[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Welke druk in cilinders normaal (W123 200)? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:26

Welke druk in cilinders normaal (W123 200)?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Welke druk in cilinders normaal (W123 200)?

Berichtdoor 200BenZ » 31 maart 2010, 10:13

De druk in de cilinders hebben we laatst gemeten. Het gaat om een W123 200 met nieuwer type motor. Wat is een gebruikelijke of normale druk? Hoeveel kunnen die per cilinder van elkaar verschillen? Groeten, Ben
200BenZ

Re:Welke druk in cilinders normaal (W123 200)?

Berichtdoor jan280CE » 31 maart 2010, 10:40

Hallo Ben,

Normale (over)druk bij warme motor: 10-12 Bar
Minimale (over)druk bij warme motor: 8.5 Bar
Maximale verschillen tussen de verschillende cilinders: 1.5 Bar

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 31 maart 2010, 11:30

Zoals Jan zegt. hecht niet teveel waarde aan de absolute waarden die je meet, want dat hangt vooral van de kwaliteit van het metertje af. Van meer waarde zijn de verschillen die je meet op de verschillende cilinders. Goede warme motor, bougies eruit, ontstekingskabel vanaf de regelkast (groene kabel) los, bij K-jetronic branstrof relais eruit.

Groet, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 31 maart 2010, 11:37

Dank voor de aanvulling Casper. Ik behandelde de vraag bij nader inzien te abstract en die aanvulling hoorde er gewoon bij. Ook van belang is het meten met een warme motor (zoals ik al noemde) en niet te vergeten het gaspedaal geheel ingetrapt.

groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor 200BenZ » 02 apr 2010, 14:45

Beste Jan en Casper,

Ik dien mijn weg nog te vinden op deze site van de W123Club. Hoe dan ook, bedankt voor jullie snelle reply.

Ik kan me niet goed herinneren of we de druk nu gemeten hebben met plankgas. Het is wel zo dat de gemeten druk op zich niet meer dan 1,5 bar verschilde. Dit verschil was overigens wel aanwezig. Het is wel zo, dat de door ons gemeten waarde van een cilinder 4,5 bar was en van die ernaast dan 5,5 en 6 (op een cilinder kreeg mijn kameraad de meter er niet ingeschroefd).

Kan een cilinder zo weinig druk leveren, ueberhaupt (stel toch plankgas)?

Groeten, Ben
200BenZ

Berichtdoor jan280CE » 02 apr 2010, 15:38

Hallo Ben,

Materiaal zet uit bij warmte. Jouw motor is zo ontworpen (ontwerptemperatuur) dat de verschillende delen nog met genoeg tolerantie kunnen draaien met minimale speling zonder vast te kunnen lopen. De afdichtingen (o.a.) zuigerveren zullen in die toestand de maximale compressie opleveren.

Vol gas betekend dat de cilinder zich maximaal kan vullen, iets wat bij gas dicht of half gas niet het geval is.

Mocht je op een andere manier meten dan krijg je geen objectieve waarden waar je iets uit af kunt leiden. Daarnaast kan slijtage van zuigerveren of een lekke klep het verschil tussen de verschillende cilinders verklaren. Om wat meer zekerheid te verkrijgen spuit men na een eerste meting wel eens wat olie in de cilinders waarmee de zuiger beter afdicht op de cilinderwand.
Blijven de waarden hetzelfde dan is er (waarschijnlijke) lekkage op de kleppen, worden de waarden beter dan is er lekkage op de zuigerveren.

Een cilinder kan inderdaad zo weinig druk opleveren bij een behoorlijk versleten motor.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor 200BenZ » 02 apr 2010, 15:44

Beste Jan,

Dat is ook wat diegene zei: Hij vermoedde dat de motor versleten is. Mijn 200 is van 81 en heeft er waarschijnlijk ruim 400.000 kilometer opzitten. Wat er op een gegeven moment is gebeurd, is dat we ineens (na een dag van intensief gebruik, ong. 350 km) er een sterk klepperend geluid in de cabine te horen was. Ik heb het in herinnering als metaal (een deeltje, afgebroken?) op metaal (in een klankkast-achtige uitwerking). Auto langs de kant en op transport. Dat geluid was later verdwenen, toen was er de twijfel (ook garagehouder): Wat kan dit nou zijn geweest? Men vermoedde een afgebroken zuigerveer o.i.d. Onderhand heb ik er zonder een hapering al weer een kleine 400 km mee gereden. What to do?
200BenZ

Berichtdoor jan280CE » 02 apr 2010, 15:56

Hallo Ben,

In feite blijft het dus allemaal giswerk zolang je het blok niet open hebt gehad en de zaken bekeken hebt. Gelet op jouw commentaar kan het van alles zijn van een beginnende vastloper tot aan een kantelende zuiger.
Maar stel dat je dat zou laten doen, dan ben je een hoop geld kwijt voor een diagnose, waarna je besluit tot revisie of een ander blok. Als je de motor zelf kunt demonteren houd je dat geld al in de pocket om dan de beslissing te nemen reviseren of een ander blok. Je kunt ook gewoon doorrijden tot hij het opgeeft en dan de beslissing nemen, maar dan rijd je ook niet echt lekker meer.

Kortom je kunt je probleem op verschillende manieren benaderen, maar ik vrees dat je in elk geval alvast een voorschot kan nemen op je vakantiegeld.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor wwwW123 » 02 apr 2010, 16:11

heeft die garagehouder niet gekeken?
hoe is het onderhoud?
kleppen gesteld?
heb je blauwe rook achter uit de uitlaat bij flink gassen?
trek de pijlstok er uit en geef gas; blauwe rook?
hoezo kon je bij 1 cilinder te comp.tester er niet in krijgen? schroefdraad gort?
zo kun je zonder compressietest al een groffe inschatting maken over de toestand van je motor. maar met de info tot nu toe kunnen we nog 10 reply's geven..:-))
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 02 apr 2010, 17:08

Ben, relax en gewoon blijven adem halen. www123 stelt de goede vragen

Zoals ik al heb gezegd, hecht niet teveel waarde aan de absolute waarden die je meet, maar wel op de verschillen tussen de cilinders. Het is normaal dat cylinder 4 de slechtste compressie geeft. Afgebroken zuigerveer zie je normaal gesproken direct in je spiegel terug. Hoe is het oliverbruik voor en na de rammel.
Ik zou eens een rondje motoronderhoud doen. Olie verversen, kleppen stellen, en kijk ook naar de toestand van de distributie: toestand tanden van het kettingwiel van de nokkenas (kettingwiel ligt bloot als het kleppendeksel is verwijderd, tanden mogen niet te scherp en uitgesleten zijn), de ketting, spant de kettingspanner nog (spanner uitbouwen, hiervoor even de alternator opzij leggen), hoe is het met je koelwater, enz.
De meeste M102 op leeftijd zouden wel eens het vernieuwen van de geleiders van de distributieketting kunnen gebruiken. De klus is door JantjeV8 beschreven in .

We horen het wel, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor 200BenZ » 02 apr 2010, 18:46

Over 10 reply's gesproken, deze info heeft al even nodig om te verteren. Zeker, omdat ik zelf geen echte sleutelervaring heb.

Om te antwoorden op jullie vragen en opmerkingen:

De kleppen zijn bij een grote beurt in juli/aug 2009 gesteld. Daarna 2400 km naar Zuid-Frankrijk gereden (met vouwwagen erachter).
Ik heb geen blauwe rook en het olieverbruik is prima (zeg maar, miniem, geen verschil)! Dus, helaas, dat biedt geen clue.
Wellicht nog een interessante aanvulling: Wij hebben de auto 2,5 jaar geleden gekocht en er toen een lpgtank in laten bouwen. Daar hebben we altijd op gereden (af en toe de gebruikelijke kilometers om het benzinesysteem in stand te houden, daargelaten).

Hoe zou de link tot de distributie kunnen liggen?

Nog even over dat klepper geluid, ik heb na enige meditatie boven een open motorkap de gedachte gekregen, dat het deel van de uitlaat, dat achter langs de motor omlaagloopt (dus vlak langs de cabine aan de kant van de bijrijder, en daar was toen het geluid te horen) als die metalen klankkast heeft gediend. Oftewel, mijn hypothese zou zijn: Er is iets afgebroken en dat heeft (al klepperend) door de uitlaat zijn weg naar buiten toe afgelegd.

Doet dat nog lichtjes bij jullie branden?

He, goede Pasen, wij zijn even een paar daagjes weg. Groeten, Ben
200BenZ

Berichtdoor Trouwkoets » 02 apr 2010, 22:47

Trouwkoets

Berichtdoor 200BenZ » 18 apr 2010, 15:38

Wat betreft 'de spruitstukken', ik kan melden dat een aantal maanden geleden het spruitstuk is vervangen (als ik het me juist herinner). Dat was op een gegeven moment ook steeds meer nodig, niet alleen vanwege het geluid van de motor, maar ook omdat het starten steeds moeilijker ging. Dus dan zou ik denken, dat die in orde dient te zijn. Het is wel zo - ik was deze week even bij de garage voor iets anders - dat degene die daar naar mijn auto had gekeken had gezien dat een onderdeel (sorry, ik ben de benaming vergeten) afgebroken was. Hij zei dit ter bevestiging van mijn idee, dat een onderdeel afgebroken zou kunnen zijn geweest en zijn weg naar buiten had gezocht via de uitlaat. Een collega van hem legde vervolgens aan mij uit, dat het gaat om een onderdeel dat de olie op zijn plek houdt (?). Sorry, het vervaagt weer wat in mijn herinnering.

Hoe dan ook, afgelopen donderdag heb ik mijn Merc weer eens zeer intensief gebruikt. In de ochtend meer dan 2.5 uur gereden (filerijden). Verder de dag door een aantal relatief korte verplaatsingen (zeg ongeveer een half uur) en toen weer terug a 130km. Het weer was mooi, dakje open, en wat hoor ik: geratel van onder de motorkap. Ik ben toen naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gereden: Olie gecheckt, die maakte een hele dunne indruk, en vervolgens kwam er ook veel rook uit de olietank . . . Oftewel, zou in dit geval het geratel veroorzaakt kunnen zijn door te dunne olie? Ik gebruik nu 10w/40. Volgens mij - maar dat weet ik dus niet zeker - heb ik ook wel andere typen olie gebruikt (en is in de tussentijd in de garage de olie weleens ververst e.d.).

Wat mij daarbij opvalt, is dat die eerste keer met dat ratelgeluid, we de auto - in het koude gedeelte van de winter - ook de hele dag intensief hadden gebruikt. Welk verband zou er kunnen bestaan tussen (wellicht) te dunne olie en dit ratelgeluid?

Groet, Ben
200BenZ

Plaatwerk: Waar het beste vandaan halen?

Berichtdoor 200BenZ » 18 apr 2010, 15:40

Hallo,

Mijn kuiprand rechtsachter dient vervangen te worden. Ik wil dit met hulp van een vriend - ervaring met andere merken oude auto's - zelf gaan doen: Waar kan ik het beste dit plaatwerk vandaan halen?

Groeten, Ben
200BenZ

Re:Plaatwerk: Waar het beste vandaan halen?

Berichtdoor MajikSimon » 18 apr 2010, 16:30

Voor wat betreft het tikken: wonderlijk verhaal, ook omdat ie het erna weer goed doet.
Hoe oud is de olie die er nu inzit?
ik denk dat je de olie het best elke 7000 km kan vervangen. Bij te weinig of te dunne olie kun je inderdaad getik krijgen. Ik heb zelf iets soortgelijks gehad met een m102 die eens hard tikte, maar dat was bij koude motor,olie en filterwissel gedaan en tikken was weg. Wat voor oliefilter zit erin?
Zou die ook eens vervangen.Je weet niet wat de garage erin stopt, meestal het allergoedkoopste.
Wat is je oliedruk bij echt warme motor? je kan eens 20w50 proberenals je echt lage oliedruk hebt, maar alleen in de zomer. 15w40 ga je geen verschil merken denk ik. Wat voor merk zit er nu in.?

Het plaatwerk, kun je bij de dealer krijgen en ook bij verschillende bedrijven ataparts etc.
Pasvorm van imitatiespul is meestal redelijk.Kwaliteit is allemaal redelijk.
Ich dacht eerst dat een deens merk betere kwaliteit had, maar ook die haalt alles inmiddels uit italie en azie naar mijn idee.klokkerholm heette het. Afwerking metaal is het belangrijkst tegen roest.
Heb geen vertrouwen meer in meerprijs voor klokkerholm spul.
MajikSimon

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto