door rob280CE » 06 apr 2010, 20:58
Bedankt voor de vraag. Het probleem is als volgt:
Als de wagen koud is, start hij vlot en zonder mankeren. Na zo´n 20 seconden gaat de motor wat onregelmatig lopen, alsof hij op 4 of 5 cilinders loopt. Als ik dan in z´n achteruit rijdt, loopt de motor stotterend en hork-erig. Ik kan in z´n vrij gewoon een stoot gas geven als ik dat wil, en dan wil de motor wel gewoon mee draaien, dus een peut gas is geen probleem, maar de motor loopt er niet beter door. Als ik dat doe terwijl ik in z´n achteruit rijdt (dus gewoon langzaam op stationair toerental, en dan plotseling meer gas) dan springt de wagen als een raket naar achteren.
Het gekke is, dat de wagen in z´n vooruit dat gedrag NIET vertoond. Dus ik kan gewoon zonder problemen vooruit wegrijden. Als ik na een paar honderd meter even stop, en in z´n vrij schakel, maakt de motor tamelijk veel toeren, (dus veel meer dan direct na het starten, dan is het toerental ´normaal´ maar stotterend) dus een vorm van warmloopregeling zit er wel op.
De garage (Wensink in dit geval) gaf aan, dat ze vermoeden dat de warmloopregeling vervuild is over de jaren, maar dat schoonmaken eigenlijk geen optie is, omdat deze regeling "zo complex is" dat het een beter advies zou zijn om een nieuwe te bestellen. De regeling zou uit vele schuifjes, stangetjes en kleppen bestaan; en diegene welke het ding onterzake kundig uit elkaar haalt, kan hem niet meer monteren, en evenmin afstellen.
Omdat ik de wagen nog maar een half jaartje heb, ken ik hem eigenlijk nog niet en wil eerst leren wat er aan verbeterd zou kunnen worden. Daarom ben ik niet ingegaan op het aanbod van de garage. Temeer ook, omdat de wagen opzich goed is.
Is deze omschrijving herkenbaar en terug te voeren op deze warmloopregeling?
De bougies en kabels zijn gecontroleer en in orde bevonden, alsook (naar ik aanneem de rotor e.d.)
Rob