Bedankt voor alle leuke reacties! Zal ff proberen een paar vragen te beantwoorden:
De T87 komt op de markt in 1936, dus voor de communistische machtsovername in Tsjechoslowakije (1948). Het land is in die tijd op technisch gebied zeer vooraanstaand, en er zijn vele autofabrieken, waarvan de meeste inmiddels volkomen onbekend zijn. Tatra heeft, naast vrachtauto's, trams en treinen, ook altijd personenauto's gebouwd, waaronder zeer luxe met 12-cilindermotoren, maar ook auto's voor de 'gewone man'. Onder het communisme wordt de vrachtwagenpoot de belangrijkste, Skoda wordt de massaproducent voor personenwagens, de anderen wordt de nek omgedraaid of ze moeten wat anders gaan produceren: zo wordt de autofabrikant 'Z' de maker van Zetor tractoren. Met de productie van luxe wagens is het dan inderdaad eerst voorbij, die mogen de Soviet-Russen leveren, maar de Tsjechen vinden die zó slecht dat ze denken: dat kunnen we zelf beter, en Tatra krijgt dan toestemming van het Politbureau om de 603 te gaan ontwikkelen. Die komt in 1956 op de markt.
Mijn interesse is het merk is ontstaan in mijn studententijd, toen je voor een prikkie naar de toen nog zeer geheimzinnige Oostbloklanden kon. Mooi weer, lekker bier, en spotgoedkoop, wat wil je nog meer! In Tsjechië zag ik voor het eerst de Tatra 603, toen regeringsauto's voor bonzen en directeuren van staatsbedrijven. Ik werd er door gefascineerd, de vormgeving was heel apart, en toen er eens eentje met pech stond heb ik in de motorruimte kunnen kijken. Motor achterin was toen natuurlijk niet zo vreemd (VW Kever, de oude Renault 4, Fiat 500/600, Porsche, Corvair enz), maar een luchtgekoelde V8?? Maar ja, die Tatra's waren niet te koop (zelfs niet voor gewone Tsjechen), niet te exporteren en bovendien had ik geen cent, dus daar dacht je niet eens aan. Maar vergeten was ik die auto's nooit. Na de val van de muur kwam ik weer eens in Tsjechië, nu was de 603 geen bonzenslee meer maar gewoon een oude auto. In Praag zag ik er een rijden en ik vond hem weer zo mooi dat ik er een hele tijd achteraan gereden ben. Wat later zag ik er een te koop staan.. en het gevoel won van het verstand: ik ben gaan vragen wat hij moest kosten (DM 2500) en om een lang verhaal kort te maken: die heb ik dus nog steeds. (zie plaatje onder)
Onderdelen is een crime. De auto's zijn in kleine aantallen gebouwd, er is nog maar weinig, en zonder kontakten in Tsjechië en met Tatra liefhebbers in o.a. de (Oost)Duitse club kom je nergens. Gelukkig is het allemaal wel metrisch, en sommige dingen zijn licenties van westerse producenten. Zo is de schijfrem van de 603 een Girling licentie, en dus kan je bij.... Jaguar (!) terecht. Voor m.n. de 613 kan je voor sommige zaken ook bij Skoda terecht. En verder is het reviseren, laten maken, of improviseren. Nu de Tsjechen zelf ook hun autohistorie gaan ontdekken - en zich dat inmiddels ook kunnen veroorloven - ontstaat er een bescheiden vervangingsmarkt, zo worden er bijv. voor de 603 weer nieuwe chroomlijsten voor de ruiten gemaakt.
Het gat in de bumper van de T87 is niet de uitlaat, maar het gat voor de slinger! En ja, die heb ik er ook nog bij. Maar je wilt een V8 niet echt aanslingeren, als 'ie koud is.
Behalve de T87, die ik indertijd in Kladno heb gekocht (toen ze nog te betalen waren....), bezit ik nog bovengenoemde 603, en een T613 uit 1978. Die 613 vond ik eerst helemaal niet mooi, hoewel het een ontwerp van Vignale is, maar hij stond op ebay-Duitsland voor weinig en werd twee keer niet verkocht, dus toen heb ik maar een bod gedaan. Die van mij is van de eerste serie, nog met chroom bumpers. Was wel een koude terugrit, want het was december en de kachel deed het niet... en dan is het van Dresden naar Friesland toch een heel eind! Is toch een fijn rijdende auto, die nu wel een plaatsje in mijn hart heeft gewonnen.
En nu is dus de 230E mijn "autofamilie" komen versterken!
<br><br>Post edited by: Distelgrün, at: 2010/04/08 09:37