door MBvO » 30 maart 2010, 13:54
Hoi Erik, weet je zeker dat de auto niet voorgloeit, of brandt alleen het gloeilampje niet? Dat zijn nogal verschillende dingen.
Een diesel start echt niet fatsoenlijk als er niet wordt voorgegloeid, ook de moderne niet - al merk je daar veel minder van het voorgloeien omdat het anders wordt getimed.
Het kan goed zijn dat je gloeilampje niet altijd werkt, maar dat de auto gewoon gloeit. Je kunt dit nagaan (best met z'n tweeen) door iemand de auto op de gloeistand te laten zetten terwijl jij op het relais, of eventueel aan de gloeiers zelf, het voltage meet met een multimetertje. Meet je daar iets, dan weet je dat er wel gegloeid wordt maar je lampje het gewoon niet altijd doet.
Meten aan het relais:
- Het startrelais zit (bij mijn auto) aan de bestuurderszijde op het spatbord, in de motorruimte. Is een zwart blokje met een klepje, ongeveer ter grootte van 3 pakjes kaarten.
- Klepje eraf, zie je 2 stekkers zitten, 1 grote en 1 kleine.
- Grote lostrekken, worden 4 (5 bij 300D) metalen pinnetjes zichtbaar
- Min (aarde) van de multimeter op een aardeaansluiting zetten (of op het motorblok, of op het metalen huis van de stuurbekrachtigingspomp, etc.)
- Plus van de multimeter aan 1 van de pinnetjes (geen kortsluiting maken tussen 2 pinnetjes met je meter!!)
- Voltage aflezen (terwijl er wordt voorgegloeid - vandaar best met z'n tweeen)
Dan weet je of er voltage op het gloeirelais komt. Dan moet je nog nagaan of de stroom wel door de kabels kan.
Dat kun je doen door de weerstand te meten van de kabels. Hoe, kan ik evt. later uitleggen.
Dan kun je evt. nog nameten of, als relais en kabels goed zijn, de gloeiers wel OK zijn (wederom door weerstand van de gloeier te meten).
Doe dit overigens een beetje rap want ik raad je niet aan meer dan 4 keer voor te gloeien achter elkaar ivm belasting van gloeiers, relais en vooral accu.
Mijn 83 300D gloeit goed voor (maar soms wel zonder lampje) en start dan binnen 1 slag van de motor (als ik de sleutel doordraai van gloei- naar startstand start de motor binnen 2 seconden) maar het kan zijn dat jouw 82er een ander gloeisysteem heeft dat wat meer moeite heeft.
Een diesel die helemaal niet wordt voorgegloeid zal meerdere slagen (ik zou zeggen meer dan 6) moeten maken voordat de gecomprimeerde lucht voldoende heet wordt om de diesel te laten ontbranden. Als hij dan, na meerdere slagen, aanslaat zal dat een flinke rookwolk veroorzaken (onverbrande diesel van de eerste slagen) en vermoedelijk een (eventjes) onregelmatig lopende motor zijn omdat de compressie en inspuiting niet altijd precies gelijk is in alle cylinders.
Mocht dat bij jou niet het geval zijn, dan is de kans redelijk aanwezig dat er wel wordt voorgegloeid maar dat je lampje het niet doet.
Niet gloeien maar wel starten zou overbelasting van je startmotor kunnen veroorzaken (moet meer slagen maken) en is misschien ook niet geweldig voor je blok aangezien de in de koude motor ingespoten diesel op een ongewild moment kan ontbranden.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/03/30 13:59