[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Speling achterwielnaaf : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:13

Speling achterwielnaaf

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Speling achterwielnaaf

Berichtdoor Luigi » 16 apr 2010, 15:28

Beste W123 kenners.

Tijdens het wegrijden en schakelen zit er een tik in mijn Benz(w123030)met 4 bak.
Na enig speurwerk kwam ik erachter dat speling zit op de verbinding tussen steekas en wielnaaf.
De homokineet en het differentieel zijn goed(spelingsvrij).
Er werd geadviseerd hier schroefdraadborgmiddel tussen te doen en een ander gaf als advies er vet tussen te doen!?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe los ik dit het beste op?

Groet Luigi<br><br>Post edited by: Luigi, at: 2010/04/16 15:28
Luigi
 


Re:Speling achterwielnaaf

Berichtdoor MB280E » 16 apr 2010, 23:12

Luigi

Controleer eens of de bout niet los is.
Indien ja dan zou ik proberen om deze op het correcte moment terug vast te zetten.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Speling achterwielnaaf

Berichtdoor henklith » 17 apr 2010, 00:02

Je bedoelt de bout die bij het wiel in de as gedraaid zit?
Die hoort natuurlijk wel vast te zitten, maar ook al zet je hem muurvast,
dan nog lost het nauwelijks speling op de schuif verbinding op lijkt mij.
Vet er tussen ook niet, maar het verminderd wel het tik geluid.

Ik merk het ook aan mijn knie,,, slijtage is gewoon slijtage :o))

Groet, Henk
henklith
 


Re:Speling achterwielnaaf

Berichtdoor Luigi » 17 apr 2010, 23:15

Beste lezers, jan en Henk.

Heb deze bouten (links en rechts) gecontroleerd maar ze zitten goed vast.
Het lijkt me logisch dat de bout invloed kan hebben op de spelling in de lengte van de as maar het gaat bij mij om speling in de draairichting.
Het is dus zoals henklith zegt er zit speling op de schuifverbinding.
Ik kan de as iets draaien alvoren het wiel gaat draaien.
Heeft er nog iemand tips, of is dit normaal?

Groet Luigi.
Luigi
 


Re:Speling achterwielnaaf

Berichtdoor henklith » 17 apr 2010, 23:41

Luigi, het kan natuurlijk ook nog in een van beide "homo's" zitten, de kogelbanen en de kogels die daar in lopen hebben veel te lijden.
probeer eens een andere as compleet, misschien kan je er voor diagnose wel een lenen?
Groet, Henk

NB: volgens mij zijn de linker en de rechter as gelijk, in vroegere series zat daar wel verschil in!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2010/04/17 23:43
henklith
 


Re:Speling achterwielnaaf

Berichtdoor Luigi » 25 apr 2010, 19:46

Ik heb de homokineet gecontroleerd maar deze heeft geen speling.
Heeft er iemand hier ervaring mee of weet hoe het op te lossen is zonder alles te vervangen.

Groet Luigi
Luigi
 


Re:Speling achterwielnaaf

Berichtdoor Luigi » 02 mei 2010, 23:14

Mijn speling is eenvoudig verholpen.
Was gezellig aan het sleutelen bij Toontjes freubel paradijs toen zij Jan (MB280E) dat hij de oplossing had.
Bewapend met een momentsleutel heeft heeft hij de bouten centraal in de wielen aangedraaid op 40 NM. Voorheen heeft hij de onderliggende ring omgedraaid.
Hij adviseerde de ringen te vervangen.

Groet Luigi.
Luigi
 


Re: Speling achterwielnaaf

Berichtdoor Luigi » 10 jul 2012, 11:49

Na het aandraaien van deze bouten heb ik de bouten, ringen en bussen rechts en links vervangen.
Het geluid neem hierdoor wel af maar komt toch steeds weer terug.
Dit is met name uiterst vervelend als je snel de koppeling laat opkomen (bonkt) en als je bij hogere snelheden afremt op de motor (brommend geluid).
Bij het wegrijden wil de auto gaan schokken/hard trillen. Na wat spelen met koppeling en gaspedaal leer je steeds beter mee omgaan.
Ik wil er de komende periode aandacht aan schenken.
Redelijk recent zijn de koppelingsplaten, drukgroep, druklager en tussenlager van de cardanas vervangen.
Omdat mijn hardy schijven te stug zouden kunnen zijn geworden in de afgelopen jaren vervang ik deze bij voorbaat.
Er zijn geen sporen van scheuren of iets dergelijks.
Daar ik de cardanas uitbouw overweeg ik ook het kruisstuk te vervangen. Weet iemand waar je deze kruisjes kunt kopen of moet ik die speciaal bij de dealer bestellen?
Heeft er wel eens iemand gekeken hoevel speling er op de verbinding steekas wielnaaf zit en op het differentieel bij zijn W123.
Meerder waardes van w123ers die niet bonken zouden mij wellicht verder kunnen helpen.
Kunnen jullie me verder helpen door de waardes (speling steekas/naaf en speling diffentieel) van jullie auto's door te geven?
Zou de speling door slijtage van de naaf of van de aandrijfas komen?
Hoe kun je het differentieel afstellen? Is hier speciaal gereedschap voor noodzakelijk?
Verdere sugesties zijn van harte welkom.

Bvd Luigi.
Luigi
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten