MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:03

Olie verversen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie verversen

Berichtdoor Jakob » 30 maart 2010, 21:55

Misschien de domste vraag die hier ooit is voorbij gekomen maar toch... Wil al doende leren :)

Hoe begin ik hier aan?
Carterdop losschroeven en olie laten uitlopen weet ik wel, maar is het echt zo simpel? Kan ik hiervoor gewoon onder de auto liggen of heb ik een brug nodig? Is die carterdop gewoon te openen met een moersleutel?

Ik heb al een nieuwe oliefilter gekocht die ik na het uitlopen ga plaatsen, ik vermoed dat ik gewoon het omhulsel moet openen, vet aan de rubber smeren van de nieuwe filter, plaatsen en terug dicht maken?

Of zie ik iets over het hoofd?

Groeten,
Jakob

Re:Olie verversen

Berichtdoor Trouwkoets » 30 maart 2010, 22:33

Jacob,

Het is inderdaad zo simpel. Maar je doet eigenlijk nooit gewoon alleen maar een oliewissel. Van allerlei zaken worden tegelijkertijd gecontroleerd, gesteld, nagelopen, gevoeld en beoordeeld. En ook over de olie wissel zelf is wel aardig wat te vertellen. Doe je eerste oliewissel met een ervaren sleutelaar, daar kan je veel van leren. En als je het zelf doet: Dat gaat wel goedkomen. Controleer de dagen daarna wel regelmatig het oliepijl.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor janbenz1 » 30 maart 2010, 22:40

Hallo Jacob,
Antwoord op je eerste vraag, domme vragen bestaan niet!!!!!!!!!!!

Ten eerste de motor met warme motor gaan verversen, dit omdat dan de olie lekker dun is en er vlot uitloopt.
Je zet de auto desnoods op een paar oprijbrugjes, maar het hoeft niet.
Handig om beter bij de aftapplug te komen.
Dan draai je de aftapplug los, en de olievuldop er even afdraaien, zodat de olie er gemakkelijker uitloopt.
Bij de diesels het oliefilterhuis deksel los draaien door 2 moertjes los te draaien, oliefilter er uithalen, en nieuwe terug plaatsen.
Rubberring even insmeren met nieuwe motorolie.
Deksel terugplaatsen
Als de motorolie goed is uitgelekt, carterstop terugplaatsen, wel even een nieuwe koperring er om doen, want dan sluit ie beter af.
Dan de motor olie bijvullen, een halve lieter extra voor het filter, en dan de motor even laten lopen, zodat de olie even goed door het filter is gepompt.
dan de motor uitzetten, en na een 15 minuten even de olie pijlen, desnoods op pijl bijvullen.
Zo moet het lukken.
Is niet moeilijk, maar alles moet je een keer gedaan hebben.
Succes, met de groeten van Jan.
janbenz1

Berichtdoor bartolo66 » 30 maart 2010, 22:55

Draai de carterstop niet te vast,! en als je het oliefilter vervangt giet er dan ook wat olie bij zodat de olie meteen weer wordt rondgepomt.

Zorg er ook voor dat je doeken bij de hand hebt. Succes.
bartolo66

Berichtdoor MBvO » 30 maart 2010, 22:56

-- edit: en toen ik klaar was met typen waren er opeens al 2 replies --

Hmmmm Jakob, op zich is het zo ingewikkeld niet maar er zijn toch een paar haken en ogen. Het is verstandig ook een nieuw ringetje voor de carterplug bij de hand te hebben (kan je het best altijd vervangen) en als het goed is krijg je een nieuwe rubber pakking voor het filterhuis bij het filter. Soms krijg je er 2, dan moet je altijd de dikke gebruiken.

De olie loopt het best weg als hij warm is, maar je moet oppassen bij bedrijfstemperatuur want dan kan je eraan branden (evenals aan de plug/ het carter).
Het is handig als de auto wat hoger staat want anders kom je er echt niet onder (ik in ieder geval niet en ik ben niet echt kort voor mijn gewicht ;-) ). Een smeerput of brug is het handigst, maar niet per se nodig.
Eerst zou ik het deksel van het filterhuis halen (of los leggen) zodat de lucht erdoor kan vloeien als de olie er onderuit loopt. Filter gewoon laten zitten op dat moment, dat lekt wel uit.
Ook kun je evt. de vuldop en de peilstok loshalen, maar is niet per se nodig.
Grote opvangbak bij de hand, komt een behoorlijke hoeveelheid olie uit (mijn 300D 6,5 liter!) en een doekje is ook wel handig. Je moet je wel een beetje kunnen bewegen want je moet misschien wat kracht zetten om de aftapplug los te krijgen, en ook komt de olie er met een behoorlijke stroom uit dus je moet je opvangbak wel wat kunnen heen en weer bewegen (beetje meeschuiven naarmate de stroom minder wordt).
Rustig uit laten lekken.
In de tussentijd kun je aan de bovenkant het filter uitnemen (zal nog wel olie uit lekken) en evt. de filterruimte schoonvegen indien nodig. Als je geen rare resten ziet zou ik het zo laten.
Schoon filter plaatsen, nieuwe rubber ring in de dekselrand (beetje olie opsmeren zodat hij beter op z'n plek glijdt bij het plaatsen) en vastmaken. Vast is vast. Draai het wel stevig aan maar niet oerend vast want dan draai je het aluminium kapot. Best met een momentsleutel maar die heeft niet iedereen.
Peilstok erin indien die er niet zit.
Nieuw ringetje op de aftapplug, zodra de olie is uitgelekt mooi schoonvegen en aftapplug er weer in. Zelfde regel als hierboven. Niet kapotdraaien maar moet wel stevig vastzitten.
Juiste hoeveelheid olie ingooien via de vulplug op het kleppendeksel. Even 10 minuten laten doorzakken, kun je meteen even meten met de peilstok.
Starten, olielampje moet uitgaan. Beetje aan de gashendel trekken in de motorruimte terwijl je het filterhuis checkt op lekken (ring kan scheef zitten). Tijdje laten lopen, onder de auto checken bij de aftapplug of het niet lekt.
Afzetten, minstens 10 minuten wachten en dan nogmaals olie peil meten en evt. bijstellen.

En... als dit nog niet genoeg was voeg ik ook nog even het artikel uit het Amerikaanse werkplaatshandboek bij :-)
Als mijn beschrijving (uit mijn hoofd) en het handboek elkaar tegenspreken: handboek volgen. Bijna onderaan staan de W123 motoren vermeld.

Succes! <br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/03/30 23:01

MBvO

Berichtdoor Jakob » 01 apr 2010, 23:22

Iedereen bedankt voor de mooie uitleg. Hiermee lukt het wel! :)
Jakob

Keer terug naar Techniek