[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
differentieel vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:34

differentieel vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

differentieel vervangen

Berichtdoor rob280CE » 05 apr 2010, 15:40

Mijn 280CE automaat uit 1980 maakt nogal wat toeren boven de 100 km per uur.
De werkelijke rijsnelheid is zo'n beetje 13 - 15% lager dan wat de snelheidsmeter aangeeft.

Mercedes only uit Hapert biedt een 3,46 differentieel aan voor € 100, maar kan hem niet monteren.
Het liefste heb ik nl. een oplossing, waarbij het diff. goed is gecontroleerd.

Mijn vraag is:
1. is de 3,46 trap de juiste voor deze wagen?
2. kent iemand een goed adres in dit goed uit te voeren (liefst ergens een binnen een straal van 100 km van Zwolle)
3. is € 100 een redelijke prijs? Lijkt me niet duur, maar ik weet ook niet of er kwaliteits verschillen of problemen kunnen opduiken? Ik heb goede ervaringen met Mercedes-only, maar wil liever niet een probleem binnen halen.

Daarnaast tikt de homokineet re-achter. wat zou hierbij vervangen moeten worden? kan de homokineet vervangen worden, of moet de steekas dan ook?

Wie heeft goed advies?

beste paasgroet,
Rob
rob280CE
 


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor Wiebren240D » 05 apr 2010, 16:22

Hallo Rob

ik denk dat sleutel plek Blsdijke het juiste adres is voor jou is denk ik binnen de 100km.

even wat afspreken met Hans en ik heb nog wel een diffrentieel liggen.
is wel een dag werk denk daar wel om en dan moet er niks tegen zitten.

maar onder een 280CE hoort een 3,46 diffrentieel te zitten kijk eerst maar eens wat erop het diffrentieel staat.
het nummer met de verhuoding staat op het diffrentieel.
als je van achteren tegen het deksel aan kijkt dan staat het nummer links onder op het schuine hoekje even schoon maaken en dan staat daar 3,46 met een onderdeel nummer maar daar heb je nu niks mee te maaken.

en een steekas heb ik ook nog wel
ik merk wel van hoe en wat

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor rob280CE » 05 apr 2010, 17:18

hallo Wiebren,
ik heb even gekeken op het diff.huis.
Daar staat 3,58. betekent dat dat het diff. een keertje is vervangen?

Is het verschil dan factor (3,58 - 3,46)= 0,12?
En is dat bij 2500 toeren dan ongeveer 100 toeren verschil?
Ik streef naar een lager toerental. De motor heeft voldoende vermogen.

Rob
rob280CE
 


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor Wiebren240D » 05 apr 2010, 20:00

Hallo Rob

ja om de toeren naar beneden te krijgen zijn 2 dingen mogelijk of een langer diffrentieel iets van 3,25 of grotere banden monteren kan ook nog bijvoorbeeld 195/80/14.
maar dat is wel een maat die moeilijk te vinden is.
je kunt ook een keer langs Blesdijke rijden en dan mijn 4 15inch wielen proberen dat is 195/65/15.
da kun je het even ui proberen of dat beter rijd.

er hoort een 3,46 diffrentieel onder te zitten is gewoon zo.
maar er zal in zijn Mercedes leven heus wel het 1 en ander verandet zijn aan de auto.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor rob280CE » 12 apr 2010, 20:29

Wiebren,
Ha,. je had nog meer gelijk dan ik kon vermoeden. Eris mogelijk inderdaad iets aan de wagen veranderd.

Ivo van Dijk van Mercedes-Only zei dat er wat vreemds met de wagen aan de hand was, nl. dat er van 1976 tot 1982 een 3.69 diff. onder een 280 werd gemonteerd, en pas daarna een 3.58.
Bij mij zit er een 3.58 onder, hoewel uit 1980, dus hij vermoedt dat er al eerder iets aan veranderd is.
Volgens hem hoort er geen 3.46 onder te zitten.
Een 3.25 zou niet bestaan, maar wel een 3.07.

Nu mijn vraag: denk je dat ik er goed aan doe om een 3.07 te monteren? Klinkt verleidelijk om de de hoge toeren wat terug te dringen.
Of is er een reden om dit liever niet te doen. Snelheid en snel accelereren maakt me niet uit, dus een wat minder snelle, of zelfs slome wagen wagen maakt me niet zo veel uit.

Ben benieuwd naar het advies.
rob280CE
 


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor Wiebren240D » 12 apr 2010, 21:50

Hallo Rob

ik weet niet beter dan er hoort een 3.46 diffrentieel onder zit ook onder de W116 met een M110 moter.
maar ook bij de beide versies 300D de ene is 80PK en de andere 88PK ook die zijn van na 1980 de 80PK van voor 1980.
maar on nu een 3.07 diffrentieel onder jou auto te zetten is wel een hele grote stap maar volgens mij wel mogelijk.
want een M110 moter heeft meer PKs dan de 300 turbodiesel die heeft 125 PK en een M110 heeft in de buurt van 180 pk is maar net wat het is carburateur versie heeft iet minder PKs dan de injektie versie die heeft 185 pk
maar 3.07 difrrentielen zijn echt schaars zitten wel onder de W126 vesie met een V8 moter.

ik heb er tenminste geen 1 liggen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor MajikSimon » 12 apr 2010, 23:26

kjk anders op surfblau.de en dan antriebsfragen

volgens mij heeft er onder de V8's een 2,8 diff gezeten.W126..
Maar verschillende mensen zeiden tegen me dat dat niet zou passen( aantal jaar terug)

Daar staat ook dat de 1e serie 280E 3,54 had en 3,58 voor de latere..
Er staat niets bij of de coupes een andere diff hadden...
Denk het niet, omdat de diff puur van de motorisering afhing.

Verder denk ik dat je tussen 3,58 en 3,54 geen /nauwelijks verschil merkt.
Je kan ook denken aan grotere banden achter...
grootste is denk ik 205 x 70 x 14.

Verder heeft de m110 misschien wel veel pk'tjes maar volgens mij heeft ie niet erg veel koppel, zeker niet onderin
is het een automaat of handgeschakelde?
denk dat je met een handbak beter uit bent..
MajikSimon
 


Re:differentieel vervangen

Berichtdoor henklith » 14 apr 2010, 21:31

14 inch banden, 185 x 80, zogenaamde busbanden :o)
Niet zo comfortabel misschien, maar wel goed verkrijgbaar en betaalbaar.
Groet, Henk
henklith
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten