door MBvO » 30 apr 2010, 12:26
Hallo Ren,
Op je stotterklachten afgaand, zou ik in eerste instantie gokken dat hij te weinig brandstof krijgt. Bij een diesel krijg je dit soort symptomen als er lucht in het brandstofsysteem wordt gezogen door slechte brandstofslangetjes of loszittende slangklemmetjes. Dat zou je bij jou in ieder geval ook kunnen nakijken.
De tank zit achterin de auto, daar steekt een slangetje door de bodem wat gekoppeld zit aan de metalen brandstofleiding die onder de auto door naar voren loopt. Als dat OK is, kijk de metalen leiding onder de auto na of die niet beschadigd is door een opspringende steen of zo.
Als dat OK is, kijk je waar die metalen leiding de motorruimte in komt, en volg je het hele circuit en controleer je alle slangetjes en slangklemmetjes. Knijp in de slangetjes, als er iets lekt moet je het vervangen en alle klemmetjes moeten goed vast zitten.
Als het dat niet is kan het, zoals reeds gezegd, in de timing of inspuiting liggen maar dat is minder makkelijk te controleren.
Dat de temperatuur zo laag blijft staan, kan ook liggen aan dat er geen thermostaat in het systeem zit, of eentje die kaduuk is en altijd open blijft staan. Dan wordt altijd de volledige koelcapaciteit van de radiateur gebruikt, terwijl dat lang niet altijd nodig is (bijv. bij opwarmen motor of koude omgeving). Pas bij langdurig stadsverkeer zou de temperatuur dan omhoog gaan, buiten de bebouwde kom krijgt hij van de rijwind door radiateur en langs het blok al zoveel koeling dat hij nooit goed op temperatuur komt als de thermostaat niet goed is.
Wordt de verwarming ook koud als de motor stationair draait?
Waar deze voeler bij een 230E blok zit weet ik niet, bij mijn diesel zit hij aan de linker (bestuurders) zijde van het motorblok, bij de eerste cilinder vanaf de radiateur. Er steekt een schroefje uit het motorblok waar een zwart plastic stekkertje op zit met een dun electrodraadje. Misschien dat je het daarmee kunt vinden. Eerst maar even goed schoonmaken en insprayen met contactspray, zien of dat iets helpt. Zo'n sensor gaat niet vaak kapot want het is een metalen onderdeeltje die werkt volgens het principe dat de electrische weerstand vermindert naarmate de temperatuur (van het koelwater en dus de sensor) toeneemt -> dat wordt in een leesbare schaal op je dashboard weergegeven. Vervangen van die sensor is hoe dan ook niet gek duur.