door MBvO » 11 apr 2010, 00:42
Klinkt stom, maar ik denk toch dat je gewoon eerst nog eens moet proberen om verder door te pompen met je handpompje. Ik had nl. precies hetzelfde probleem (en haalde me ook allerlei dingen in m'n hoofd toen de motor met geen mogelijkheid aansloeg, ook geen stottertje of niks) maar toen heb ik wel 10 minuten aan dat pompje zitten sjorren totdat ik een lamme arm had (en het hoofdbrandstoffilter voor de zekerheid ook nog met de schroef bovenop ontlucht) en toen ging hij ineens weer.
Wat ik zo nog kan bedenken is dat je carterontluchting verstopt zou kunnen zijn. Het verschilt wat per motortype, maar bij mijn 300D is dat een zwart hard plastic buisje dat met een rubber knietje bovenop het kleppendeksel vastzit. Dat buisje verdwijnt onder het luchtfilter waar het met weer zo'n rubber knietje op het inlaatspruitstuk zit. Het kan met slangklemmetjes of tie-rips vastzitten maar dat hoeft niet per se.
Trek, bij uitgeschakelde motor, dit slangetje even voorzichtig los en maak het schoon (doorblazen of uitspoelen en goed laten drogen voor je het terugzet) en kijk even de uitgang bovenop het kleppendeksel na (evt. even schoonmaken) en ook de ingang onder je luchtfilter.
Hiervoor moet je de luchtfilterbak even losmaken. Is simpel: 'stofzuiger'slang eraf, clipjes los, moertje bovenop los, deksel eraf, filter element uitnemen, daaronder drie moertjes losmaken en bak rechtstandig omhoog afnemen (zit met een rubber in het inlaatspruitstuk geprikt, dus kan zijn dat je een beetje moet wiebelen maar dan komt hij wel los). Kun je meteen kijken of je luchtfilter nog OK is en of eea wel goed op z'n plek zit.
Als dat niet werkt zou ik de klepspeling (laten) controleren, maar ik zou niet weten waarom die verlopen zou zijn als de auto stilstond, maar goed, je weet nooit. Het is al eerder voorgekomen met iemand hier dat dat de oorzaak was.
En heb je al wel een tijdje doorgestart? Echt helemaal geen leven in te krijgen, of stottert de motor wel wat?
En je schreef dat je het voorgloeirelais hebt vervangen? Dat is wel allemaal weer goed teruggezet?