MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:59

Voorontsteking 280TE Automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Voorontsteking 280TE Automaat

Berichtdoor Fernando280TE » 01 apr 2010, 10:46

Beste allemaal,

Vandaag is het weer tijd om de kleppen te stellen en de bougies te vervangen. Nu wil ik ook de voorontsteking controleren en eventueel afstellen, maar ik heb moeite met het vinden van de juiste waarde.
Ik heb een M110 6-cylinder motor met injectie (zover kom ik nog), automatische transmissie en rijdt op LPG. De auto zelf is afkomstig uit Duitsland en dateeert van oktober 1981.

Kan iemand me zeggen wat de waarde van de voorontsteking moet zijn in de p-stand? Ik heb een stroboscooplamp en ook een oude tachometer voor het toerental, maar van die laatste heb ik nog geen goede aansluiting gevonden zodat die een goede waarde aangeeft.

De reden voor dit alles is onregelmatig lopen bij stationair. Recentelijk zijn bougiekabels, rotor, verdelerkap, bobine, bobinekabel vernieuwd. Dus daar zal het niet aan liggen.

Alvast dank

Fernando<br><br>Post edited by: Fernando280TE, at: 2010/04/01 10:48
Fernando280TE

Re:Voorontsteking 280TE Automaat

Berichtdoor jan280CE » 01 apr 2010, 11:43

Hallo Fernando,

Op het bijgaande plaatje zie je de voor jouw geldende inbouwwaarde volgens motornummer.
Ik vermoed in jouw geval 8 graden voor OT inbouwwaarde.
Met de restwaarden controleer je in feite de vaccuumvervroeging en de centrifugaalvervroeging.

Groet,
Jan
<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2010/04/01 11:43

jan280CE

Berichtdoor Fernando280TE » 01 apr 2010, 16:28

Jan,
Dankjewel.. Ik hou de 8 graden aan en zoek ook nog wel even naar het motornummer.

groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor jan280CE » 01 apr 2010, 16:36

Hallo Fernando,

Je kunt ook op het nummer van je stroomverdeler zoeken.
Lijkt me makkelijker.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor nico 280ce » 01 apr 2010, 18:59

heej fernando

ik heb het zelfde probleem ik heb nu week op benzine gereden met injector cleaner erin
hij is al beter gaan lopen verder zit er ook een schroef in de k-jetronic om de lucht/benzine verhouding te verstellen daar ga ik dit weekend op de sleutel club eens gaan draaien kijken wat dat oplevert ik heb ook complete engelse beschrijving van de inspuiting

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor jan280CE » 01 apr 2010, 21:06

Beste Nico,

Het lijkt me niet verstandig om aan dat verzegelde schroefje te draaien zonder CO² meter.
De zaak kan zo ontregeld raken dat zelfs de Boschdienst er een hele kluif aan gaat krijgen.

Ter info vind je op de volgende link een Nederlandse beschrijving van de K-Jettronic. Stond ooit eens op deze site dus de credits zijn voor iemand ander. OOk handig voor andere 280E rijders.
http://www.vosj.nl/html/tijdelijk.htm

Groet,
Jan<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2010/04/01 21:07
jan280CE

Berichtdoor nico 280ce » 01 apr 2010, 21:42

beste jan

wat je heen draait kan je toch ook weer terug
was ook niet van plan om als een wilde te gaan draaien

maar hij heeft ook nog een ander vreemd probleem
ineens uitvallen nu twee keer gehad met koude start paar slagen lopen en uitvallen
lang starten om hem aan de praat te krijgen ik verdenk de elektronica ervan
maar vanavond had hij het terwijl hij warm was

dit zal nog een leuke puzzel worden misschien de ecu uit laten lezen
nico 280ce

Berichtdoor jan280CE » 01 apr 2010, 21:49

Hallo Nico,

De K-jettronic is volledig mechanisch en heeft geen ECU of andere electronica, in tegenstelling tot zijn voorganger de D-jettronic.

Kijk even in de handleiding op mijn site en probeer het systeem enigzins te doorgronden. De meeste problemen zitten in de Benzine-drukken.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Fernando280TE » 01 apr 2010, 23:20

Ok... even voor de duidelijkheid... mijn motor loopt alleen onregelmatig bij stationair.. als ik een beetje gas geef is het over. Hij heeft alleen niet al te lang geleden prachtig mooi rond gelopen zonder stotteren, dus dat moet weer kunnen dacht ik zo.
Het is inmiddels bijna 11.000 km geleden dat mijn kleppen gesteld zijn en de bougies zitten er 30.000 km in. Nou rij ik voornamelijk lange stukken snelweg dus veroudering door veel kort gebruik is niet zo aan de orde. Maar tijd om te stellen en te vervangen is het natuurlijk wel. De voorontsteking is ook 11.000 km geleden voor het laatst gecontroleerd.
Ik zal overigens eens op de stroomverdeler kijken naar het typenummer.

groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor nico 280ce » 03 apr 2010, 00:20

hoi jan

waar kan ik jou site vinden
heb al redelijk veel documentatie
na de injector reiniger is het lopen al beter
maar dat ineens uitvallen en dan paar slagen lopen
en weer uit
ik weet niet of dat nou benzine is of onsteking

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor jan280CE » 03 apr 2010, 07:33

Hallo Nico,

Hier vind je de handleiding
http://www.vosj.nl/html/tijdelijk.htm

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor nico 280ce » 05 apr 2010, 20:40

hee jan

ik probeerde net de link maar die werkte niet meer
ik denk inderdaad dat ik een benzinedruk probleem heb
ik wil controleren of de tank vuil is en het filter vervangen
en dan inderdaad de drukken controleren
de auto loopt nu wel heel netjes op gas

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor jan280CE » 05 apr 2010, 21:10

Nico,

Ik had dit file als een stukje service onder de visie "elkaar met raad en daad terzijde staan" even voor belangstellenden op de site gezet.
Intussen is het ongv. 30x gedownload, dus velen hebben wel gebruik gemaakt van de geboden gelegenheid.
Overigens was de respons naar mij toe 0,0

Ik heb nog even op mijn serverlogboek gekeken, maar vandaag is er geen error geweest waaruit blijkt dat men alsnog een poging had ondernomen dit file te downloaden.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Fernando280TE » 15 apr 2010, 01:05

Even een update omdat ik de "post" begonnen ben.. Ik heb de kleppen gesteld (was nodig) en de bougies vervangen en vervolgens het weekeinde 600 km gereden. Het onregelmatig lopen is verholpen en de motor loopt weer zoals het moet :-)
De voorontsteking heb ik nog niet gecontroleerd, maar dat gaat nog gebeuren. Dank voor de input in ieder geval

groet,
Fernando
Fernando280TE

Keer terug naar Techniek