[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
achterveren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:30

achterveren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

achterveren

Berichtdoor henklith » 10 apr 2010, 11:19

Geleerden, weet iemand iets verstandigs te zeggen over de kleurcode op de veren in in het algemeen, en over de kleuren die MB gebruikt om de zwaarte aan te geven in het bijzonder, en wel van de achter veren.
Groet, Henk
henklith

Re:achterveren

Berichtdoor wwwW123 » 11 apr 2010, 15:44

kleurcode heb je maar gedeeltelijk wat aan. zegt nog niet veel over welke veer je hebt namelijk (bijv. 5 verschillende voorveren zijn er, maar goed kans, dat er div. zijn met groen/rood). Mercedes gebruikte de codes om bijv. ook verschil in lengte aan te geven, van verschillende productie runs. er zit namelijk altijd wat marge in de standaard/norm. dus zodoende kon men met de rubberdikte de wagenhoogte wat aanpassen. wagenhoogte is niet hetzelfde als een sterkere veer uiteraard. artikelnummers heb je dus meer aan, als je bijv. wilt weten welke veer je moet hebben/wilt hebben.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 11 apr 2010, 23:51

Hoi 4W123, ik kon dus 2 achterveren van iemand overnemen, met een blauwe verfstreep, maar dat zegt niets over de sterkte klasse van de veren?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor nico » 12 apr 2010, 00:09

Hoi henk bij mijn weten staat er bijna bij elke Benz een blauwe streep op de veer van af de fabriek..
Maar als hij tijdens het rijden over een drempel of wat ook na druk zeg maar dood slaat,kan dan hulp veren iets zijn..
Ik had ze onder mijn 123 koste iets van 35 euro..
nico

Berichtdoor henklith » 12 apr 2010, 00:16

Hoi Nico, nou op zich ben ik over de veren van de W123 niet ontevreden, ze zijn volgens mij wat sterker dan die van de W115.
Ik kon die veren gewoon heel goedkoop krijgen, dus ik vroeg me af wat ik aan zou hebben voor reserve, of voor een W115.
Mijn W115 op gas, heeft koni's met een hulpveer, scheelt ook net wat in doorzakken. ook heb ik onder de veren van die hogere rubbers aangebracht.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor nico » 12 apr 2010, 00:30

Oke maar achterveren gaan bijna nooit kapot of breken af..
Ze zakken wel heel langzaam in zonder dat je het merkt..
Ja pas bij drempels valt het op de je een klap na krijgt..
Maar ook om de boel op te vangen zou ik zeggen zet ze er onder zeker als er ook een trekhaak onder zit..
In jou geval heb je ze er al onder zitten..
Het is er dus maar net na wat is het je waard om een paar achterveren op de plak te leggen..
20 euro voor het geval er een kapot gaat meer niet??
Bij de W115 voor veren breken ja komt voor en die heb ik ook liggen..
Achterveren nog niet bij de hand gehad en die heb ik ook niet op voorraad liggen..
nico

Keer terug naar Techniek