door 200BenZ » 18 apr 2010, 15:38
Wat betreft 'de spruitstukken', ik kan melden dat een aantal maanden geleden het spruitstuk is vervangen (als ik het me juist herinner). Dat was op een gegeven moment ook steeds meer nodig, niet alleen vanwege het geluid van de motor, maar ook omdat het starten steeds moeilijker ging. Dus dan zou ik denken, dat die in orde dient te zijn. Het is wel zo - ik was deze week even bij de garage voor iets anders - dat degene die daar naar mijn auto had gekeken had gezien dat een onderdeel (sorry, ik ben de benaming vergeten) afgebroken was. Hij zei dit ter bevestiging van mijn idee, dat een onderdeel afgebroken zou kunnen zijn geweest en zijn weg naar buiten had gezocht via de uitlaat. Een collega van hem legde vervolgens aan mij uit, dat het gaat om een onderdeel dat de olie op zijn plek houdt (?). Sorry, het vervaagt weer wat in mijn herinnering.
Hoe dan ook, afgelopen donderdag heb ik mijn Merc weer eens zeer intensief gebruikt. In de ochtend meer dan 2.5 uur gereden (filerijden). Verder de dag door een aantal relatief korte verplaatsingen (zeg ongeveer een half uur) en toen weer terug a 130km. Het weer was mooi, dakje open, en wat hoor ik: geratel van onder de motorkap. Ik ben toen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gereden: Olie gecheckt, die maakte een hele dunne indruk, en vervolgens kwam er ook veel rook uit de olietank . . . Oftewel, zou in dit geval het geratel veroorzaakt kunnen zijn door te dunne olie? Ik gebruik nu 10w/40. Volgens mij - maar dat weet ik dus niet zeker - heb ik ook wel andere typen olie gebruikt (en is in de tussentijd in de garage de olie weleens ververst e.d.).
Wat mij daarbij opvalt, is dat die eerste keer met dat ratelgeluid, we de auto - in het koude gedeelte van de winter - ook de hele dag intensief hadden gebruikt. Welk verband zou er kunnen bestaan tussen (wellicht) te dunne olie en dit ratelgeluid?
Groet, Ben