MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:26

Slecht stationair 230 op LPG

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Stapgast » 25 apr 2010, 15:54

Paar weken geleden een 230 uit 1977 op LPG gekocht. Vond dat de auto niet best trok en heb gisteren door garage het e.e.a. laten afstellen.
Na wat proefritten en wat afstelwerk trekt de auto nu als een tierelier maar loopt stationair niet goed. Als de auto koud is moet ik gas bij geven om het niet af te laten slaan en als de auto warm is ploft het een beetje.

Door het zo af te stellen dat de auto stationair mooi loopt trekt die weer slecht, dus is geen optie. Alles is nagemeten en verder goed (ook compressie e.d.). Ook is er aan de stelschroef van de gasverdamper (als dat zo heet tenminste) gedraaid maar maakte niet veel uit (armer en rijker zetten) qua stationair lopen.

Puntjes staan op 0.4 en bougies op 0.6.

Heeft iemand suggesties?
Stapgast
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor TUVmeister » 25 apr 2010, 17:54

Dat ploffen in de uitlaat met gas-los-laten had ik ook.
Koudstart met LPG is een beetje aan de praat houden onder nul graden.

Probleem was het ontstekingstijdstip !!
Lamp met gradeninstelling gekocht, maar de afstelgegevens voor LPG NOOIT kunnen vinden.

Uiteindelijk afgesteld op het gehoor >> onsteking verdraaien tot de motor iets hoger stationair gaat draaien, en dan een stukje terug, en onsteking vastzetten.

Sindsdien géén geplof meer, netjes stationair na het starten, en voldoende trekkracht, en een net verbruik. Rij er al meer dan 10.000 km met die afstelling :)

* uiteraard ben ik nog altijd geïnteresseerd in de "echte lpg-afstelgegevens" m.b.t. de onsteking.
TUVmeister
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Limited 97 » 26 apr 2010, 08:55

Er zijn 2 stelschroeven, 1 voor stationair en 1 voor 3000 toeren. Zou dat alleen bij een LPG boer laten stellen, veel gewone garages draaien maar wat..
Ben zelf ook heel lang aan het tobben geweest met stationair laten lopen koud & warm.
Kan echt van alles zijn, van valse lucht tot aan je bougies/kabels/ontsteking en zelfs carburateur.
Van Leon geleerd dat de basis moet zijn dat ie altijd eerst op benzine goed moet lopen.
Kortom, heb je dezelfde klachten ook op benzine ?
Limited 97
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Stapgast » 26 apr 2010, 09:28

Op benzine start de auto sowieso slecht. Als die dan aanslaat dan mag ik niet teveel gas geven want dan slaat die weer af en sputtert. Langzaam maar zeker kan ik dan steeds meer gas geven zonder dat de auto afslaat. Stationair ploft de auto ook op benzine.
Stapgast
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Remigius » 26 apr 2010, 10:07

Is het een automaat?

Dan kan er afwijking zijn in de stationair instelling voor als het warm is. In principe heeft die 2 gashendels...een zit recht onder zo'n drukpotje. dat is een bout met veer die naar buiten komt als het warm is.daaronder zit een hendel ook de gashendel bediend. die moet je wat harder zetten (uitdraaien zodat die meer drukt). Daarna opnieuw stationair afstellen (koud) . Dan loop hij warm wat sneller omdat dat boutje de hendel wat meer indrukt.

Klinkt copmplex, is simpel. Maar door alleen gasregel knop af te stellen, loopt hij of goed stationair koud, of stationair warm goed..als je het goed zet, dan blijft de trekkracht ook goed.

Remy
Remigius
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Stapgast » 26 apr 2010, 12:07

Ja het is een automaat. Ik ga die optie eens proberen en laat weten of het helpt. Bedankt alvast mannen.
Stapgast
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Limited 97 » 26 apr 2010, 14:08

Zou niet teveel gaan draaien aan de gasklep, klinkt eerder als CO dat te rijk/arm staat afgesteld.
Hij zou warm goed stationair moeten lopen zonder dat het schroefje de gashendel aanraakt.
Als CO goed staat, dan kan je ook de koudstart afstellen (voorzijde plastic staafje met 2 moertjes links + rechts).
Het vacuumpotje moet alleen in Drive iets gas bij geven, heeft met koudstart verder niets te maken.
Wacht eens tot 'carburateur meester' Leon zich in de discussie mengt.

Overigens is het bij een 230 wel koud eerst 1 x gaspedaal intrappen, zo activeer je het koudstart programma.
Bij mij hielp het ook dat de ontsteking iets vroeger werd gezet.

Ik weet een goede garage in de buurt van Rotterdam/Gouda die dit goed kan.<br><br>Post edited by: Limited 97, at: 2010/04/26 14:22
Limited 97
 


Re:Slecht stationair 230 op LPG

Berichtdoor Stapgast » 26 apr 2010, 16:42

Oke Limited, ik wacht even tot Carburateurmeester Leon zich erin mengt. Ik ben namelijk een leek in deze materie.

Ik ben wel benieuwd naar die garage die perfect kan afstellen. Ik woon net over de Moerdijkbrug dus Rotterdam/Gouda is redelijk aan te rijden.
Stapgast
 


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron