Al geruime tijd controleer ik afwijkingen van de sneheidsmeter van de oude dame.
Ik doe dat met satellietnavigatie (een pda met ingebouwde gps en het prg. TomTom 5)
Op de MSN site heb ik weleens mijn bevindingen daarover gepost, maar na een langere tijd te hebben gecontroleerd blijkt dat dit niet helemaal klopte.
Ik vermoed dat de snelheidsmeter een magnetisch/mechanisch apparaat is, zoals bij veel andere autos. Nu blijkt dat de afwijkingen van de meter niet altijd hetzelfde zijn. Ik denk dat het te maken heeft met de temperatuur (soepeler of stijver vet bij de bewegende delen)
Wanneer de auto buiten heeft gestaan bij een stevige kou is de afwijking 10%. Een aanwijzing van 110 km/h is dan 100 km/h. Is de temp. hoger, zoals bijvoorbeeld op een zomerse dag, en als de auto dan 's nachts binnen gestaan heeft dan is de afwijking kleiner, namelijk 7-8%. Pas dus op dat je niet aanneem dat de afwijking 10% is, want dat kan weleens een bekeuring kosten!<br><br>Bericht gewijzigd door: Goofy.S, op: 2006/02/04 07:49