[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Dynamo en radiateur uitwisselbaar : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:49

Dynamo en radiateur uitwisselbaar

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Dynamo en radiateur uitwisselbaar

Berichtdoor Frasp » 14 apr 2010, 10:07

Benzers,

Vraagje. Zijn de radiateur (met oliekoeler) en de dynamo van een 280CE uitwisselbaar met de 230E? Kan me voorstellen dat de radiateur niet kan, maar de dynamo toch wel? Of niet?

Groet
Frank
Frasp

Re:Dynamo en radiateur uitwisselbaar

Berichtdoor jan280CE » 14 apr 2010, 10:22

Hallo Frank,

Wat bedoel je met de oliekoeler. De koeler naast de radiateur of de automaatkoeler?
De radiateurmaten lijken me identiek dus dat zal het probleem niet zijn. De 230 heeft nooit een seperate motoroliekoeler gehad dus dat zul je achterwege moeten laten of ergens aan moeten freubelen.
Dynamo is identiek.

Groet,
jan
jan280CE

Berichtdoor Frasp » 14 apr 2010, 13:50

Dank je Jan. Dat is wat ik wil weten. Ik denk dat het de koeler naast de radiateur is. Ik weet voldoende. Dankjewel voor je antwoord.

Groet
Frank
Frasp

Berichtdoor Wiebren240D » 14 apr 2010, 17:50

Hallo Jongens

dit gaat echt niet goed komen.
een 280 M110 blok heeft veel meer koeling nodig dan een M102 moter is een 4 cylinder heeft lang zoveel koeling niet nodig.

de dynamo moet je goed op letten ze zitten namelijk vast met een M8 bout of met een M10 bout en als je nu een dynamo krijgt met een gat voor een M8 bout en jij hebt zelf een dynamo met een M10 bout gaat het echt niet goed komen.

en dan nog het laad vermogen zit ook nog verschil in.

maar veel suc6 met herstel.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Frasp » 14 apr 2010, 18:20

Hoi Wiebren,

Ik heb gelukkig nog niks kapot, maar kan het toevallig meekopen in 1 koop met andere spullen. Anders laat ik het gewoon liggen. Ik zal er in ieder geval op letten,

Bedankt voor je reactie

Frank
Frasp

Berichtdoor jan280CE » 14 apr 2010, 18:21

Beste Wiebren,

Waar slaat dit nu op?
Als je bij de grossier kijkt op welke types een bepaalde radiateur is toegepast dan zie je dat gelijk is voor beide types.
Idem voor de dynamo's.

Groet,
Jan
<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2010/04/14 18:22

jan280CE

Berichtdoor MBvO » 21 apr 2010, 16:56

Nou Jan, pas nou op met opmerkingen zoals 'waar slaat dit nou op', laten we het gezellig houden. Ik zou Wiebren's opmerking toch niet volledig in de wind slaan want ik merk wel vaker dat W123s op 1 hoop worden gegooid op onderdelenwebsites, terwijl wij gebruikers soms wel beter weten dat het niet gaat passen voor ons specifieke model. Voor mijn 300D krijg ik ook 4 verschillende typen radiateuren aangeboden die misschien allemaal wel passen maar waarvan er toch maar 1 de juiste is, afhankelijk van het jaar van de auto en overige opties zoals type versnellingsbak en airco.
De grossier is MB niet en zelfs daar zitten ze er wel eens naast, uiteindelijk is alleen het VIN nummer of, beter nog, de afmetingen van het koelblok van de radiateur een betrouwbaar gegeven.
MBvO

Berichtdoor jan280CE » 21 apr 2010, 17:15

Beste MBvO,

Ik zal je opmerkingen ter harte nemen en mij in de toekomst van adviezen en antwoorden onthouden. Ik ben tenslotte de dealer niet.

Groet,
jan
jan280CE

Berichtdoor Frasp » 21 apr 2010, 19:16

Hoi Jan,

Ik waardeer jouw bijdrage op mijn vraag net zo als de bijdrage van Wiebren. MBvO geeft alleen maar aan dat we (vrij vertaald) zelf altijd logisch moeten blijven nadenken. GBV (gezond boerenverstand) blijft altijd belangrijk. Het helpen van elkaar op deze site bestaat ook uit het accepteren van elkaars meningen en standpunten en het nadenken daar over. Alles ter meerdere eer en glorie van onze Benzen. Ik zou je willen vragen om te blijven antwoorden als je denkt een zinvol antwoord te kunnen geven op een gestelde vraag. Ik stel je mening zeer op prijs.

Groet en graag tot een volgende keer

Frank
Frasp

Berichtdoor Jaap 230E » 21 apr 2010, 19:57

Hallo Frasp,

De radiateur van een 280E met olie koeler past in een 230E, en sterker hij doet zijn werk naar behoren, ik ben wel is waar geen
MB dealer, doch heb zelf in het verleden een origineele Behr radiateur gekocht (nieuw) met olie koeler, deze heb ik afgedopt(is niet perse nodig) dit scheelde wel +/_ 40 euro in de aanschaf, tot deze aankoop heb ik me laten leiden door mijn eigen logisch denken.

Jan 280CE,

In deze is jou reactie dus wel juist, en blijf wel je bijdragen op dit forum leveren, want samen moeten we er wat van maken!

MBvO,

Ja laten we het inderdaad gezellig houden!

Zo er meerdere wegen naar Rome leiden, zo ook zijn er soms meerdere onderdelen uitwisselbaar!

Groeten,

Jaap 230E<br><br>Post edited by: Jaap 230E, at: 2010/04/21 20:05
Jaap 230E

Berichtdoor Frasp » 21 apr 2010, 22:57

Dankje Jaap. Ik heb de radiateur met oliekoeler zolang in de kelder staan. Hij wordt gebruikt als ik m nodig heb. Hoop dat het nog even duurt. Mocht het zover zijn, dan reanimeer ik dit topic wel weer en laat weten of het bij mijn Benz ook werkt.

Groet
Frank
Frasp

Berichtdoor MBvO » 22 apr 2010, 11:06

Excuus, het was geenszins mijn bedoeling om 'uit te halen', juist het tegendeel. Ik zal Jan ook nog even een PMetje sturen.
MBvO

Keer terug naar Techniek