Hallo allemaal,
sinds vijf weken ben ik, Peter uit Friesland, nu in het trotse bezit van een 230E uit 1983, die ik heb gekocht in de buurt van Trier, Duitsland, na veel zoeken - en ook veel roestige bakken gezien... die ik niet wilde. Omdat ik zelf niet zo'n sleutelaar ben, had ik een technische vriend meegenomen. Nachtje in een hotel, 's morgens de auto bekeken, gekocht en meegenomen! Inmiddels zitten de eerste tweeduizend kilometer er al weer bijna op. Wat een heerlijk rijdende auto!
Ik zocht een auto waarmee je kilometers kan maken, en die eventueel in geval van nood ook de dagelijkse auto kan vervangen. Mijn andere "oldtimers" (Tatra) zijn daarvoor minder geschikt, ook en vooral omdat de onderdelensituatie daar geheel anders (lees: heel erg moeilijk en af en toe hopeloos) is dan bij MB, waar vrijwel alles nog leverbaar is, naar ik verneem. Zo'n mooie Benz stond al langer op mijn verlanglijstje, en nu is het er dus van gekomen!
Z'n gegevens, zoals door de verkoper vermeld:
MB 230E
Kleur: 881 Silber Distel
ABS
Fahrer-Airbag
Stahlschiebedach
Sitzheizung
Elektrischer Außenspiegel rechts
Servolenkung
Original Radio Becker Avus
Nebelscheinwerfer
Kopfstützen hinten
Mittelarmlehne
AHK (trekhaak)
149.000 Km
2e eigenaar
Scheckheft
Unfallfrei
TÜV: keine Mängel
We konden hem in Duitsland op de brug bekijken. Roest hebben we nergens kunnen vinden, wat ook niet zo verbazend is, want volgens het Scheckheft heeft 'ie maar liefst drie keer bij MB een anti-roest behandeling ondergaan. En dat voor een auto van het spreekwoordelijke oude vrouwtje (klopt ook nog, volgens de Duitse papieren, en ze heeft 'm maar liefst 25 jaar in haar bezit gehad!), die er volgens zeggen in de winter nooit mee reed! Op de dag van aankoop nog een nieuwe TÜV keuring erbij gekregen, betaald door de verkoper nota bene: keine Mängel. Een erg aardige en nette verkoper: een MB fan die bezig was een Ponton te restaureren (o.a. Tauchbad-Entlackung, dus met Duitse Gründlichkeit...), maar daar was inmiddels zoveel geld in gaan zitten dat 'ie een paar jongere wagens uit z'n verzameling verkocht. Hij heeft nog een mooie W124 te koop met slechts 88.000 km. op de teller, maar ze gaan alleen naar een goed tehuis!
De rit naar huis verliep probleemloos. Grappig was dat ik in een Duitse file toegeroepen werd - door een Nederlander! - of de auto ook te koop was! Nee dus.
Nóóit is er grenscontrole, maar vandaag dus wel. Mochten we met het Kurzzeitkennzeichen niet doorrijden! Dat noemen ze nou de EU...
"U mag een auto-ambulance laten komen, U mag terug naar Duitsland, of U mag een boete van € 300 betalen!" Dat werd dus omdraaien, motoragent erbij om te kijken of we wel echt terug reden - en toen hebben we natuurlijk de volgende grensovergang genomen.....
Uiteraard is de auto inmiddels RDW gekeurd in Heerenveen, zonder enig probleem, en van een Nederlands kenteken voorzien. "Hy liket wol nei" en "Sá sjogge wy se net sa faak" hadden de keurmeesters als enig commentaar.
Tot slot heb ik nog een vraag: ik tank 'm netjes met super, maar een W123 rijder uit Joure vertelde me dat 'ie net zo goed op Euro loopt, en dat er loodvervanger bij moet. Is dat zo? 't Is vast wel ergens op het Forum te vinden, maar ik ben hier nog niet zo thuis, al heb ik er al wel veel rondgekeken. Een dikke pluim trouwens voor de makers van deze site!
Kom, het is tweede paasdag, de zon schijnt... ik ga maar eens een ritje maken!