[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Remblokken loshalen Bendix klauw. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:18

Remblokken loshalen Bendix klauw.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Remblokken loshalen Bendix klauw.

Berichtdoor Remigius » 22 apr 2010, 10:31

Heren, dames,

Nog een vraagje voro de week ove ris;-).

Gisteren 2 uur bezig geweest met mijn bendix klauw+blokken..Had mooie EBC blokken ontvangen-dacht die er even in te zetten-niet dus. Na veel tik, wd40 en klopwerk de blokken los. Remklauw iets terug kunnen drukken..blijk ik die blokken niet zijwaarts eruit te kunnen drukken. Mijns inziens dan. JAn280CE gesproken-die vermoed van wel, maar met meer kracht/middelen. Mijn vraag is nu.

Vraag: Moet de klauw van het wiel om bij die blokken te komen, of kan de klauw blijven zitten? (die zat ook vast-wd40 gespoten, volgende keer weer proberen). Ik ben er bijna van overtuigd dat deze er niet uitgeschoven kunnen worden.

Het zijn echt Bendix klemmen op de blokken (met die splitpennen en massief ijzer staafjes).

Vast bedankt.

Gr
Remy
Remigius

Re:Remblokken loshalen Bendix klauw.

Berichtdoor bartolo66 » 22 apr 2010, 11:19

Als ik de vraag goed begrijp wil je weten of de blokken er uit kunnen zonder de klauwen te demonteren. Dat kan.

Je moet ff de pennen verwijderen (zie foto) en de zuiger terugdrukken dan kun je ze er uitpakken met gemonteerde klauw. Doe dit terugdrukken van de zuiger niet te lomp door een schroevendraaier tussen remblok en schijf te meppen want dan heb je een kromme schijf!
Het kan zijn dat er aan de buitenzijde van je schijf een opstaand randje is ontstaan waardoor de blokken er niet makkelijk uitgaan. De zuiger zal dan maximaal teruggedrukt moeten worden, dat moet toch om de nieuwe blokken te monteren.
Overigens dient je zuiger vrij soepel te bewegen, anders krijg je daar problemen mee.
<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/04/22 11:22

bartolo66

Berichtdoor Remigius » 22 apr 2010, 15:14

Hoi Bart

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb de foto gekopieerd en aantekeningen gemaakt:

Daar kan je zien dat ik met rood gemarkeerd heb wat lijkt op mijn klauw op een opstaande rand..de blokken hebben op dat plekje ook een soort van inkeping (naast de ogen voor de pennen). Daardoor kan ik ze dus niet eruit krijgen, teven in groen, zitten die houders op de achterkant van de oude blokken die op/over de zuiger vallen. Ben de naam even kwijt, maar zitten gelukkig niet op mijn nieuwe blokken.

In elk geval..ik durf het wel weer aan de klauw te checken maar wordt echt een klus en voor ik mijn oude blokken daardoor sloop, wil ik zeker zijn zonder demontage klauw ze er doorheen moeten passen.

Bedankt

Remy

Remigius

Berichtdoor henklith » 22 apr 2010, 15:50

Remy de blokken zijn er in gekomen dus moeten ze er ook weer uit kunnen.
Ik begrijp van jou dat de blokke er alleen maar in en uit kunnen bij een bepaalde opening, dus zegmaar helemaal als de blokken nog nieuw zijn/zouden zijn.
Dan moet je de versleten blokken dus eerst weer in de goede stand manouvreren lijkt mij.
Ik heb dat echter nog nooit mee gemaakt met mijn remklauwen.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Kenny » 22 apr 2010, 16:13

Anders haal je de klauwen er toch af? het zijn maar 2 bouten (sleutel 19). Of moet je die bouten dan weer vervangen ofzo? (rekbouten)
Kenny

Berichtdoor henklith » 22 apr 2010, 16:43

Natturlijk kan je de klauw er even afhalen, de bouten kan je volgens mij weer gebruiken, passchroeven!
Alleen het terugloop plaatje onder de bouten is dan misschien niet 100% betrouwbaar meer.
maar goed die kosten niet zo veel.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Remigius » 22 apr 2010, 17:34

Wat ik dus niet weet hoe ze erin zijn gekomen;-) Heeft de vorige eigenaar ook de klauw losgehad-hoewel die rete strak zit haha.

Ik bedoel dat de opening uberhaupt te klein lijkt voor de breedte van de blokken..ca. 1-1,5 mm aan weerskanten naast de oogjes.

Maar goed...kan ook los ja...zat alleeen ERG vast gisteren...wordt weer wd-40 spuiten 3 dagen voor ik verder kan, vandaar mijn frustratie over die blokken die wel eruit horen te gaan maar niet lijken te kunnen. Zie plaatje voor het randje op de blokken.

Gr
Remy

Remigius

Berichtdoor Semrick » 22 apr 2010, 19:12

Ik kan me vergissen maar zijn de blokken op jouw foto niet voor de voorzijde?
Ik meen namelijk de uitsparing voor de slijtageindicatoren te zien. ;-)
En blokken voor de voorzijde zijn groten dan voor de achterzijde.
Ik ging er eigenlijk van uit dat je met de achterzijde bezig was maar dat kan ik uit het verhaal niet opmaken.

Ik heb 2 weken geleden staan kijken bij HCS. Daar had de monteur ook moeite om de blokken er uit te krijgen. Ze kunnen inderdaad vies vastzitten. Hij had er overigens wel een speciaal gereedschapje voor.
Het leek wel een soort deukentrekker. Die haakje in het oogje van de blokken en door middel van een gewicht (handvat) wat je naar achteren laat schuiven trek je de blokken er uit. Ik heb er zelfs een foto van gevonden. ;-) <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2010/04/22 19:14

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Remigius » 22 apr 2010, 20:40

Heren bedankt weer.

Mijn blokken zijn soortgelijk als op de foto. Het zijn voorblokken voor voorkant klauwen.

De rood omcirkelde randjes/inkepingen is waar het blok lijkt te klemmen op de klauw, omdat het blok erna dikker wordt.

Met die tool , ha, dan kan ik aan de slag, daarmee zouden ze wel los moeten komen. Mannen met tools, ik denk dat dat wellicht het probleem is. bvb een pneumatische dop 19 , dan ros je die klauw zo los, met of zonder blokken haha. En met mijn ringsleuteltje 19 op een woensdagavond voor op het dek..hmmm niet goed.

Waarschijnlijk zouden ze er wel uit kunnen, alleen door stof en zooi zit het muurvast. Wel...als er geen redenen komen om ze toch niet zijwaarts eruit te trekken dan ga ik wellicht voor een herkansing dit weekend. Moet zondag wel weer naar de Heimat...dus extra rempower nooit weg!

Bedankt voor al jullie input heren.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor bartolo66 » 23 apr 2010, 09:36

Hallo Remy,

Op deze foto een bendix klauw, daar zie je twee nokken op de klauw zitten maar deze zitten niet boven de blokken zoals jij dat aangeeft. Als dat het geval zou zijn dan kunnen ze er niet uit lijkt me. Met een gedemonteerde klauw moet het zeker lukken...
Heb geen mogelijkhied om een foto te plaatsen?

bartolo66

Berichtdoor bartolo66 » 23 apr 2010, 09:39

zie ook deze foto: voor het verwijderen van de blokken.

bartolo66

Berichtdoor Remigius » 23 apr 2010, 10:24

Hoi Bart,

Dank je voor deze fotos!

In rood heb ik aangegeven waar mijn 'probleem' zit, het lijken nokken maar waarschijnlijk nu ik dit zie gewoon vuil/roest.

De groen aangegeven nokken ken ik ook. Daar kan ik mee overweg eea met die veren. Werkt ok dat principe moet ik zeggen.

Nogmaals dank en groeten,

Remy

ps. het is dat de vrouw wil shoppen anders ging ik er nu op mijn vrije vrijdag onder liggen weer, verdorie. <br><br>Post edited by: Remigius, at: 2010/04/23 10:25

Remigius

Berichtdoor bartolo66 » 23 apr 2010, 10:43

Heeft ze geen fiets? :-)
bartolo66

Keer terug naar Techniek