Ik zou het echt zonde vinden omdat zelf te moeten testen, maar in elk geval raadden de specialisten bij Elsbett gebruikte olie en supermarkt olie af. Het enige geschikte is koudgeperste raapzaadolie, waar de vrachtwagens ook op rijden.
Water verwijderen uit een 1000L drum is niet te doen, en ik rij teveel om te gaan rommelen om het gasfornuis met een paar liter, daarbij, dat worden flinke gaskosten erbij.
Verder heb ik niet op afgewerkte en gefilterde olie gereden, en ben nu achteraf blij dat ik dat niet gedaan heb. Deze olie voldoet niet meer aan de eisen en hoeveel zuren en voedselresten zouden erin zitten?
Ik merk in elk geval wel dat er flinke verschillen van mening zijn, dat je moet verwarmen alvorens in te spuiten daar is menig specialist het over eens, maar bij solarsystems en Elsbett menen ze nooit restolieen te gebruiken, en bij greasel.com bijv. weer wel.
Mijn blok ziet er inderdaad perfekt uit, totaal geen koolafzetting en ik heb altijd op ZBO/slaolie gereden van de supermarkt. maar 20000km is wel te weinig.
Nu zijn er al mensen die 2 a 3 ton erop hebben gereden, maar ik ben bang dat dat voor mij nog niet voldoende 'bewijs' is, een dieselmotor kan bijv. vaak 5 ton rijden of meer, dus hoe gaat dat met PPO?
Ik wacht mijn bestelde boek af 'From the fryer to the fuel tank', maar zoals uit de titel blijkt, meent de auteur ook dat het kan.
Mijn uiteindelijke resultaat zal afhangen van de mening van 2 verschillende kampen:
- verwarmen tot de magische 70 graden, en de motor hierop aanpassen en alleen rijden op raapzaad (een- of tweetank)
- verwarmen (niet perse tot 70 graden), en rijden op gebruikte PPO, PPO, of een mix hiervan (tweetank)
Welk kamp te kiezen?
Het lijkt me dat de specialisten bij Elsbett in elk geval meer voorstellen dan die knakker van Greasel, maar het gaat me ook om de argumenten.
http://fusel.com
http://greasel.com
en zie verder de eerder geplaatste links.<br><br>Bericht gewijzigd door: jurgen, op: 2006/01/27 12:06