[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Mb100 (met W123 motor) koelvloeistof weg? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:50

Mb100 (met W123 motor) koelvloeistof weg?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Mb100 (met W123 motor) koelvloeistof weg?

Berichtdoor rudiman » 11 apr 2010, 12:38

Ons wagenpark begint langzaam in een te storten :-(
Na de problemen met de W123 240TD krijgt onze net aangeschafte MB100 bus nu ook nukken.
Na een ritje van 250KM liep bij thuiskomst (god zij dank) de temperatuur plots hoog op en gaf de kachel alleen nog koude lucht.
Vandaag de koelvloeistof gechecked, daar paste dus nog 2,5 liter bij. Hij zit weer nokkie vol en ik zie niets lekken.
Toch moet die vloeistof ergens gebleven zijn.
Je zou zeggen er kunnen verschillende oorzaken zijn.

Slang(en) lek,
Koppakking lek,
Waterpomp lek,
Lek in kachelradiateur,
Lek in kachelkraan.

In alle gevallen zou je zeggen dat moet je zien ergens. Helaas ik zie geen lekkage. Hoe nu verder?
Iemand een goed idee?
rudiman

Re:Mb100 (met W123 motor) koelvloeistof weg?

Berichtdoor Antoontje » 11 apr 2010, 15:50

Misschien was het pijl al langer erg laag? of had je het pijl gechecked voordat je weg reed?

zo niet dan zou ik eerst even afwachten. Misschien is de lekkage minimaal. En zie je het daarom niet goed.
Controleer in iedergeval even je olie bijvuldop. Als daar witte slugde op zit dan kan het zijn dat je koppakking niet best is. Maar als het gewoon schoon is (zwart van olie) dan is dat geen garantie dat je koppakking niet lek is.
Antoontje

Berichtdoor WJ15129 » 11 apr 2010, 18:02

Als je toch bijvuldoppen controleert kijk dan ook even naar de dop van de radiateur. Als hier het rubber stuk is of bijvoorbeeld de veer is gebroken of te slap geworden kan de koelvloeistof via het slangetje aan de zijkant weggeblazen worden.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor rudiman » 11 apr 2010, 18:11

Had het peil nog nooit gecontroleerd (heb de wagen nu een paar weken en we rijden er alleen mee als er iets groots te vervoeren valt.
Vandaag nog even 50 Km gereden en geen verlies. Moet er morgen 300KM mee rijden dus zal morgen weten hoeveel hij verliest en meteen de radiateur en oliedop inspecteren. Word vervolgd en alvast bedankt!
rudiman

Berichtdoor rudiman » 17 apr 2010, 13:46

Vandaag de auto op de brug gehad, en ja hoor de koppakking is heel duidelijk lek.
Iemand enig idee wat dat zou kosten om te laten doen? Zelf zie ik er namelijk geen heil in.
rudiman

Berichtdoor bartolo66 » 17 apr 2010, 16:43

Hoezo kun je dat op de brug zien? Verbruikt hij nu toch koelvloeistof?
bartolo66

Berichtdoor rudiman » 17 apr 2010, 17:22

Op de brug kun je zien dat er koelvloeistof tussen de kop doorsijpeld.
rudiman

Berichtdoor Semrick » 17 apr 2010, 17:50

Ik denk dat je bij een garage al snel 1000 euro kwijt bent voor het vervangen van de koppakking.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Antoontje » 17 apr 2010, 18:14

Dan word ik ook garage, wat een prijzen zeg.

terzake,
Als je je kop moet laten vlakken is het de moeite om even te shoppen naar een goede prijs. Revisie bedrijven zijn vaak erg duur, terwijl dat niet de enige plek is waar ze kunnen vlakken.

Toen ik mijn koppakking verving van mijn 220D had ik hem zelf met de hand opgeschuurd. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten, en is niet perse slecht wat je motor heeft een gietijzeren kop.

Zelf vervangen is misschien het overwegen waard. Het koste mij de eerste keer twee dagen. Iemand met ervaring zou het in minder dan een dag kunnen(misschien dat je iemand kent? of lid word van een "sleutel club".
Het lijkt misschien een grote klus, maar het is altijd een opstapeling van kleine dingetjes.

hier een foto om je toch wat af te schrikken;

Post edited by: Antoontje, at: 2010/04/17 18:17<br><br>Post edited by: Antoontje, at: 2010/04/17 18:18

Antoontje

Berichtdoor MajikSimon » 18 apr 2010, 01:14

1000 is wel veel.
Denk dat een koppakking in het algemeen tussen de 350 en 500-600 kost. Gemiddeld dus ca 400 bij een goedkope garage
hangt helemaal van de persoon af, of ie zin heeft erin etc.Ex materiaalkosten.
en dan heb ik het over een goedkope gewone legale garage.
Denk dat het bij een mb garage snel 1000 euro kost en bij de dealer snel meer dan 1000, misschien wel 1500.
En de prijs zegt niks over hoe goed het gebeurt.
Denk dat je het beste het zelf kunt, dan gebeurt het ook goed en kan je wat extra dingen wisselen.
Succes...
MajikSimon

Berichtdoor rudiman » 18 apr 2010, 10:11

Heb op een aantal marktplaats ads gereageerd en heb inmiddels een prijsopgave van 420 inc btw
Ik zou het zelf misschien wel bij een W123 aandurven maar bij een MB100 ligt de motor tussen de voorstoelen, daar kan je echt ruk bij. Ik denk dat ik van het aanbod gebruik ga maken.
rudiman

Keer terug naar Techniek