evt. bijstellen.
En... als dit nog niet genoeg was voeg ik ook nog even het artikel uit het Amerikaanse werkplaatshandboek bij
Als mijn beschrijving (uit mijn hoofd) en het handboek elkaar tegenspreken: handboek volgen. Bijna onderaan staan de W123 motoren vermeld.
Succes! <br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/03/30 23:01