[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
verbrande isolatie rode kabels !! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:39

verbrande isolatie rode kabels !!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor jan » 19 apr 2010, 10:29

Nog maar lid voor een maand en nu al een vraag ??


300TDT '84 automaat . Teveel haast .Accu verkeerd aangesloten met het

bekende gevolg . Verbrande isolatie aan alle rode kabels van de dynamo

en van de startermotor tot ongeveer 15 cm van het schutbord . De motor

starts . Ben van plan om de verkoolde stukken te vernieuwen en de dynamo

te laten testen . Welke verassingen staan mij te wachten ?

Van harte bedankt voor alle advies ..

Jan V.

P.S. Het gebeurde in drie seconden ...
jan
 


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor JantjeV8 » 19 apr 2010, 15:14

Dynamo zal niet kapot zijn in 3 seconden, wel de spanningsregelaar. (€10,00 hooguit). Accu zou ook wel eens naar z'n grootje kunnen zijn, maar je zegt dat hij nog start.

Zonder dat de motor loopt de accu meten: 12,4V moet je ongeveer meten, dan zijn er geen cellen kapot. Daarna starten en nog eens meten: 14,4V moet je meten, als dat zo is, is er verder niets kapot.
Als je verder geen componenten aan hebt gehad op dat moment is er niets aan de hand. Accu is gelijkstroom, ook de componenten. Alleen de dynamo is wisslstroom, vandaar de diodebrug in de spanningsregelaar, die diodes kunnen er niet tegen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor janbenz1 » 20 apr 2010, 23:24

Jan leg me dat eens uit, in electro ben ik niet zo'n ster.
maar bij gelijkstroom is er toch geen hogere spanning als je hem verkeerd om aansluit.
Hoe kan het dan dat je systeem dan toch te heet wordt zodat de isolatie er vanaf brand?

misschien is er een simpele verklaring voor, maar die ken ik nog niet. :-)

Groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor henklith » 21 apr 2010, 00:18

De isolatie brand er af doordat er te grote stromen gaan lopen door de draden.
Ik denk dat de accu er geen nadeel van heeft ondervonden, die kijkt simpel hoe groot de weerstand is tussen zijn polen, en levert dan de stroom :o)
Sluit je de polen kort, dan gaan er enkele honderden amperes lopen, kan ie wel even hebben, de limmit is zijn eigen inwendige weerstand
Ik vraag me alleen af of de diodebrug van de dynamo schade heeft opgelopen, een diode in sper richting aansluiten is geen probleem, in doorlaatrichting moet je de stroom beperken, inderdaad de spanningsregelaar zou kaduuk kunnen zijn.
Misschien wel zinvol om de dynamo samen met de spanningsregelaar even te laten testen.
Groet, Henk
henklith
 


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor JantjeV8 » 21 apr 2010, 17:52

Juist, de spanning blijft gelijk, de stroomsterkte niet. Het probleem is alleen dat de stroom VOOR de schakelaars gaat lopen. De wikkelingen van motoren e.d. komen onder de + te staan, eigenlijk zet je heel je massa aan de +, die gaat gewoon de gevraagde stroom leveren en de massa kan veel stroom 'opnemen'. Ik weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor Bob » 21 apr 2010, 19:32

Hierbij een schematisch overzicht van de situatie.
De goede manier van aansluiten in het zwart en Rood de stroomloop bij het omdraaien van de accu.
In het zwart staan de dynamo diodes gesperd totdat de dynamo spanning hoger wordt, dan gaat de dynamo de accu laden en de rest van de auto van spanning voorzien.
In het rood staan de 6x dynamo-diodes ineen keer in volle doorlaat richting rechtstreeks op de accu. dit zonder enige stroom-beperking. er zal dus een paar honderd ampere (misschien wel 1000 ?) door de diodebrug lopen. Uit ervaring weet ik dat dit de beste manier is om de diodes kapot te krijgen (behoudens met een hamer erop slaan).
Ook zie je de spanningsregelaar die naar alle waarschijnlijkheid ook defect is. Zolang het contactsleutelje niet omgedraaid is zal de schade tot dit beperkt blijven.<br><br>Post edited by: Bob, at: 2010/04/21 19:38
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor Bob » 21 apr 2010, 19:42

Na enig gekloot dan toch het schema.<br><br>Post edited by: Bob, at: 2010/04/21 19:45

Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor henklith » 21 apr 2010, 19:54

Goed gevisualiseerd Bob.
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2010/04/21 23:52
henklith
 


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor jan » 22 apr 2010, 01:05

Hallo allemaal .. Bedankt voor de vlugge reakties .
Zo gebeurde het ;
De wagen had een lege accu en stond in de weg en moest verplaatst worden .
Ik had een opgeladen accu en startkabels in de garage staan .
Deze reserve accu met die start kabels aangekoppeld op de lege accu die
nog in de auto gemonteerd zat en om dat het al donker was en niet voorzichtig
was ( zeg HAAST ) heb ik het verkeerd aangesloten ,de plus aan de minus en zo voort .
En toen zag ik rook en natuurlijk direkt de kabels eraf maar te laat !!

De rode draden naar de spanningsregelaar en de twee rode draden die volgens
een schema in het HAYNES diesel boek pag.299 de eerste gaat naar de licht-
schakelaar en nog eentje naar het voorgloei spul .
Die draden zijn adkomstig van de starter .Die draden ben ik van plan te vernieuwen de spannings regelaar natuurlijk .En dan maar zie hoe het gaat

Eerst van harte bedankt al .
Jan V.
jan
 


Re:verbrande isolatie rode kabels !!

Berichtdoor henklith » 22 apr 2010, 10:27

Jan laat je dynamo even testen kerel!
als de diodes doorgeslagen zijn ben ik niet zeker van dat ze niet kortgesloten staan, en dan hebbe ge weer sluiting als je de accu er aan zet.
Bovendien moet de dynamo zowiezo gerepareerd worden, omdat de diodes hoe dan ook niet meer functioneren!
Groet, Henk
henklith
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten